Αυτό δεν αποτελεί έκπληξη, δεδομένου ότι τα ΗΑΕ υποστηρίζουν εδώ και καιρό ότι θα πρέπει να τους επιτραπεί να αντλούν περισσότερο από την τρέχουσα ποσόστωση του ΟΠΕΚ.
Αλλά ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός του ΟΠΕΚ δεν αρκέστηκε απλώς στη διατήρηση της τρέχουσας παραγωγής του. Τα ΗΑΕ έλαβαν μια τεράστια παραχώρηση από τον ΟΠΕΚ με τη μορφή μιας αναθεώρησης προς τα πάνω της ποσόστωσής τους που θα αυξήσει την παραγωγή τους κατά 200.000 βαρέλια την ημέρα (bpd) το 2024 στα 3,2 εκατομμύρια βαρέλια.
Αλλά τα ΗΑΕ δεν χρειάζεται να περιμένουν μέχρι το 2024 για να καρπωθούν τους καρπούς της πονηριάς τους. Οι τιμές του πετρελαίου έχουν ανέβει περίπου 15% από τότε που η Σαουδική Αραβία άρχισε τις εθελοντικές περικοπές της κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως. Στην πραγματικότητα, η Σαουδική Αραβία κάνει όλη τη βαριά δουλειά, αλλά τα ΗΑΕ επωφελούνται περισσότερο.
Τα ΗΑΕ σχεδιάζουν να αυξήσουν την παραγωγική τους ικανότητα αργού σε πέντε εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως (bpd) μέχρι το 2027, πολύ πάνω από την ποσόστωση του ΟΠΕΚ των 3 mb/d.
«Η Σαουδική Αραβία κάνει μαζικές περικοπές. Τουλάχιστον η Ρωσία λέει ότι κάνει περικοπές. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα έχουν μειώσει στο ελάχιστο. Το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι η Σαουδική Αραβία κάνει όλη τη δουλειά και τα ΗΑΕ έχουν τιμές πετρελαίου 15% υψηλότερες από ό,τι ήταν πριν από ένα μήνα. Με κάθε τρόπο, τα ΗΑΕ είναι ο μεγάλος νικητής αυτό το καλοκαίρι», δήλωσε στο Middle East Eye ο Βίκτορ Κατόνα, επικεφαλής ανάλυσης αργού στην Kpler.
Η κατάσταση είναι ακόμη πιο ειρωνική αν αναλογιστεί κανείς ότι τα ΗΑΕ είναι πολύ πλουσιότερα από τη Σαουδική Αραβία σε κατά κεφαλήν βάση, πράγμα που σημαίνει ότι η Σαουδική Αραβία ανησυχεί περισσότερο για τις βραχυπρόθεσμες τιμές που θα μπορούσαν να επιβαρύνουν τις κρατικές δαπάνες. Με τον τρέχοντα ρυθμό παραγωγής, η Σαουδική Αραβία χρειάζεται αργό 100 δολάρια το βαρέλι για να ισοσκελίσει τα βιβλία της.
Τα ΗΑΕ ενδέχεται να δουν τα έσοδά τους να εκτοξεύονται για άλλη μια φορά, εάν η Σαουδική Αραβία αποφασίσει να προβεί σε ακόμη βαθύτερες περικοπές στην παραγωγή, καθώς προσπαθεί να αυξήσει τις τιμές του πετρελαίου.
Τον περασμένο μήνα, αρκετοί ειδικοί σε θέματα εμπορευμάτων προέβλεψαν ότι οι Σαουδάραβες θα παρατείνουν την εθελοντική μείωση της παραγωγής τους, αλλά θα μειώσουν την επιπλέον περικοπή τους αποκαθιστώντας 250.000-500.000 βαρέλια ημερησίως από τη σταματημένη παραγωγή τον Σεπτέμβριο.
Μια εβδομάδα αργότερα, το Σαουδαραβικό Πρακτορείο Ειδήσεων (SPA) δημοσίευσε επιβεβαίωση ότι η χώρα θα παρατείνει πράγματι τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως (mb/d) τον Σεπτέμβριο, αλλά με μια σημαντική απόχρωση που είχε σε μεγάλο βαθμό χαθεί από μεγάλο μέρος της κάλυψης από τα μέσα ενημέρωσης, ότι η μείωση «μπορεί να παραταθεί ή να επεκταθεί και να βαθύνει». Αυτό σηματοδοτεί την πρώτη φορά που η Σαουδική Αραβία σηματοδοτεί την προθυμία της να προβεί σε ακόμη βαθύτερες περικοπές, εάν οι προηγούμενες αργούν πολύ να επιτύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Η αποδυνάμωση της ζήτησης από μεγάλους καταναλωτές πετρελαίου θα μπορούσε επίσης να πείσει τη Σαουδική Αραβία να μειώσει ακόμη περισσότερο. Τα τελευταία στοιχεία που προέρχονται από την Κίνα δείχνουν ότι οι εισαγωγές αργού πετρελαίου μειώθηκαν κατά 2,412mb/d m/m σε χαμηλό έκτου μήνα, στα 10,429mb/d, καθώς τα αποθέματα μειώνονται. Δεν είναι σαφές αν πρόκειται για την αρχή μιας πτωτικής τάσης, δεδομένου ότι οι εισαγωγές του Ιουνίου ήταν οι δεύτερες υψηλότερες που έχουν καταγραφεί ποτέ, καθώς η δημιουργία αποθεμάτων σημείωσε καταιγιστικό ρυθμό. Για να είμαστε δίκαιοι, η ετήσια αύξηση των εισαγωγών αργού πετρελαίου τον Ιούλιο ήταν ισχυρή κατά 1,519mb/d, 17% υψηλότερη από τον όγκο πριν από ένα χρόνο.
Εν τω μεταξύ, η ζήτηση πετρελαίου της Ινδίας για τον μήνα Ιούλιο διαμορφώθηκε στα 4,70 εκατ. δολάρια ημερησίως, χαμηλότερα από τις προσδοκίες της Wall Street για 4,83 εκατ. δολάρια ημερησίως. Ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης της χώρας σε ετήσια βάση επιβραδύνθηκε από 190 χιλιάδες βαρέλια ανά ημέρα (kb/d) τον Ιούνιο σε 84kb/d τον Ιούλιο. Τα στοιχεία εδώ είναι και πάλι μικτά, διότι η αύξηση της ζήτησης βενζίνης αυξήθηκε στο 6,3% τον Ιούλιο από 6,2% τον Ιούνιο, ενώ η αύξηση της ζήτησης ντίζελ αυξήθηκε στο 3,9% από 3,1%.
Αλλά οι βαθύτερες περικοπές της Σαουδικής Αραβίας δεν είναι δεδομένες.
Οι αναλυτές εμπορευμάτων της Standard Chartered στοιχημάτισαν ότι η Σαουδική Αραβία δεν θα εμβαθύνει τις περικοπές της, επειδή τα αποθέματα αργού είναι πιθανό να μειωθούν απότομα στο μέλλον. Οι περισσότεροι ειδικοί σε θέματα ενέργειας έχουν προβλέψει ότι οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου θα συσφίγγουν σταδιακά, γεγονός που θα πρέπει να ενισχύσει τις τιμές καθώς κυλούν οι μήνες και τα τρίμηνα. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας(IEA) στο Παρίσι έχει προβλέψει έλλειψη πετρελαίου περίπου 1,7 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Οι ειδικοί σε θέματα εμπορευμάτων της Standard Chartered προέβλεψαν ότι οι παγκόσμιες αγορές πετρελαίου θα καταγράψουν έλλειμμα προσφοράς 2,81 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Αύγουστο, 2,43 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Σεπτέμβριο και πάνω από 2 εκατ. βαρέλια ημερησίως τον Νοέμβριο και τον Δεκέμβριο. Οι αναλυτές έχουν επίσης προβλέψει ότι τα παγκόσμια αποθέματα θα μειωθούν κατά 310mb μέχρι το τέλος του 2023 και άλλα 94mb το πρώτο τρίμηνο του 2024 ωθώντας έτσι τις τιμές του πετρελαίου υψηλότερα. Σύμφωνα με την StanChart, οι τιμές του Brent θα ανέλθουν στα 93 δολάρια/βαρέλι το τέταρτο τρίμηνο.