Με ένα σχόλιο για την υποβάθμιση της νομοθετικής κοινοβουλευτικής διαδικασίας με διαδικασία εξπρές, γεγονός που σχολίασε ακόμη και βουλευτής της συμπολίτευσης και με τα τρία πέμπτα 3/5 των διατάξεων να μην έχουν τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, και μάλιστα τις διατάξεις που αλλάζουν τον περιβαλλοντικό έλεγχο, ακόμα και τη μη αναπαραγωγή της συνεδρίασης στον τηλεοπτικό Σταθμό της Βουλής, ξεκίνησε την τοποθέτησή του ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, κατά τη β’ ανάγνωση του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση της ευρωπαϊκής Οδηγίας του 2018 για την ενεργειακή απόδοση.
Σχολίασε ότι η ενσωμάτωση της εν λόγω Οδηγίας γίνεται με σημαντική καθυστέρηση και με «κίτρινη κάρτα» από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την αποστολή αιτιολογημένης γνώμης για καθυστέρηση, ενώ οι ίδιοι οι στόχοι που περιγράφονται είναι πλέον ανεπίκαιροι και θα πρέπει να αναθεωρηθούν άμεσα βάσει του πακέτου προτάσεων «Fit for 55». Ακόμη, ως προς το περιεχόμενο, υπογράμμισε πως ενώ η Οδηγία του 2018 προβλέπει ότι η ενεργειακή απόδοση πρέπει να είναι καίριο στοιχείο και προτεραιότητα για τις επενδύσεις και ότι το 50% των πολιτών πλήττονται από ενεργειακή ένδεια, το παρόν νομοσχέδιο δεν περιλαμβάνει στην ουσία κανένα μέτρο σε αυτήν την κατεύθυνση.
Ο Σ. Φάμελλος σημείωσε πως είναι υποκριτικό να τίθεται στον κρατικό προϋπολογισμό στόχος 3%-5% αύξηση της ενεργειακής απόδοσης για τα δημόσια κτίρια και από την άλλη η κυβέρνηση ΝΔ να έχει «παγώσει» το πρόγραμμα που είχε έτοιμο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ για την ενεργειακή αναβάθμιση των δημόσιων κτιρίων, οπότε το αποτέλεσμα είναι μηδέν (0). Η εμμονή της ΝΔ στα ΣΔΙΤ και στις ιδιωτικοποιήσεις οδήγησε σε πάγωμα του προγράμματος «ΗΛΕΚΤΡΑ» ενώ υπήρχαν 500 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και φυσικά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ και έργα των δήμων είχαν ήδη προενταχθεί.
Ο Σ. Φάμελλος επικεντρώθηκε στη συνέχεια στο Πρόγραμμα «Εξοικονομώ» με αναφέροντας συγκεκριμένα στοιχεία:
«Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να καλύψει πάνω από το 50% των αιτήσεων του πρώτου Εξοικονομώ – ΕΚΟ Ι, που είχαν εγκριθεί επί συγκυβέρνησης Σαμαρά-Βενιζέλου, πριν από το 2015, που είχε προκηρυχθεί χωρίς (!) να έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση, με αποτέλεσμα 36.000 δικαιούχοι να έχουν μείνει στον αέρα.
Στη συνέχεια σχεδιάσαμε εκ νέου το Πρόγραμμα, ξεφύγαμε από τη λογική των τραπεζών και τον υποχρεωτικό δανεισμό, την αδιαφάνεια στη διαδικασία των αιτήσεων και την καθυστέρηση εκταμίευσης και υλοποίησης των παρεμβάσεων. Καταφέραμε να διασφαλίσουμε πάνω από 500 εκατ. ευρώ στο Πρόγραμμα «Εξοικονομώ» και να καλύψουμε 53.000 δικαιούχους.
Επί ΝΔ, ο κος Χατζηδάκης «ξεχείλωσε» στη συνέχεια τις εισοδηματικές κατηγορίες, ώστε να εντάσσονται νοικοκυριά με υψηλά εισοδήματα, ξεχείλωσε τα όρια της επιδότησης και αύξησε τον μέγιστο προϋπολογισμό των έργων, με αποτέλεσμα να εντάσσονται τελικά λιγότερα νοικοκυριά στο Πρόγραμμα.
Η σύγκριση είναι αποκαλυπτική : 850 εκατ. ευρώ δόθηκαν επί ΝΔ για μόνο 39.000 δικαιούχους ενώ εμείς εντάξαμε 53.000 αιτήσεις με 500 εκατ. ευρώ. Τι σημαίνει αυτό; Σπατάλη δημόσιων πόρων χωρίς το αντίστοιχο αποτέλεσμα εξοικονόμησης. Γιατί απλά έγιναν ανακαινίσεις κατοικιών από δικαιούχους μεγάλων εισοδημάτων.
Τώρα ο κος Σκρέκας αναγνωρίζει στη ουσία ότι η κριτική μας είναι σωστή και εισάγει κριτήρια ευαλωτότητας για την ένταξη των νοικοκυριών και μείωση του μέγιστου προϋπολογισμού για τις εργασίες.
Βάσει του νέου Οδηγού του Προγράμματος, τα ποσοστά επιχορήγησης για τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες επιστρέψαν μεν κοντά στα δικά μας κριτήρια, όμως ο συντελεστής για την μοριοδότηση ένταξης που εξαρτάται από το μέγιστο κόστος εξοικονόμησης ενέργειας έχει ποσοστό 50%. Επομένως η επιχορήγηση είναι μεν υψηλή ως ποσοστό για τα χαμηλά εισοδήματα αλλά αυτό δεν μετράει ως κριτήριο για την ένταξη των νοικοκυριών/ δικαιούχων.
Επίσης, λόγω του νόμου του κ. Χατζηδάκη για την αυθαίρετη δόμηση, και πάλι δεν θα μπορέσουν να μπουν στο Πρόγραμμα αυθαίρετα κατηγορίας 5 όπως για παράδειγμα, σπίτια που είναι σε «στάσιμους οικισμούς».
Και τέλος προκύπτει ένα ερώτημα που δεν έχει απαντήσει η κυβέρνηση; Τι θα κάνετε με τις τιμές μονάδας των υλικών τόσο για το τρέχον πρόγραμμα όσο και για το νέο Πρόγραμμα; Θα ενσωματωθούν οι αυξήσεις;».
Ο Σ. Φάμελλος ξεκαθάρισε επίσης ότι η συγκυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου είχε νομοθετήσει το πλάνο της «Μικρής ΔΕΗ» που συμπεριλάμβανε και την πώληση υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ αλλά και τη διάθεση ποσοτήτων ΝΟΜΕ, και αυτό το πλάνο η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να ανατρέψει. Επισήμανε τέλος ότι η τιμή ηλεκτρικού ρεύματος την περίοδο 2015-2019 δεν αυξήθηκε ούτε κατά ένα ευρώ και οι ενεργειακοί φορείς παρέμεναν υπό δημόσιο έλεγχο, ενώ η κυβέρνηση ΝΔ έχει ως στρατηγική της επιλογή της ακρίβεια στο ρεύμα και την ιδιωτικοποίηση/εκχώρηση όλων των ενεργειακών φορέων και εταιρειών.
Παρακολουθείστε την ομιλία εδώ