Ειδικότερα, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας σε επιστολή του προς το ΥΠΕΝ, το ΥΠΟΙΚ, τη ΡΑΑΕΥ και τον ΔΕΔΔΗΕ εκφράζει τον έντονο προβληματισμό του για το γεγονός ότι οι Προμηθευτές πρόκειται να λάβουν απομειωμένο αντάλλαγμα για την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) έναντι του συνολικότερου οφειλόμενου ποσού για τον μήνα Απρίλιο, καθώς ο Ειδικός Λογαριασμός ΥΚΩ έχει καταστεί ελλειμματικός.
Διαβάστε αναλυτικά την επιστολή:
Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας (ΕΣΠΕΝ) επιθυμεί να εκφράσει τον έντονο προβληματισμό του για το γεγονός ότι, σύμφωνα με σχετική ενημέρωση εκ μέρους της ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε., οι Προμηθευτές πρόκειται να λάβουν απομειωμένο αντάλλαγμα για την παροχή Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) έναντι του συνολικού οφειλόμενου ποσού για τον μήνα Απρίλιο, καθώς ο Ειδικός Λογαριασμός Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΕΛΥΚΩ) έχει καταστεί ελλειμματικός.
Κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Διανομής και της Απόφασης ΡΑΕ 750/2021, για όσο διάστημα ο Λογαριασμός παραμένει ελλειμματικός, τα οφειλόμενα ανταλλάγματα αποδίδονται στους Προμηθευτές μόνο μερικώς, ενώ τα υπολειπόμενα ποσά εξοφλούνται σύμφωνα με συγκεκριμένη μεθοδολογία όταν διαπιστώνεται πλεόνασμα στον Λογαριασμό, δίχως ωστόσο να υπάρχει οποιαδήποτε πρόβλεψη για την κάλυψη του χρηματοοικονομικού κόστους -σε όρους ρευστότητας- που συνεπάγεται η καθυστερημένη καταβολή τους για τους Προμηθευτές. Συνεπώς οι Προμηθευτές καλούνται να αναλάβουν το κόστος χρηματοδότησης των μηνιαίων ελλειμάτων του Λογαριασμού, εξασφαλίζοντας με ίδια μέσα το απαιτούμενο κεφάλαιο κίνησης και δεσμεύοντας το έως ότου καταστεί εφικτή η εξόφληση των υπολειπόμενων ποσών από τον Λογαριασμό.
Στο πλαίσιο αυτό, ο Σύνδεσμος μας επιθυμεί να τονίσει ότι η παροχή των ΥΚΩ αποτελεί κοινωνική πολιτική για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης στο αγαθό της ενέργειας, το κόστος της οποίας -σε καμία περίπτωση- δεν είναι αποδεκτό να μετατίθεται στους Προμηθευτές, προκαλώντας καταφανείς στρεβλώσεις ως προς τη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού, και δυσχεραίνοντας τη δυνατότητα των Προμηθευτών να ανταπεξέλθουν στην υποχρέωση παροχής των εν λόγω υπηρεσιών στους δικαιούχους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να υπονομεύεται ο ίδιος ο σκοπός της συγκεκριμένης κοινωνικής πολιτικής.
Επιπρόσθετα, επισημαίνουμε ότι:
• Τρεις (3) Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, από τον Αύγουστο του 2022 έως και τον Απρίλιο του 2023, με τις οποίες ο ΕΛΥΚΩ έχει χρηματοδοτήσει το «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» με συνολικά κονδύλια ύψους € 460 εκ., για τη χορήγηση των κρατικών επιδοτήσεων ηλεκτρικής ενέργειας, έχουν -προφανώς- συντελέσει καθοριστικά στο γεγονός ότι ο ΕΛΥΚΩ καθίσταται σήμερα ελλειμματικός.
• Η νομοθετική διάταξη της 28.03.2023 με την οποία οι ενεργοβόρες επιχειρήσεις Μέσης και Χαμηλής Τάσης, προκειμένου να στηριχθούν κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης, απαλλάχθηκαν από την υποχρέωση καταβολής χρεώσεων ΥΚΩ για διάστημα πέντε (5) μηνών (01.11.2021 – 31.03.2022), εκτιμάται ότι επέφερε συνολική απομείωση των εισροών του ΕΛΥΚΩ ύψους € 65 εκ., συντελώντας περαιτέρω στη διαμόρφωση του σημερινού ελλείματος του Λογαριασμού.
• Στον Κώδικα Διαχείρισης του Δικτύου Διανομής (αρ. 153) και στον Ν. 4067/2012 όπως ισχύει (αρ. 36) περιλαμβάνονται ρητές αναφορές στην ανάγκη μέριμνας για την «έγκαιρη λήψη μέτρων αντιμετώπισης τυχόν αρνητικού οικονομικού αποτελέσματος ΕΛΥΚΩ» καθώς και για την «τήρηση ενός αποθέματος ασφαλείας» αντίστοιχα. Περιλαμβάνονται επίσης σαφείς προβλέψεις τόσο για τη διαδικασία με την οποία ο Διαχειριστής οφείλει να εισηγείται προς τον Ρυθμιστή και τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας τις αναγκαίες αναπροσαρμογές των μοναδιαίων χρεώσεων, όσο και για τη δυνατότητα κάλυψης από τον κρατικό προϋπολογισμό, με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, του κόστους παροχής των ΥΚΩ με αντίστοιχη πίστωση ως εισροή του Ειδικού Λογαριασμού.
Λαμβάνοντας υπόψη τα ανωτέρω, δεν θα πρέπει να υπάρξει οποιαδήποτε περαιτέρω καθυστέρηση στην αναγκαία μέριμνα εκ μέρους των εμπλεκόμενων φορέων και της Πολιτείας, για την αναπροσαρμογή των μοναδιαίων χρεώσεων ΥΚΩ εάν αυτό απαιτείται, καθώς και για την αναπλήρωση του αποθεματικού του Λογαριασμού, ώστε να καταστεί εφικτή τόσο η άμεση κάλυψη του υπολειπομένου ανταλλάγματος που αφορά την εκκαθάριση του μηνός Απριλίου, όσο και η αντιμετώπιση τυχόν εκτιμώμενου μηνιαίου ελλείματος εισροών-εκροών του Ειδικού Λογαριασμού για το επόμενο διάστημα. Σε αντίθετη περίπτωση, καθίσταται σαφές ότι ανακύπτουν προφανή αντικίνητρα ως προς την εκπροσώπηση των δικαιούχων καταναλωτών από τους Προμηθευτές, καθώς και επιβάρυνση του κόστους προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για το σύνολο των καταναλωτών.
Επιπρόσθετα θεωρούμε ότι, μέσω σχετικής προσθήκης στο νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο, θα πρέπει να προβλέπεται ότι στην περίπτωση που, παρά την υλοποίηση των αναγκαίων ενεργειών οι οποίες προσδιορίζονται στις κείμενες διατάξεις, δεν καθίσταται εφικτό να αποφευχθεί ο σχηματισμός ελλείματος στον Λογαριασμό, θα παρέχεται αποζημίωση στους εμπλεκόμενους Προμηθευτές έναντι του χρηματοοικονομικού κόστους που αναλαμβάνουν για όσο διάστημα η διευθέτηση των υπολειπόμενων ποσών παραμένει σε εκκρεμότητα. Αναμένοντας την ανταπόκριση σας για την επίλυση του συγκεκριμένου ζητήματος, το οποίο προκαλεί καταφανείς στρεβλώσεις ως προς τη λειτουργία της αγοράς και του ανταγωνισμού, και υπονομεύει τον ίδιο τον σκοπό της κοινωνικής πολιτικής των ΥΚΩ.