Στο «κάδρο» αυτό εντάσσονται έργα όπως η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας που ολοκληρώθηκε πρόσφατα, η δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Ιταλίας, η διασύνδεση Ελλάδας (Κρήτης)-Κύπρου-Ισραήλ αλλά και ο μεγάλος ηλεκτρικός «διάδρομος» Ελλάδας-Νότιας Γερμανίας Green Aegean Interconnector. Τις σχετικές επισημάνσεις έκανε χθες σε ημερίδα της ΕΛΕΤΑΕΝ, ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης.
Στο πλαίσιο της κινητικότητας στον τομέα των διασυνδέσεων, που εντείνεται το τελευταίο διάστημα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Διαχειριστή είχε χθες τηλεδιάσκεψη με τους εκπροσώπους του Διαχειριστή του δικτύου της Σλοβενίας, με την όδευση της διασύνδεσης Green Aegean, να αποτελεί το βασικό αντικείμενο της συζήτησης.
Βεβαίως πρόκειται για ένα πρώιμο σχέδιο, αλλά ο ΑΔΜΗΕ προχωρεί στις αναγκαίες προετοιμασίες και επαφές με τους Διαχειριστές των χωρών από τις οποίες θα διέλθει προκειμένου να προετοιμαστεί το έδαφος για την προώθηση του.
Η διαδρομή στο αρχικό της τμήμα θα είναι υποθαλάσσια και θα συνδέει την Ελλάδα με την Ιταλία. Από εκεί θα ανεβαίνει βόρεια για να περάσει από τη Σλοβενία και στη συνέχεια να φτάσει στην Αυστρία και τη Γερμανία είτε μέσω της κατασκευής νέων γραμμών όπου αυτό είναι απαραίτητο, είτε μέσω της αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου. Η όδευση του έργου δεν έχει ξεκαθαρίσει πλήρως ακόμη, καθώς ενδιαφέρον να περάσει από το έδαφος της, έχει εκφράσει και η Κροατία.
Το έργο ενισχύει τις εξαγωγικές δυνατότητες της χώρας αλλά και το βαθμό εκμετάλλευσης του δυναμικού των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς η παραγόμενη ενέργεια που δεν μπορεί να απορροφηθεί από το ελληνικό σύστημα (π.χ. σε περιόδους έντονης ηλιοφάνειας και ισχυρών ανέμων) θα είναι διαθέσιμη για εξαγωγή αντί να απορρίπτεται.
Αξίζει να αναφερθεί ότι πρόσφατα ο ΑΔΜΗΕ κατέθεσε το έργο της ηλεκτρικής "λεωφόρου” Ελλάδας-Γερμανίας Green Aegean Interconnector (GAI) προς ένταξη στο αναθεωρημένο Δεκαετές Σχέδιο Ανάπτυξης (ΤΥΝDP 2024) του Ευρωπαϊκού Συνδέσμου των Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς (ENTSO-E), δηλαδή τον οδικό χάρτη όλων των διασυνοριακών διασυνδέσεων στην Ευρώπη.
Την ίδια ώρα o ΑΔΜΗΕ προωθεί το έργο της δεύτερης ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας Ιταλίας. Πρόσφατα ο κ. Μανουσάκης συναντήθηκε με τη διευθύνουσα σύμβουλο της Terna, του Ιταλού Διαχειριστή, και συμφώνησαν στην ανάγκη να τριπλασιαστεί η μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών. Τα συστήματα ηλεκτρισμού Ελλάδας – Ιταλίας συνδέονται από το 2002 με υποβρύχιο καλώδιο άνω των 300 χλμ από το Οτράντο (ΚΥΤ Γαλατίνα) μέχρι τον Αετό (ΚΥΤ Άραχθος). Η μεταφορική ικανότητα του είναι στα 500 MW. Η δεύτερη ηλεκτρική διασύνδεση ισχύος 1.000 MW σχεδιάζεται να ξεκινά από τη Θεσπρωτία και υποθαλάσσια να καταλήγει μέχρι το Μελεντούνιο και στη συνέχεια με ενάερια καλώδια να φτάσει έως τη Γαλατίνα. Το κόστος του έργου υπολογίζεται σε περισσότερα από 600 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τον Euroasia Interconnector, στο οποίο ο ΑΔΜΗΕ έχει αναλάβει τον ρόλο του project promoter είναι σύμφωνα με τον κ. Μανουσάκη. το πλέον ώριμο από τα έργα των μεγάλων διεθνών διασυνδέσεων. Το έργο διασύνδεσης Ελλάδας (Κρήτη) με την Κύπρο και το Ισραήλ προχωρά με ταχείς ρυθμούς καθώς είναι ισχυρή η επιθυμία του Ισραήλ να προωθηθεί το συγκεκριμένο έργο παρά τις εξελίξεις στην περιοχή.
Σε ότι αφορά τη διασύνδεση της Ελλάδας με την Αίγυπτο δηλαδή το έργο GREGY που έχει σχεδιαστεί από τον όμιλο Κοπελούζου αλλά έχει συμφωνηθεί κατ΄ αρχήν να συμμετέχουν σε αυτό, τόσο ο ΑΔΜΗΕ όσο και ο Διαχειριστής της Αιγύπτου, όπως τονίζει ο επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ είναι πολύ σημαντική η κατ΄αρχήν ένταξη του στα έργα PCI της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εντός του επομένου διμήνου αναμένεται να δοθεί η οριστική έγκριση και τότε θα αρχίσουν οι συζητήσεις για τη δημιουργία του μετοχικού σχήματος της εταιρίας που θα προωθήσει την εκπόνηση των μελετών και την κατασκευή του έργου.