Από την πλευρά των διοργανωτών ο Σπύρος Παπαευθυμίου, Πρόεδρος της ΗΑΕΕ & Καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης,επισήμανε τις θετικές εξελίξεις στην αγορά ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας με τη ραγδαία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης να σημειώνει μεγαλύτερους ρυθμούς από ότι προβλεπόταν στον Εθνικό Σχεδιασμό, μέσα σε ένα εκρηκτικό μείγμα υψηλών ενεργειακών τιμών, καθυστερήσεων στις παραγγελίες και υψηλών τιμών πωλήσεων. Ο νέος πανευρωπαϊκός στόχος που έχει τεθεί για την πώληση αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων από το 2035, ανοίγει το δρόμο για την κυριαρχία της ηλεκτροκίνησης στην χώρα μας και στην ΕΕ. Προϋπόθεση όμως αποτελεί ένας ικανός αριθμός δημόσιων φορτιστών και η ορθή ανάπτυξη όλης της αλυσίδας αξίας της ηλεκτροκίνησης.
ΟΝικηφόρος Χαραγκιώνης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ομίλου Χαραγκιώνη,ενημέρωσε για την ιστορία και τα εντυπωσιακά εκθέματα του Ελληνικού Μουσείου Αυτοκινήτου, τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων, και το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής στον κόσμο, ελληνικής κατασκευής, τοEnfield 8000.
O Κώστας Αχ. Καραμανλής, Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών,επισήμανε ότι μετά την ψήφιση του νόμου 4710/2020 από τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το 2022 ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Δηλαδή, το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8% -η μεγαλύτερη αύξηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σημείωσε, επίσης, ότι πλέον υπάρχουν περισσότερα από 2.000 σημεία φόρτισης στην Ελλάδα. Κρίσιμο στοιχείο για την περαιτέρω ανάπτυξη και την αειφορία της ηλεκτροκίνησης, είναι η αύξηση της φέρουσας ικανότητας του δικτύου. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε, επιπλέον, ότι η ηλεκτροκίνηση θα δημιουργήσει και ένα νέο «οικοσύστημα» ειδικοτήτων και τεχνικών υπηρεσιών.
ΗΑλεξάνδρα Σδούκου, Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του ΥΠΕΝ,επικεντρώθηκε στον κρίσιμο ρόλο της δημοσίως προσβάσιμης φόρτισης και ανέφερε ότι το Φεβρουάριο θα «βγει» στη δημοσιότητα το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», για την εγκατάσταση 8.900 φορτιστών ηλεκτροκίνησης σε όλη την Ελλάδα, προϋπολογισμού 80 εκ. ευρώ με επιδότηση η οποία θα ποικίλει ανά τις περιοχές της Ελλάδας. Μιλώντας για τα «πράσινα» ταξί, η κα Σδούκου ενημέρωσε ότι έχουν υποβληθεί οι πρώτες 10 αιτήσεις και άλλες 100 αιτήσεις βρίσκονται υπό επεξεργασία. Επόμενο μέλημα η διενέργεια διαγωνιστικής διαδικασίας και η εγκατάσταση ταχυφορτιστών στις πρώτες 35 κατάλληλες πιάτσες ταξί, οι οποίες προέκυψαν ύστερα από μελέτη και αξιολόγηση ιδιώτη φορέα.
Από την πλευρά του,ο Ιωάννης Ξιφαράς, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών,τόνισε ότι υπάρχει η ανάγκη εγκατάστασης περισσότερων φορτιστών στα δημόσια σημεία φόρτισης, για να διασφαλιστεί η μέγιστη λειτουργικότητα των υποδομών αυτών. Το πλήθος των φορτιστών στο δημόσιο οδικό δίκτυο είναι κρίσιμο για την απόφαση ενός πολίτη να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Στο κομμάτι των υποδομών θα πρέπει να συνυπολογιστούν τα συνεργεία και τα ΚΤΕΟ, το οποίο έχει ρυθμιστεί μέσω του κανονιστικού πλαισίου και των κοινών υπουργικών αποφάσεων.
Λαμβάνοντας το λόγο, οΔημήτρης Σκάλκος, Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων,δήλωσε πως έχουν επιτευχθεί και εξαντληθεί οι πόροι για την ενίσχυση του κλάδου της ηλεκτροκίνησης από τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Ο ίδιος πρόσθεσε πως από το Ταμείο Ανάκαμψης έχουν διατεθεί πάνω από 250 εκατ. ευρώ για την ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα. Το Υπουργείο είναι έτοιμο να συμβάλει στο μέγιστο στην εξυπηρέτηση των στόχων της ηλεκτροκίνησης με την κατάλληλη ανακατανομή των πόρων και την αξιοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων.
ΟΓιώργος Βασιλάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων,αναφέρθηκε στα γενναία κίνητρα που δίνει η πολιτεία για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων μέσω του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά», αλλά και για την πορεία που θα ακολουθήσει η αγορά τα επόμενα χρόνια. Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε ότι οι τιμές ηλεκτρικών και συμβατικών αυτοκινήτων «θα βρίσκονται στο ίδιο επίπεδο σε 2-3 χρόνια», καθώς τα συμβατικά θα ακριβαίνουν και τα ηλεκτρικά θα γίνονται πιο προσιτά λόγω των οικονομιών κλίμακας. Ο Πρόεδρος του ΣΕΑΑ χαρακτήρισε «απολύτως εφικτό» το στόχο, το 2030 το 30% των νέων αυτοκινήτων να είναι αμιγώς ηλεκτρικά. Υποστήριξε επίσης ότι πρέπει να επιβληθεί περιβαλλοντικό τέλος στα παλαιά οχήματα που κυκλοφορούν στις πόλεις.
ΟΕυθύμιος Μπακογιάννης, Γεν. Γραμματέας Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ,τόνισε την ανάγκη αλλαγής της φιλοσοφίας της αστικής μετακίνησης, καθώς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας. Ο κόσμος πρέπει να στραφεί στις δημόσιες μεταφορές και στα μέσα μαζικής τροχιάς. Όσον αφορά την αλλαγή του στόλου των οχημάτων, θα πρέπει να επικεντρωθεί στην εφοδιαστική αλυσίδα και στα ταξί.
ΟΓεώργιος Πατούλης, Περιφερειάρχης Αττικής,ανέπτυξε τις δράσεις που ήδη υλοποιεί η διοίκηση της Περιφέρειας Αττικής με στόχο την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης στο πλαίσιο της στρατηγικής που εφαρμόζει στους τομείς της βιώσιμης κινητικότητας και της προστασίας του περιβάλλοντος. Επισήμανε ότι δημιουργείται τμήμα Ηλεκτροκίνησης στην αρμόδια Διεύθυνση που εποπτεύει και συντηρεί το οδικό δίκτυο, ενώ ολοκληρώνεται η διαγωνιστική διαδικασία με στόχο τη δημιουργία ενός πράσινου στόλου 40 νέων αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων, τα οποία θα αντικαταστήσουν το μεγαλύτερο μέρος των ρυπογόνων και ασύμφορων από θέματα συντήρησης οχημάτων που διαθέτει η Περιφέρεια. Επιπλέον, διαμορφώνεται ένα σύγχρονο δίκτυο φορτιστών στο κεντρικό οδικό δίκτυο της Αττικής και σε υπηρεσίες που βρίσκονται σε κομβικά σημεία με εύκολη πρόσβαση για τους πολίτες της Αττικής και δρομολογείται παράλληλα η εκπαίδευση των οδηγών, των υπαλλήλων και των στελεχών της Περιφέρειας στην οικολογική και ασφαλή οδήγηση, όπως αυτή εκφράζεται μέσω της ηλεκτροκίνησης. Τέλος, ανέφερε πως στο Μητροπολιτικό Πάρκο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Αντώνης Τρίτσης» έχουν εγκατασταθεί οι πρώτοι ταχυφορτιστές και ήδη χρησιμοποιείται το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο για την εξυπηρέτηση των αναγκών του πάρκου.
ΟΣτάθης Σταθόπουλος, Πρόεδρος ΔΣ του Πράσινου Ταμείου,ανέλυσε τα στοιχεία των ΣΦΗΟ, μιας από τις πιο πετυχημένες προσκλήσεις του Δημοσίου. 306 Δήμοι έχουν υποβάλει ολοκληρωμένα Σχέδια Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων στο ΥΠΕΝ, 286 στο Πράσινο Ταμείο για πληρωμή και 257 έχουν εξοφληθεί ολοσχερώς. Όσον αφορά τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής κινητικότητας (ΣΒΑΚ), 162 δήμοι είναι ενταγμένοι, 110 έχουν πλήρως εκπονημένο ΣΒΑΚ και έχει εξοφληθεί η συντριπτική πλειοψηφία τους.
ΟΚυριάκος Κοφινάς, Γενικός Διευθυντής Ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ,αναφέρθηκε στις προϋποθέσεις ώστε οι διαδικασίες για τις παραχωρήσεις που αφορούν στις υποδομές (ΣΦΥΟ κλπ.) να στεφθούν με επιτυχία. Όπως είπε, τα πρώτα βήματα έχουν ήδη γίνει καθώς 306 δήμοι έχουν ολοκληρώσει τα σχέδια φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ολοκληρώνεται το πλαίσιο για τη διαγωνιστική διαδικασία και έπεται η οργάνωση και υλοποίησή της. Οι βασικές προκλήσεις που παρουσιάζει το οικοσύστημα της ηλεκτροκίνησης αφορούν την απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης, την άμεση έναρξη των διαγωνισμών στους ΟΤΑ, την επάρκεια του δικτύου αλλά και το σχεδιασμό των δημοσίων προσβάσιμων υποδομών έξυπνης φόρτισης.
ΟΗλίας Πετρής, Διευθυντής Στρατηγικής και Ανάπτυξης τηςnrg,ανέδειξε το ρόλο των επιχειρήσεων και της χρηματοδότησης των επενδύσεων στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Όπως σημείωσε, η στρατηγική της εταιρείας είναι η εγκατάσταση περισσότερων και ισχυρότερων φορτιστών στο οδικό δίκτυο της επικράτειας, καθώς παρατηρείται σημαντική αύξηση της ζήτησης σε περιόδους αιχμής. Προς την κατεύθυνση αυτή, σημαντικά είναι τα προγράμματα επιδότησης, όπως το «Φορτίζω Παντού» για την κάλυψη του αυξημένου κόστους εγκατάστασης και οι επενδύσεις για την περαιτέρω ανάπτυξη του δικτύου.
O Σπύρος Κιαρτζής, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕlpeFuture του Ομίλου HELLENiQ ENERGY,τόνισε ότι η συνέργεια μεταξύ επιχειρήσεων και φορέων, αποτελεί άλλον έναν παράγοντα που θα συμβάλει στην περαιτέρω διείσδυση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Ο ίδιος ανέφερε ότι η ηλεκτροκίνηση αποτελεί υπηρεσία και αφορά σε ένα σύνολο παροχών, ένα πακέτο εξυπηρέτησης προς τους οδηγούς, και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται.
ΟΑναστάσιος Μάνος, Διευθύνων Σύμβουλος ΔΕΔΔΗΕ, διαβεβαίωσε ότι δεν αναμένεται να υπάρξει πρόβλημα με τη δυνατότητα του δικτύου του ΔΕΔΔΗΕ να "σηκώσει" τους φορτιστές που χρειάζονται για το μέλλον της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας. Ο ίδιος τόνισε ότι ακόμα και με τον αυξημένο στόχο του ΕΣΕΚ για 800.000 οχήματα, δεν τίθεται θέμα επάρκειας του δικτύου διανομής. Ο διαχειριστής έχει προγραμματίσει ήδη σημαντικές επενδύσεις, ώστε να είναι μπροστά από τις εξελίξεις και από τους αυξημένους στόχους διείσδυσης σε ότι αφορά τους υποσταθμούς και τα δίκτυα.
ΟΔημήτρης Καββούρης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Συγγελίδη,επεσήμανε ότι η ισχυρή οικονομία, το ευρύ δίκτυο φόρτισης και η κρατική επιδότηση αποτελούν τους τρεις παράγοντες που δείχνουν ότι αναπτύσσεται η ηλεκτροκίνηση. Ο ίδιος εκτίμησε ότι θα υπάρξει ταχεία ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης τα επόμενα χρόνια, αλλά όπως επεσήμανε σημαντικό ρόλο θα παίξει το δίκτυο φόρτισης και ο σωστός σχεδιασμός, λαμβάνοντας για παράδειγμα υπ’ όψιν ότι το 65% των κατοίκων δεν διαθέτουν πάρκινγκ εκτός δρόμου. Σημαντική επίσης είναι η ενημέρωση των καταναλωτών από τις επιχειρήσεις και όλους τους εμπλεκόμενους.
ΟΚώστας Σκρέκας, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας,ανέφερε ότι η στρατηγική προώθησης της ηλεκτροκίνησης από το 2020 με τη συμβολή των αντίστοιχων οικονομικών και φορολογικών κινήτρων έδωσε την απαραίτητη ώθηση στην αγορά ηλεκτροκίνησης, πετυχαίνοντας φέτος ταξινομήσεις σε επίπεδο έτους 6 και 7%. Τα ρυθμιστικά πολιτειακά μέτρα, όπως είναι ο Κλιματικός Νόμος, υποστηρίζονται από μια σειρά νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως είναι το «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ» και τα «Πράσινα Ταξί», στοχεύοντας στη δυναμική μείωση των αερίων του θερμοκηπίου με ισόρροπο τρόπο, με παράλληλη αύξηση των θέσεων εργασίας και ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας.
O Στέφανος Μανιάς, Μέλος Ολομέλειας ΡΑΕ & Ομότιμος Καθηγητής ΕΜΠ,ανέφερε ότι η ΡΑΕ ελέγχει τις ρυθμίσεις που αποστέλλει το ΥΠΕΝ και τις αξιολογεί ως προς το όφελος για τον τελικό καταναλωτή. Επίσης, εποπτεύει τη λειτουργία των υφιστάμενων υποδομών ως προς την ασφάλεια τους και αξιολογεί την εφαρμογή νέων τεχνολογιών φόρτισης, όπως είναι η ασύρματη φόρτιση.
ΟΣωτήρης Μπατζιάς,Partner,Deloitte Strategy Consulting,ανέφερε ότι σύμφωνα με την τελευταία μελέτη τηςDeloitte για το 2022, συντηρείται πανευρωπαϊκά μέρος της αβεβαιότητας γύρω από την εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης. Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε ένα σημείο καμπής, ενώ απαιτείται ωρίμανση σε μια σειρά από παραμέτρους, όπως είναι η διαθεσιμότητα φορτιστών, τα κόστη ηλεκτρικής ενέργειας και η αξιοποίηση καινοτόμων τεχνολογιών και επιχειρηματικών μοντέλων.
ΗΧρύσα Κοκκόση, Εισηγήτρια ΕΝΥ-ΕΕ του Υπουργείου Εξωτερικών,ενημέρωσε ότι η νομοθεσία εξελίσσεται βάσει των αναγκών της αγοράς ηλεκτροκίνησης. Στο πλαίσιο των αλλαγών που προωθεί η ΕΕ, θα πρέπει να υιοθετηθούν και ενσωματωθούν σε εθνικό επίπεδο οι νέες διατάξεις, σε συμφωνία και με το υπό αναθεώρηση ΕΣΕΚ.
O Ευάγγελος Μπεκιάρης, Διευθυντής Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του ΕΚΕΤΑ & Διευθυντής Ελληνικού Ινστιτούτου Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων,ανέφερε ότι το μέλλον στις μεταφορές πρέπει να προσανατολίζεται σε ένα νέο τρόπο μετακίνησης προς την κατεύθυνση των κοινόχρηστων οχημάτων και της μικροκινητικότητας. Η επαγωγική φόρτιση είναι το μέλλον στον τομέα της φόρτισης, καθώς τα οχήματα θα αυξάνονται εκθετικά και η δεύτερη ζωή της μπαταρίας του ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί στις ΑΠΕ και σε άλλες χρήσεις.
ΟΠαναγιώτης Παπαντωνίου, Πρόεδρος ΔΣ του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων,τόνισε την ανάγκη διαχείρισης της κυκλοφορίας των οχημάτων με τις νέες μορφές κινητικότητας στις δημόσιες και ιδιωτικές μεταφορές. Οι νέες υπηρεσίες κινητικότητας δημιουργούν την ανάγκη οδικής ασφάλειας, λόγω του νέου οδηγικού περιβάλλοντος που δημιουργείται, χωρίς την αντίστοιχη προσαρμογή στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
ΟΑχιλλέας Σαΐτης, Επιπυραγός και Τμηματάρχης Επιχειρήσεων Διεύθυνσης Πυρόσβεσης στο Αρχηγείο Πυροσβεστικού Σώματος,επισήμανε ότι ο κίνδυνος φωτιάς σε ηλεκτρικό όχημα είναι τρεις φορές μικρότερος από ότι σε ένα συμβατικό όχημα. Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει κάποια καταγεγραμμένη πυρκαγιά σε ηλεκτρικό όχημα στην Ελλάδα. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου έχουν πάρα πολύ μεγάλο θερμικό φορτίο από τη στιγμή που θα εκδηλωθεί πυρκαγιά, ενώ υπάρχει κι ένας μεγαλύτερος κίνδυνος, αυτός της θερμικής διαφυγής. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει ο κίνδυνος της έκρηξης φωτιάς. Ένα επιπλέον ζήτημα είναι ότι απαιτείται πολύ μεγάλη ποσότητα νερού για την κατάσβεση της φωτιάς, αφού, όπως εξήγησε ο Επιπυραγός, «από συμβάντα που έχουν καταγραφεί, η μικρότερη ποσότητα νερού που χρειάστηκε ήταν 50.000 λίτρα και η μεγαλύτερη 150.000 λίτρα». Άρα, τρία πυροσβεστικά οχήματα που συνήθως ανταποκρίνονται σε μία πυρκαγιά σε όχημα, δεν αρκούν για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τέλος, μας ενημέρωσε ότι σε περίπτωση πυρκαγιάς, ο οδηγός του αυτοκινήτου δεν μπορεί να αντιμετωπίσει με τον πυροσβεστήρα ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Πρέπει να απομακρυνθεί από το όχημα και να καλέσει την πυροσβεστική, ενημερώνοντας ότι πρόκειται για ηλεκτρικό αυτοκίνητο.
Το συνέδριο τελέστηκε υπό τις Αιγίδες των υπουργείων Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Υποδομών και Μεταφορών, και της ΚΕΔΕ.
Το Συνέδριο υποστήριξαν: Πλατινένιος Χορηγός |ΔΕΗ, Χρυσός Χορηγός |Deloitte, Ασημένιοι Χορηγοί |Ford, ΔΕΔΔΗΕ
Υποστηρικτές |Akuo Energy Greece, Huawei, nrg, Syngelidis Automotive Companies, Φυσικό Αέριο – Ελληνική Εταιρεία Ενέργειας
Για να δείτε τις επιμέρους βιντεοσκοπημένες συζητήσεις των πάνελ, πατήστεεδώ.