Με αφορμή τη δημόσια διαβούλευση για την έγκριση του επιτρεπόμενου εσόδου του Διαχειριστή για την περίοδο 2024-2027 αλλά και για την διαμόρφωση των τελών χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου για το 2024 η Motor Oil σε επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ κάνει οξεία κριτική στον Διαχειριστή εστιάζοντας την κριτική της σε μια σειρά θεμάτων αλλά και στα έργα που συμπεριλαμβάνονται στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ.
Θέτει δε θέματα διαφάνειας τόσο ως προς τον σχεδιασμό όσο και ως προς την προμήθεια και την εκτέλεση των έργων σημειώνοντας ότι με τη διαφάνεια θα διασφαλιστεί ότι ο ΔΕΣΦΑ θα λαμβάνει αποφάσεις ως συνετός διαχειριστής προς όφελος του καταναλωτή και όχι σαν επενδυτής που έχει ως στόχο την αύξηση του κόστους και της απόδοσης των κεφαλαίων του.
Υποστηρίζοντας ότι ο ΔΕΣΦΑ λειτουργεί με μόνο στόχο τα κέρδη και τις επενδύσεις του χωρίς να συνυπολογίζει το όφελος του συνόλου των καταναλωτών φυσικού αερίου που θα κληθούν να πληρώσουν τα αυξημένα κόστη, η εταιρεία ασκεί κριτική σε τέσσερα στοιχεία καθοριστικής σημασίας για τη διαμόρφωση του κόστους χρήσης του συστήματος φυσικού αερίου.
Το πρώτο αφορά στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα και στα νέα έργα που περιλαμβάνονται σε αυτό. Η εταιρεία διαπιστώνει τεράστιες αυξήσεις σε προϋπολογισμούς έργων πάνω από το 50% χωρίς να δικαιολογούνται από τις αυξήσεις των υλικών και θεωρεί ότι η διαδικασία αυτή πρέπει να γίνει διαφανής. Σχετικά με το προς ανάκτηση κόστος του ΕΣΦΑ, που αποτελεί τη βάση για να προκύψουν οι χρεώσεις ρυθμιζόμενων υπηρεσιών, τις οποίες τελικά θα πληρώσει πρωτίστως ο Ελληνας καταναλωτής, αυτό προσαυξάνεται από τα έξοδα για νέες επενδύσεις και επεκτάσεις του συστήματος, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Υπενθυμίζεται ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ περιλαμβάνει έργα συνολικής αξίας 1,27 δις ευρώ. Το κόστος του είναι κατά 55% υψηλότερη σε σχέση με το προηγούμενο πρόγραμμα ανάπτυξης, ενώ σε κάποια έργα οι αυξήσεις προϋπολογισμού φθάνουν και το 100%.
Παράλληλα η Motor Oil τάσσεται υπέρ της άρσης της κοινωνικοποίησης του 50% του κόστους της Ρεβυθούσας υποστηρίζοντας ότι συγκεκριμένο μέτρο είχε θεσπιστεί όταν το υγροποιημένο φυσικό αέριο αποτελούσε το 15% των εισαγωγών αερίου και στόχος του ήταν να δώσει κίνητρο για εισαγωγές LNG. Σήμερα, τονίζει η εταιρεία, το ποσοστό του υγροποιημένου φυσικού αερίου στο μίγμα αερίου ξεπερνάει το 50%, αφού η τιμή του LNG είναι κατά πολύ ανταγωνιστικότερη σε σχέση με το αέριο αγωγού.
Πέραν αυτού η Motor Oil κάνει αναφορά σε υπερκέρδη της τάξης των 60 εκατ ευρώ που είχε ο ΔΕΣΦΑ στις δημοπρασίες χρονοθυρίδων ΥΦΑ για τα έτη 2023-2027.
Όπως εξηγεί, λόγω της αυξημένης συμμετοχής οι τιμές στις οποίες έκλεισαν οι δημοπρασίες ήταν σημαντικά υψηλότερες από την τιμή αναφοράς και ειδικά για τα έτη 2023-2024 ο ΔΕΣΦΑ εισέπραξε 60 εκατ. περισσότερα από τη βασική τιμή της δημοπρασίας.
Σύμφωνα με τη Motor Oil τα υπερκέρδη αυτά θα πρέπει να επιμεριστούν στους χρήστες και όχι να παραμείνουν στην ευχέρεια του ΔΕΣΦΑ, ενώ τονίζει ότι η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για κοινωνικοποίηση στο 50% σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος των δημοπρασιών δείχνει την τάση του να επικεντρώνεται στη διασφάλιση κέρδους.
Η Motor Oil υποστηρίζει ότι στη σημερινή ελληνική αγορά το συγκεκριμένο μέτρο μόνο στρεβλώσεις δημιουργεί και προτείνει ότι σε περίπτωση που η ΡΑΑΕΥ κάνει δεκτό το αίτημα του ΔΕΣΦΑ για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας σε ενδεχόμενη διακοπή του ρωσικού αερίου, το ίδιο ποσοστό κοινωνικοποίησης να εφαρμοστεί σε όλα τα ανταγωνιστικά LNG terminal που θα συνδεθούν στο σύστημα ώστε να μην δημιουργούνται ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Το τρίτο ζήτημα που θίγει η Motor Oil είναι η πρόταση για μίσθωση ή μονιμοποίησης του FSU, την οποία χαρακτηρίζει ως λάθος αφού η συγκεκριμένη επένδυση έχει αξιολογηθεί εκ του αποτελέσματος ως μια ακριβή και αχρείαστη επένδυση που κόστισε 80 εκατ ευρώ. Και μάλιστα παρά το γεγονός ότι παράγοντες της ελληνικής αγοράς υποστηρίζουν ότι τα στρατηγικά αποθέματα φυσικού αερίου θα μπορούσαν να διατηρηθούν και στις υπόλοιπες τρεις δεξαμενές της Ρεβυθούσας. Η εταιρεία ζητεί να αφαιρεθεί κάθε αναφορά του FSU ως δαπάνη στον Κανονισμό Τιμολόγησης και στη Μεθοδολογία Καθορισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου.
Τέλος, η Motor Oil διαφωνεί με την προτεινόμενη “postage stamp”μεθοδολογία για τον καθορισμό των χρεώσεων δυναμικότητας αφού όπως υποστηρίζει επιβαρύνει αδικαιολόγητα τα σημεία εισόδου στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ (Αγία Τριάδα και το μελλοντικό σημείο Διώρυγα Gas) σε όφελος των Βορείων σημείων εισόδου όπως η Αμφιτρίτη του FSRUτης Αλεξανδρούπολης. Αντιπροτείνει να διατηρηθεί η μεθοδολογία “capacityweighteddistance” προκειμένου να διατηρηθεί το υψηλότερο κόστος στο τμήμα του ΕΣΦΑ που λειτουργεί για εξαγωγές.