Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών παραδέχτηκε εγγράφως ότι δεν κατασκευάστηκαν τα έργα προστασίας των ακτών από τη διάβρωση στο ανατολικό τμήμα του Θερμαϊκού κόλπου, μετά την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28 στο αεροδρόμιο Μακεδονία, παρότι αυτό προβλεπόταν ρητά στην αδειοδότηση του έργου από το 2000, γιατί απλά ολοκληρώθηκε το χρονοδιάγραμμα του αναδόχου και το έργο έκλεισε!
Τα παραπάνω αποκαλύφθηκαν στη γραπτή απάντηση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε ερώτηση για την ανησυχητική διάβρωση των ακτών του Δήμου Θερμαϊκού, που κατέθεσαν οι: Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, η αναπληρώτρια Τομεάρχης, Χαρά Καφαντάρη, ο Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Βαρεμένος, και οι βουλευτές Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης, Δώρα Αυγέρη, Χρήστος Γιαννούλης, και Κωνσταντίνος Ζουράρις.
Το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, στην απάντησή του, επιβεβαιώνει ότι:
- Η κατασκευή συνοδών έργων προστασίας των ακτών αποτέλεσε όρο του έργου από την αρχική του αδειοδότηση από το 2000 (ΚΥΑ 105214/17.11.2000)
- Υπήρξε καθυστέρηση στην περιβαλλοντική αδειοδότηση των συνοδών έργων προστασίας των ακτών, μετά από την εκπόνηση ακτομηχανικής μελέτης, από το Δήμο Θερμαϊκού.
- Λόγω αδυναμίας συντονισμού της ΥΠΑ με το Δήμο, και παρά την μεγάλη σημασία του έργου, τα έργα προστασίας των ακτών δεν υλοποιήθηκαν γιατί το χρονοδιάγραμμα της εργολαβίας ολοκληρώθηκε (15.11.2019) και μέχρι τότε οι απαραίτητες εγκρίσεις δεν εκδόθηκαν!
Τόσο το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, όσο και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, έχουν σοβαρότατες ευθύνες για τη μη υλοποίηση ενός σημαντικού έργου, το οποίο θα συνέβαλλε στην ανάσχεση ενός αποδεδειγμένα επικίνδυνου φαινόμενου για την περιοχή.
Σήμερα, στην ανατολική ακτή του Θερμαϊκού, έχει ήδη συντελεστεί η καταστροφή υποδομών στην ακτή από το φαινόμενο της διάβρωσης, το οποίο έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις και από την λειτουργία του αεροδρομίου Μακεδονία, αλλά και από την κλιματική κρίση. Διαρκής είναι επίσης, η απειλή καταστροφών από πλημμυρικά φαινόμενα και η περιβαλλοντική υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής. Ως αποτέλεσμα της ολιγωρίας και της υποτίμησης των ευθυνών, από τη μεριά των Υπουργείων, εγείρονται ζητήματα δημόσιας ασφάλειας και δημόσιας υγείας καθώς και υποβάθμισης του περιβάλλοντος και της τοπικής ανάπτυξης.
Είναι απορίας άξιο πώς η Ελληνική πολιτεία και οι Υπουργοί της ΝΔ αγνόησαν μια πολύ σοβαρή υποχρέωσή τους έναντι των πολιτών της Θεσσαλονίκης και επέτρεψαν να κλείσει η εργολαβία χωρίς να γίνουν τα έργα προστασίας της ακτής. Ενώ μάλιστα, υπάρχουν ήδη σοβαρά ζητήματα διάβρωσης και επίχωσης στις ακτές του Θερμαϊκού κόλπου, στους δήμους Θέρμης και Θερμαϊκού, εκατέρωθεν του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28.
Η κυβέρνηση της ΝΔ οφείλει να ενημερώσει τους πολίτες σχετικά με τα ακόλουθα:
- Με δεδομένη την απειλή καταστροφών από πλημμυρικά φαινόμενα, λόγω κλιματικής αλλαγής, και του γεγονότος ότι το φαινόμενο έχει ήδη προχωρήσει αρκετά και εντός της ακτογραμμής, πότε υπολογίζεται να κατασκευαστούν τα έργα προστασίας των ακτών από τη διάβρωση, λόγω της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογειώσεων αεροσκαφών 10-28 και με ποια χρηματοδότηση θα υλοποιηθούν τώρα που η προθεσμία της αρχικής εργολαβίας παρήλθε άπρακτη;
- Τι έλεγχοι έχουν γίνει από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος, για την τήρηση των Όρων της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων για το έργο του αεροδρομίου Μακεδονία, εάν διαπιστώθηκαν παραβάσεις και τι κυρώσεις έχουν επιβληθεί;
- Ποιες είναι οι επόμενες ενέργειες της κυβέρνησης προκειμένου να προχωρήσει η περιβαλλοντική αδειοδότηση των έργων προστασίας των ακτών εκατέρωθεν του αεροδρομίου Μακεδονία;
Υ.Γ. Αλήθεια, αν δεν υπήρχαν οι καταστροφές από τη διάβρωση στην Περαία και η ερώτησή μας στη Βουλή, η κυβέρνηση της ΝΔ σκόπευε να «αμελήσει» την υποχρέωση αντιδιαβρωτικών έργων και προστασίας των ακτών της περιοχής;