Πρωταθλητής στις αναφορές των καταναλωτών είναι ο τομέας της ηλεκτρικής ενέργειας και ιδιαιτέρως οι ιδιώτες πάροχοι, ενημέρωσε την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ο Λευτέρης Ζαγορίτης.
Αναφέροντας στοιχεία που έχει στη διάθεσή του ο Συνήγορος του Καταναλωτή ανακοίνωσε ότι κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022, οι αναφορές μόνον για υποθέσεις ηλεκτρικής ενέργειας φτάνουν τις 2.585, νούμερο εξαιρετικά εντυπωσιακό αν υπολογιστεί το γεγονός ότι οι καταγγελίες αφορούν μόνον στους ιδιώτες παρόχους αφού για την ΔΕΗ, που κατέχει το 65% της αγοράς, δεν αναφέρεται καμία παραβατικότητα.
Ο κ. Ζαγορίτης μάλιστα, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι: «Ο καθένας κάνει ό,τι θέλει στην αγορά ενέργειας και δυστυχώς, δεν υπάρχει από την άλλη πλευρά έλεγχος και επιβολή της νομιμότητας. Ο Συνήγορος του Καταναλωτή, προσπαθεί να αντιμετωπίσει το φαινόμενο με συστάσεις, με έγγραφα τα οποία, εκτός από τις ίδιες τις εταιρείες ηλεκτρικής ενέργειας, απευθύνονται προς τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Ανάπτυξης αλλά κυρίως, πηγαίνουν και προς την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, «η οποία είναι η Ανεξάρτητη Αρχή που έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της συμπεριφοράς και της νομιμότητας στον χώρο της ηλεκτρικής ενέργειας και έχει και την ευθύνη, εκτός από το ότι θα πρέπει να επιβάλλει τη νομιμότητα, να επιβάλλει και κυρώσεις όταν έχουμε εκτροπές, όταν έχουμε παραβατικότητα».
«Δυστυχώς έχουμε πολύ μεγάλη παραβατικότητα, δεδομένου ότι, ξαφνικά, άρχισαν να μετατρέπονται οι συμβάσεις σταθερού τιμολογίου σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, χωρίς να υπάρχει η ανάλογη προειδοποίηση των 60 ημερών, όπως επιβάλλει ο κώδικας ηλεκτρικής ενέργειας» εξήγησε ο κ. Ζαγορίτης και διευκρίνισε περαιτέρω ότι υπάρχουν τρελές χρεώσεις, ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, δηλαδή πρόστιμα που επιβάλλονται σε συμβάσεις κυμαινόμενου τιμολογίου, ενώ χαρακτήρισε μη νόμιμο και διαφανή τον καθορισμό της ρήτρας αναπροσαρμογής.
«Υπάρχουν τρελές χρεώσεις, που γίνονται χωρίς να υπάρχει η προ συμβατική, αλλά και η συμβατική ενημέρωση των καταναλωτών. Υπάρχουν ρήτρες πρόωρης αποχώρησης, πρόστιμο δηλαδή σε συμβάσεις οι οποίες είναι κυμαινόμενου τιμολογίου ενώ δεν επιτρέπεται ρήτρα πρόωρης αποχώρησης, μονάχα στις συμβάσεις σταθερού τιμολογίου και, έξω από την μη ορθή και παραπλανητική ενημέρωση και την αδιαφάνεια που επικρατεί στον χώρο. Δεν είναι και νόμιμος και διαφανής ο καθορισμός της ρήτρας αναπροσαρμογής. Δεν χρησιμοποιείται δηλαδή ένα σταθερό μέγεθος, δεν χρησιμοποιούνται οι αποφάσεις της ΡΑΕ και, ειδικά η 409 του 2020 που δίνει τον τύπο της εξίσωσης με τον οποίον θα πρέπει να υπολογίζεται η ρήτρα αναπροσαρμογής», ήταν η χαρακτηριστική αναφορά του.
Σχετικώς με την βοήθεια που παρέχεται από το κράτος σε σχέση με επιδοτήσεις του ηλεκτρικού ρεύματος, ο κ. Ζαγορίτης ανέφερε ότι «πιάνει τόπο σε μία σειρά από εταιρείες που απορροφούν ένα μεγάλο μέρος των αυξήσεων» και τόνισε ότι ο μεγαλύτερος πάροχος ηλεκτρικής ενέργειας ο οποίος είναι και παραγωγός (έχει λιγνίτη, υδροηλεκτρικά έργα, ΑΠΕ), δεν έχει πολλά συμπτώματα παραβατικότητας. «Εκεί απορροφούνται οι αυξήσεις, αλλά σε κάποιες άλλες εταιρείες έχουμε φαινόμενα να έχουμε ρήτρες αναπροσαρμογής των 500, των 700, των 1.000 ή και παραπάνω ευρώ και έχουμε και μεγάλες αποκλίσεις από τις τιμές, δηλαδή, άλλος χρεώνει 0,15 ευρώ ανά κιλοβατώρα, άλλος χρεώνει 0,30 λεπτά του ευρώ ανά κιλοβατώρα», πρόσθεσε.
«Φανταστείτε ότι τα 10 λεπτά σε μία μέση κατανάλωση τετράμηνου 2.000 κιλοβατώρων είναι αμέσως-αμέσως 200 ευρώ plus και επιπλέον ΦΠΑ» είπε και ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής ότι «φτάσαμε στο σημείο να έρχονται στον Συνήγορο του Καταναλωτή, νοικοκυριά από τους Αμπελόκηπους και την Κυψέλη, που είναι μισθωτοί, συνταξιούχοι με αποδοχές 1.000 ευρώ που πληρώνουν 400-500-600 ευρώ στο επίπεδο του ηλεκτρικού ρεύματος».