Η ΡΑΕ πρόσφατα έθεσε σε δημόσια διαβούλευση κείμενο που αφορά στις αποζημιώσεις καταναλωτών, όταν υπάρχουν πολύωρες διακοπές ηλεκτροδότησης. Η διαβούλευση θα ολοκληρωθεί στις 10 Ιανουαρίου του 2023.
Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει θέσει σε εφαρμογή το πρόγραμμα «εγγυημένες υπηρεσίες» το οποίο προβλέπει την καταβολή αποζημίωσης σε καταναλωτές Μέσης Τάσης, στην περίπτωση καθυστέρησης στην αποκατάσταση της τροφοδότησής τους πέραν προκαθορισμένου χρόνου, μετά από διακοπή λόγω βλάβης δικτύου ή προγραμματισμένων εργασιών, υπό συνθήκες κανονικής λειτουργίας του Δικτύου. Η ΡΑΕ έχει προτείνει την επέκταση του συγκεκριμένου προγράμματος και σε καταναλωτές χαμηλής τάσης. Η ΡΑΕ ζητά ολοκληρωμένη ρύθμιση, με την οποία θα προβλέπεται η καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος από τον ΔΕΔΔΗΕ, σε χρήστες του διαχειριστή οι οποίοι υφίστανται διακοπές ηλεκτροδότησης μεγάλης διάρκειας.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρουν πηγές της ΡΑΕ στο iEnergeia.gr «η ρυθμιστική αρχή συνεργάστηκε με εξωτερικό σύμβουλο για το σχεδιασμό της ρύθμισης, μελετώντας πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες. Παράλληλα, ο Διαχειριστής του ΕΔΔΗΕ, έχοντας ενημερωθεί από τη ΡΑΕ σχετικά με τα ανωτέρω, προχώρησε ανεξάρτητα σε ανάπτυξη δικής του σχετικής πρότασης. Μετά την ολοκλήρωση της Διαβούλευση η ΡΑΕ θα προβεί σε σχετική απόφαση, λαμβάνοντας υπόψη τα σχόλια των συμμετεχόντων και την απάντηση του Διαχειριστή σε αυτά».
Η ΡΑΕ υπέβαλε σε διαβούλευση ένα κείμενο με τίτλο «σχέδιο ρύθμισης για την καταβολή οικονομικού ανταλλάγματος από τον Διαχειριστή του ΕΔΔΗΕ, σε καταναλωτές του ΕΔΔΗΕ οι οποίοι υφίστανται διακοπές ηλεκτροδότησης μεγάλης διάρκειας» (Ομάδα Εργασίας: Χαράλαμπος Δημουλιάς (Επικεφαλής), Καθηγητής ΤΗΜΜΥ ΑΠΘ Κυριακή – Νεφέλη Μαλαμάκη, Δρ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ΑΠΘ Γεώργιος Κρυωνίδης, Δρ. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός ΑΠΘ).
Η ομάδα εργασίας διαπιστώνει πως η πλειοψηφία των Ευρωπαϊκών χωρών εφαρμόζει σχήματα αποζημίωσης για μη προγραμματισμένες μακροχρόνιες διακοπές. Πιο συγκεκριμένα, 17 χώρες αποζημιώνουν τους καταναλωτές σε περιπτώσεις μακροχρόνιας μη προγραμματισμένης διακοπής. Μεταξύ άλλων προτείνει «τον προσδιορισμό του οικονομικού ανταλλάγματος ως ποσοστό του ετήσιου κόστους του καταναλωτή για την ρυθμιζόμενη χρέωση προς το δίκτυο διανομής για τους εξής λόγους:
Α. Στην Ελλάδα δεν έχει γίνει εκτίμηση του κόστους της διακοπής μέσω κάποιας σχετικής μελέτης.
Β. Η καταβολή ανταλλάγματος με βάση το κόστος διακοπής θα είχε την μορφή αποζημίωσης ενώ στόχος την ρύθμισης είναι να δοθεί οικονομικό κίνητρο στον διαχειριστή του δικτύου για βελτίωση των υποδομών του δικτύου ώστε να περιοριστούν οι μακροχρόνιες διακοπές».
Αποζημιώσεις για βλάβες συσκευών
Σύμφωνα με το άρθρο 34 του Κώδικα Διαχείρισης του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (Απόφαση ΡΑΕ 395/2016 - ΦΕΚ Β 78/20.01.2017) προβλέπονται αποζημιώσεις καταναλωτών για βλάβες συσκευών. Σύμφωνα με τον Κώδικα διαχείριση του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΔΔΗΕ) «στις περιπτώσεις πρόκλησης βλαβών σε συσκευές Καταναλωτών του Δικτύου, εξαιτίας συμβάντων που σχετίζονται με το Δίκτυο, ο Διαχειριστής του Δικτύου διερευνά τα αίτια που προκάλεσαν τις βλάβες, κατόπιν σχετικού αιτήματός τους. Εάν οι βλάβες αυτές αποδεδειγμένα οφείλονται σε συμβάν για το οποίο φέρει ευθύνη ο Διαχειριστής του Δικτύου, από σχετικές πράξεις ή παραλείψεις του, ο Διαχειριστής του Δικτύου καταβάλλει αποζημίωση στους Καταναλωτές που υπέστησαν βλάβες».