Την έναρξη του συνεδρίου έκανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος ανέλυσε τα μεγάλα έργα που προωθεί η κυβέρνηση για την ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας τονίζοντας τη σημασία της τήρησης των χρονοδιαγραμμάτων. Για το μετρό Θεσσαλονίκης, ο υπουργός επανέλαβε πως θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024, με τις εργασίες στην επέκταση της Καλαμαριάς να ολοκληρώνονται σε 6 με 8 μήνες μετά τη βασική γραμμή. Δεύτερο μεγάλο έργο είναι το Flyover, για το οποίο είπε πως θα παραδοθεί στις 14 Μαΐου 2027. Οι επόμενες παρεμβάσεις αφορούν τον άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα, τον κάθετο άξονα Δράμας – Αμφίπολης, την ολοκλήρωση της σύνδεσης του 6ου Προβλήτα με την ΠΑΘΕ, το cluster των δικαστικών μεγάρων της Κεντρικής Μακεδονίας, την υλοποίηση 17 σχολικών μονάδων με ΣΔΙΤ, εκ των οποίων οι 16 είναι Θεσσαλονίκη και τη σύνδεση του 6ου Προβλήτα και προαστιακού, έργο για το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη η β' φάση του διαγωνισμού.
«Τα μεγάλα έργα υποδομής που θα αλλάξουν την εικόνα της πόλης της Θεσσαλονίκης. Πλεονεκτήματα και επιπτώσεις» ήταν το θέμα του πρώτου πάνελ με συντονιστή τον διευθύνοντα σύμβουλο της Makt, Μάξιμο Καλαντζή, ο οποίος έκανε αναφορά στη σημαντική πορεία που έχει διαγράψει η χώρα τα τελευταία χρόνια αλλά και για την ανάγκη να βρει η Θεσσαλονίκη τη θέση που της αξίζει.
«Μετά από 30 χρόνια έχουν δρομολογηθεί και υλοποιούνται σειρά έργων στη Θεσσαλονίκη» ανέφερε ο Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην ανάγκη των ιδιωτικών κεφαλαίων στην υλοποίηση των έργων. Επισήμανε την σημασία αναδιάταξης των λεωφορειακών γραμμών συνδυαστικά με το μετρό, το οποίο εκτίμησε πως ο κόσμος της Θεσσαλονίκης θα το αγκαλιάσει, ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη κυκλοφορία στην πόλη.
Στην εργοφοβία που αναπτύχθηκε στη Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας έργων που δεν ολοκληρώθηκαν ή που καθυστέρησαν σημαντικά για να υλοποιηθούν αναφέρθηκε ο Σπύρος Βούγιας, καθηγητής ΑΠΘ, πρόεδρος του δημοτικού συμβουλίου του Δήμου Θεσσαλονίκης υπογραμμίζοντας πως το τραύμα που έχει δημιουργηθεί θα επουλωθεί με την παράδοση του μετρό. Αναφορά έκανε στο FlyOver υπογραμμίζοντας ότι είναι ένα έργο απαραίτητο και η πόλη πρέπει να το δει δημιουργικά.
Σε φάση προσλήψεων βρίσκεται ο ανάδοχος του έργου λειτουργίας και συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, η ιταλο-γαλλική ΤΗΕΜΑ (Thessaloniki Metro Automatic) όπως τόνισε ο CEO της εταιρείας Carlo Biancο. O κ. Bianca υπογράμμισε πως με την έναρξη του μετρό η συχνότητα των συρμών θα είναι κάθε 2,5 λεπτά βελτιώνοντας την ποιότητα ζωής των κατοίκων και παράλληλα συμβάλλοντας σε ένα βαθμό και στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης.
Οι επενδυτικές ευκαιρίες στην Κεντρική Μακεδονία βρέθηκαν στο επίκεντρο του επόμενου πάνελ με συντονίστρια τη δημοσιογράφο, Μαρία Σαμολαδά. Στην ακτινογραφία του real estate της Θεσσαλονίκης αναφέρθηκε ο Κώστας Γεωργάκος, συνιδρυτής και CEO της Georgakos & Parthenon Real Estate τονίζοντας πως ο αριθμός των Ελλήνων που αναζητούν ακίνητο άνω των 200.000 ευρώ, ενώ πλέον όποιος επαγγελματικός χώρος, πληροί τις προϋποθέσεις μετατρέπεται σε Airbnb. Tην ίδια ώρα, όπως είπε ο κ. Γεωργάκος, δεν υπάρχουν μεγάλοι γραφειακοι χώροι άνω των 200 τμ. ενώ πολλές είναι οι ανακατατάξεις στον πιο εμπορικό δρόμο της πόλης, την οδό Τσιμισκή, η οποία πλέον μοιάζει με εργοτάξιο όπως χαρακτηριστικά είπε. Σύμφωνα με τον ίδιο πολλές είναι η προοπτικές του κλάδου των logistics, καθώς και τα τουριστικά ακίνητα.
“Ελκυστική” χαρακτήρισε τη Βόρεια Ελλάδα ο Νίκος Κουντουριώτης, Managing Partner της Colliers Greece υπογραμμίζοντας πως ο τουριστικός κλάδος μπορεί να αναδειχθεί σε πρωταγωνιστή της περιοχής δίνοντας έμφαση στη Χαλκιδική. Όπως είπε στη Χαλκιδική έχουν τοποθετεί ισχυροί παίκτες του κλάδου αλλά υπάρχουν και μικρότερες ξενοδοχειακές μονάδες που μπορούν να αξιοποιηθούν ενώ πρότεινε για το τρίτο πόδι της Χαλκιδικής την ενίσχυση του θρησκευτικού τουρισμού. Προοπτικες τόνισε πως έχει και ο οινοτουρισμός στην περιοχή καθώς ο κλάδος των logistics.
Στην ανάγκη της διάχυσης της σωστής πληροφόρησης αναφορικά με τα ακίνητα (χρόνο για έκδοση αδειών, δικαιολογητικών κλπ) αναφέρθηκε ο Μπάνε Πρέλεβιτς, Αντιπεριφερειάρχης Εξωστρέφειας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας υπογραμμίζοντας πως η Κεντρική Μακεδονία πρέπει να αντιληφθεί τη σημασία της θέσης της, καθώς γύρω από αυτήν υπάρχουν χώρες, στις οποίες έχουν αυξηθεί τα εισοδήματα, ώστε να εκμεταλλευτεί την Golden Visa.
Στην ενεργειακή αναβάθμιση της υφιστάμενης κτιριακής υποδομής, στα διαθέσιμα εργαλεία, στο κόστος και στους κινδύνους αναφέρθηκαν οι συμμετέχοντες στο επόμενο πάνελ με συντονιστή τον Λάζαρο Θεοδωρακίδη, δημοσιογράφο στη Voria.gr.
Για το γερασμένο κτιριακό απόθεμα της Θεσσαλονίκης, μίλησε ο Άγις Παπαδόπουλος, καθηγητής Ενεργειακών Συστημάτων ΑΠΘ, πρόεδρος της ΕΥΑΘ ΑΕ τονίζοντας πως το θέμα της ανακαίνισης των κτιρίων είναι επιτακτικό. «Πρέπει να επενδύσουμε στα κτίρια, ανασκευάζοντας τα, ενισχύουμε τον κύκλο ζωής τους» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Παπαδόπουλος κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στο κτίριο της ΕΥΑΘ, το οποίο ανασκευάστηκε στο εκ βάθρων σε διάστημα δύο ετών.
Στην ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων καθώς δίνεται μια ευκαιρία για την ανάπτυξη των υπεραξιών τους αναφέρθηκε η Ρένα Σακελλαρίδου, συνιδρύτρια της RS SPARCH σημειώνοντας πως πλέον γίνεται λόγος ακόμη και για την επανάχρηση των υλικών. Μάλιστα τόνισε τη σημασία του πρασίνου, της χρήσης του φωτός και των δημιουργικών μετασχηματισμών των κτιρίων μέσω παρεμβάσεων (εσοχές, εξοχές κλπ).
«Η ανακατασκευή και η επανάχρηση των κτιρίων είναι μονόδρομος. Υπάρχουν ωστόσο μια σειρά προβλημάτων που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Υπάρχει μια προσδοκία στις νεότερες γενιές, καθώς τους απασχολεί η κλιματική αλλαγή και η ανθεκτικότητα των πόλεων, αν τα κτίρια είναι βιώσιμα. Αυτό επιτυγχάνεται μέσα από την επανάχρηση τους» τόνισε ο Χαράλαμπος Γιαννικόπουλος, επικεφαλής της DCarbon.
Στη χρήση μιας σειράς εργαλείων που υπάρχουν προκειμένου να επιτευχθεί η επανάχρηση μέσω της ανακατασκευής ενός κτιρίου, αναφέρθηκε ο Αθανάσιος Καραγιάννης, Chief Investment Officer της Prodea Investments υπογραμμίζοντας πως παράλληλα υπάρχει μια σειρά ρισκων που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Ο κ. Καραγιάννης έκανε αναφορά στα πράσινα ομόλογα, την τεχνολογία που μπορεί να συνδράμει στην ενεργειακή απόδοση, αλλά και στην τεχνητή νοημοσύνη. Μάλιστα τόνισε πως τα κτίρια που βρίσκονται σε πολύ άσχημη ενεργειακή κατάσταση, δεν αποκλείεται μελλοντικά οι ιδιοκτήτες τους να μην μπορούν να δανειστούν, ενδεχομένως να μην μπορούν να τα μισθωθούν. Μάλιστα ο κ. Καραγιάννης επισήμανε τις δυσκολίες που υπάρχουν πολλές φορές στο να βρει ο επενδυτής τους ιδιοκτήτες του κτιρίου. «Ο αριθμός τους συχνά είναι μεγάλος και είναι δύσκολο να εντοπιστούν, προκειμένου οι επενδυτές να το αγοράσουν και να προχωρήσουν στην ανακατασκευή του» είπε ο Διευθυντής επενδύσεων της Prodea Investments.
Για το φορέα απόκτησης και χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτων αλλά και τις νομοθετικές αλλαγές, συζήτησαν οι συμμετέχοντες στον επόμενο πάνελ που συντόνισε η δημοσιογράφος Μαρία Σαμολαδά. Στην έναρξη του δεύτερου κύκλου διαλόγου για τον φορέα απόκτησης και επαναμίσθωσης ακινήτων, ο οποίος θα επιλεγεί από το κράτος κατόπιν δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού αναφέρθηκε η Θεώνη Αλαμπάση, Γενική Γραμματέας Οικονομικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, Υπουργείο Οικονομικών, υπογραμμίζοντας πως ο φορέας αυτός, ο οποίος θα είναι ιδιωτικός, αγοράζει την 1η κατοικία του οφειλέτη και θα υποχρεούται να τη μισθώσει στον πολίτη για 12 έτη. Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγονται οι εξώσεις που θα επέρχονταν αν αποκτούσε τρίτος το ακίνητο. Στην επόμενη φάση θα λάβει χώρα η διαδικασία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών από τους υποψήφιους επενδυτές, από όπου θα προκύψει ο ανάδοχος στον οποίο θα κατακυρωθεί ο διαγωνισμός.
«Έργο με κοινωνικό πρόσημο» χαρακτήρισε τον φορέα απόκτησης και χρηματοδοτικής μίσθωσης ακινήτων ο Γιώργος Κορμάς, Αντιπρόεδρος ΔΣ, Οικονομολόγος, Resolute Group υπογραμμίζοντας πως η εταιρεία του κατέθεσε σχετικό φάκελο. «Πρόκειται για την επιτομή του ESG. Υπάρχει συμπόρευση όπου με ειλικρινή διάλογο τίθενται οι κόκκινες γραμμές και από τις δύο πλευρές. Υπάρχει μια κοινή στόχευση και αυτή είναι να φτάσουμε στη δημιουργία του κοινού φορέα».
Η Ελλάδα και η Θεσσαλονικη γίνονται ελκυστικοί προορισμοί για τους επενδυτές σε logistics σημείωσε ο Pol Marfà, διευθυντής της CBRE - European Logistics Research – Global Thought Leadership κατά τη διάρκεια της εισήγησης του με θέμα «Πλοήγηση στις παγκόσμιες τάσεις ζήτησης logistics: η περίπτωση της Θεσσαλονίκης». Σύμφωνα με τον κ. Marfà, οι παράγοντες που σταθμίζουν οι χρήστες των κέντρων logistics είναι το κόστος του real estate, αλλά και το κόστος εργασίας. Σύμφωνα με τον ίδιο τα ενοίκια το τέταρτο τρίμηνο του 2023 στη Θεσσαλονίκη ήταν περισσότερο προσιτά έναντι άλλων περιοχών