Οι ευρωβουλευτές εξέφρασαν τις απόψεις τους για οκτώ από τις προτάσεις της μεγάλης νομοθετικής δέσμης, που παρουσίασε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τον Ιούλιο του 2021, για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55 % έως το 2030.
Μετά από αυτή την ψηφοφορία, τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία είναι τα μόνα που ανταποκρίνονται στον ευρωπαϊκό στόχο για μηδενικές εκπομπές ρύπων από το 2035 και θα γίνουν de facto τα μόνα που θα πωλούνται στην αγορά. Από το 2020, η Ευρώπη επέβαλε ένα μέσο ανώτατο όριο 95 γραμμαρίων CO2 ανά χιλιόμετρο στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, το οποίο επρόκειτο να μειωθεί κατά 37,5% το 2030.
Πλέον, η ΕΕ στοχεύει σε μείωση που θα μπορούσε να φθάσει το 50% το 2030 και μετά στο 100% το 2035. Κατά της πρότασης αυτής, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα είχε κάνει πρόταση για μείωση 90% στις εκπομπές ρύπων από τα αυτοκίνητα έως το 2035. Αυτό θα επέτρεπε τη συνέχιση της πώλησης νέων υβριδικών αυτοκινήτων, συνεκτιμώντας τον άνθρακα που εκπέμπεται από τη βιομηχανία κατά την παραγωγή ενός αυτοκινήτου.
«Είναι ασυμβίβαστο με τη συμφωνία του Παρισιού» και διακυβεύει τον ευρωπαϊκό στόχο της ουδετερότητας των εκπομπών άνθρακα το 2050, τόνισε ο Pascal Canfin, πρόεδρος της κοινοβουλευτικής επιτροπής για το περιβάλλον, αναμένοντας την ψηφοφορία. Ο ίδιος κατήγγειλε «ριζοσπαστικοποίηση κατά του Πράσινου Συμφώνου», θύματος του «έντονου λόμπι» βιομηχάνων, όπως είπε.
Μετά το αποτέλεσμα, ο κ. Canfin χαιρέτισε και μίλησε για «μια μεγάλη νίκη» και για «ιστορική απόφαση που μας οδηγεί σε μια νέα εποχή, αυτή της κλιματικής ουδετερότητας».
Η απόφαση θα πρέπει πλέον να εξεταστεί από τους αρχηγούς κρατών και κυβερνήσεων.
Σε μια παγκόσμια παρακμάζουσα αγορά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναπτύσσονται έντονα. Αντιπροσώπευαν σχεδόν το 8% των ταξινομήσεων στη Δυτική Ευρώπη τους πρώτους πέντε μήνες του έτους, δηλαδή 356.000 οχήματα, «περισσότερα από ό,τι ολόκληρο το 2019» , σύμφωνα με τον Γερμανό αναλυτή Matthias Schmidt.
Τέλος και στα υβριδικά αυτοκίνητα
Οι νέοι κανονισμοί θα ευνοήσουν περαιτέρω τα ηλεκτρικά οχήματα και θα απομακρύνουν τα υβριδικά και τα plug-in υβριδικά, που συνδυάζουν βενζινοκινητήρες και μπαταρίες.
Αυτό είναι αρκετό για να ανησυχήσει τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος απασχολεί 14,6 εκατομμύρια ανθρώπους στην ΕΕ και ο οποίος εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε αυτήν τη «τεχνολογία μετάβασης».
Ψυχρολουσία για την απόρριψη του βασικού κειμένου για την αγορά άνθρακα
Νωρίτερα το απόγευμα της Δευτέρας, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο γνώρισε μια δραματική αλλαγή, με την απόρριψη ενός βασικού κειμένου για τη μεταρρύθμιση της ευρωπαϊκής αγοράς άνθρακα. Το κείμενο αυτό, που προβλέπει την επέκταση της αγοράς για την εμπορία ποσοστώσεων εκπομπών CO2, αλλά και την κατάργηση των δωρεάν ποσοστώσεων για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές και την καθιέρωση φόρου άνθρακα στα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), απορρίφθηκε με 340 ψήφους (265 ήταν υπέρ, 34 απείχαν), με τους Πράσινους και τους αριστερούς ευρωβουλευτές να αποδοκιμάζουν τις προτάσεις του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ, φιλοευρωπαϊκή δεξιά) και του Renew (κεντρώα και φιλελεύθεροι) για το χρονοδιάγραμμα και τους στόχους.
Αυτή η απόρριψη θα οδηγήσει σε επαναδιαπραγμάτευση αυτού του πυλώνα του σχεδίου της ΕΕ για το κλίμα στην κοινοβουλευτική επιτροπή. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επρόκειτο να ψηφίσει 8 από τα 14 κείμενα του οδικού χάρτη που πρότεινε τον Ιούλιο του 2021 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ κατά 55% έως το 2030, σε σύγκριση με το 1990.