«Η Πολιτεία φαίνεται να οπισθοδρομεί με το παρόν σχέδιο νόμου καθώς, τροποποιούνται θεσμικές λειτουργίες της χώρας που είχαν μπει σε ένα δρόμο, και δεν δημιουργούνται τα εργαλεία εκείνα που μπορούν να οδηγήσουν σε ένα σύγχρονο πλαίσιο Πολιτικής προστασίας που η χώρα χρειάζεται», σημείωσε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σωκράτης Φάμελλος, στην έναρξη της συζήτησης του σχεδίου νόμου για την Πολιτική Προστασία, στη Βουλή.
Ειδικότερα, στην Κοινή Συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης και της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιβάλλοντος για το σχέδιο νόμου, ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε ότι: «Το σχέδιο νόμου για το νέο Εθνικό Σύστημα Πολιτικής Προστασίας που καταθέτει η κυβέρνηση ΝΔ δεν δημιουργεί τις προϋποθέσεις εκείνες που θα επιτρέψουν στη χώρα να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στις νέες απαιτήσεις και τις ανάγκες που δημιουργεί η κλιματική κρίση. Το προτεινόμενο νέο πλαίσιο για την Πολιτική Προστασία, έρχεται σε αντίθεση με τις βασικές αρχές του «επιτελικού κράτους» που η ΝΔ ευαγγελίζεται, διότι δημιουργεί πολλά πεδία σύγχυσης αρμοδιοτήτων, ρόλων και ευθυνών μεταξύ υπουργείων και αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, προβλέποντας νέες διαδικασίες και νέους τίτλους, χωρίς όμως να υπεισέρχεται στην ουσία της επιχειρησιακής λειτουργίας».
Σημείωσε ότι οι προβλέψεις του σχεδίου νόμου πρέπει να συνδεθούν με τις πολιτικές και το σχεδιασμό που ήδη έχει η χώρα, σε εθνικό και σε περιφερειακό επίπεδο, όπως π.χ. τα Περιφερειακά Σχέδια Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή, τα Σχέδια Διαχείρισης Κινδύνου Πλημμύρας, και το ήδη νομοθετημένο σχέδιο πρόληψης δασικών πυρκαγιών, το οποίο διαθέτει και εγκεκριμένη χρηματοδότηση 140 εκατ. ευρώ, με 550 νέους εργαζομένους, επιστήμονες της δασικής υπηρεσίας. Ανέδειξε ακόμη, υφιστάμενες αντιθέσεις μεταξύ αρμοδιοτήτων του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και των προβλέψεων του σχεδίου νόμου καθώς και ότι πολλά καινοτόμα επιστημονικά εργαλεία, ιδιαίτερα αυτά της κλιματικής κρίσης, δεν βρίσκουν θέση στο σχέδιο νόμου.
Αντίστοιχα, θα πρέπει να αποφευχθούν οι αλληλοεπικαλύψεις, όπως π.χ. αυτή του άρθρου 175, το οποίο επανέρχεται στο θέμα συνεργασίας δασικής υπηρεσίας και Πυροσβεστικής για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των δασικών πυρκαγιών, που όμως είχε θεσμοθετηθεί από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ (ΚΥΑ 181752/2052/2019, ΦΕΚ 1525/Β/7-5-2019). Τόνισε επιπλέον, ότι με το άρθρο 42, η Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας υπερβαίνει το ρόλο άλλων υπουργείων όσον αφορά στην αδειοδότηση υποδομών αντιπλημμυρικων, δασικών υποδομών, υποδομών πρόληψης, και οι διαδικασίες που προβλέπονται το πιθανότερο είναι ότι θα δημιουργήσουν αλαλούμ, χωρίς όμως να επιλύσουν προβλήματα.
Ο Σ. Φάμελλος επισήμανε τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που διέπουν τις προβλέψεις του νομοσχεδίου, οι οποίες μπορεί να καταστήσουν αναποτελεσματικές πολλές διατάξεις, όπως αυτές που αφορούν στην πιστοποίηση εθελοντών και στην έγκριση των σχεδίων διαχείρισης κρίσεων. Στάθηκε επίσης, το ρόλο του μετακλητού Περιφερειακού Συντονιστή, ο οποίος, παρά το γεγονός ότι είναι υπεύθυνος συντονισμού, τελικά θα αμείβεται χωρίς να επιτελεί υπεύθυνο έργο και χωρίς να φέρει την τελική ευθύνη για οποιοδήποτε θέμα προκύψει, κατά την αντιμετώπιση κρίσεων.
Ανέφερε τέλος, ότι το παρόν σχέδιο νόμου δεν αξιοποιεί την πρόταση που είχε θέσει σε διαβούλευση η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, πριν από τις εκλογές, ούτε την πρόταση νόμου που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ, ως Αξιωματική Αντιπολίτευση, τον Οκτώβριο του 2019, καθώς και ότι σε πολλά σημεία έρχεται σε αντίθεση με τις αρμοδιότητες αλλά και τις ανάγκες της τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Διαβάστε την ομιλία εδώ
Παρακολουθείστε την ομιλία εδώ