Ακόμα ένα κυβερνητικό στέλεχος και μάλιστα ο αρμόδιος Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Σκρέκας παραδέχτηκε σήμερα στη Βουλή ότι η κυβέρνηση όχι απλά δεν έχει φορολογήσει αλλά δεν έχει ούτε καν υπολογίσει τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών για την περίοδο Ιούλιος ‘21 μέχρι Ιούνιος ’22. Κι αυτό συμβαίνει παρότι έχουν περάσει ήδη 4 μήνες από τη λήξη της περιόδου, παρότι τα δισεκατομμύρια ευρώ των υπερκερδών είναι ήδη στα ταμεία των ηλεκτροπαραγωγών εδώ και πολλούς μήνες και παρότι ο κ. Μητσοτάκης προσπαθεί να παραπλανήσει τους καταναλωτές δηλώνοντας ότι έχει φορολογήσει τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών.
Η παραδοχή του κ. Σκρέκα που μάλιστα αποκάλυψε ότι απαιτείται ακόμα μία ΚΥΑ για να γίνει ο υπολογισμός των υπερκερδών έγινε κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για το νομοσχέδιο ενσωμάτωσης της ευρωπαϊκής οδηγίας 2019/944 στη συνεδρίαση της ακρόασης φορέων και όταν ο Σ. Φάμελλος, τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ως εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ απεύθυνε ερώτηση στον κ. Δαγούμα πρόεδρο της ΡΑΕ σχετικά με το αν έχει ολοκληρωθεί ο υπολογισμός των υπερκερδών των ηλεκτροπαραγωγών.
Σχετικά με το περιεχόμενο του νομοσχεδίου ο Σ. Φάμελλος ξεκαθάρισε ότι «η ενσωμάτωση της οδηγίας 2019/944 γίνεται με μεγάλη καθυστέρηση σήμερα, ενώ θα έπρεπε να είχε γίνει έως το τέλος του 2020, δύο χρόνια πριν δηλαδή. Και αυτή η καθυστέρηση έγινε με ευθύνη και με επιλογή της κυβέρνησης. Ενώ αυτά τα 2 χρόνια ζήσαμε ένα πάρτι ακρίβειας με αυθαιρεσίες εις βάρος των καταναλωτών και δημιουργία υπερκερδών δισεκατομμυρίων».
«Τα εργαλεία που περιλαμβάνει η οδηγία για την προστασία των καταναλωτών θα ήταν ιδιαιτέρως χρήσιμα τα τελευταία δύο χρόνια που είχαμε περιστατικά αισχροκέρδειας, αδιαφανείς χρεώσεις στους λογαριασμούς και την απαράδεκτη, αυθαίρετη ρήτρα αναπροσαρμογής που εφάρμοσε από 05.08.2021 η ΔΕΗ, καθώς και χιλιάδες παράπονα των καταναλωτών. Το νομοσχέδιο όμως πέρα από τη μεταφορά της Οδηγίας δεν περιλαμβάνει καμία τομή, είναι άτολμο και «πεζό» και δείχνει την ανεπάρκεια της κυβέρνησης να παράξει πολιτική και να προστατέψει τους καταναλωτές. Η κυβέρνηση λειτουργεί σα να μην έχει γίνει τίποτα στο πεδίο της ενεργειακής αγοράς, δεν έχει βγάλει κανένα συμπέρασμα και δεν έχει κανένα εργαλείο να προστατέψει τους καταναλωτές, που είναι πάντα χαμένοι και έχουν και τον κίνδυνο αποκοπής του ρεύματος αν δεν πληρώσουν. Ενώ οι εταιρείες παρά την πληθώρα αυθαιρεσιών και καταγγελιών έχουν ήδη στα ταμεία τους τα υπερκέρδη και δεν έχει επιβληθεί καμία κύρωση ή πρόστιμο», τόνισε ο Σ.Φάμελλος.
Επισήμανε ότι «οι καταναλωτικές οργανώσεις, κατά την ακρόαση των φορέων, ανέφεραν πως την περίοδο διακυβέρνησης ΝΔ έγιναν χιλιάδες συστάσεις, μαζικές παραβιάσεις των κανόνων και υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στην αγορά ενέργειας. Όλοι οι καταναλωτές πλήττονται και οι τιμές είναι πάντα αυξανόμενες και ποτέ μειούμενες. Η πολιτεία επέλεξε να μην προστατεύει τους καταναλωτές, να ανέχεται την αυθαιρεσία των παικτών της αγοράς, καθώς και την αισχροκέρδεια εις βάρος της κοινωνίας και της οικονομίας. Τα υπερκέρδη δηλαδή παραμένουν στα ταμεία των ηλεκτροπαραγωγών».
Πρόσθεσε ότι και ο νέος μηχανισμός που εφάρμοσε η κυβέρνηση στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας μετά την κατάργηση της ρήτρας ήταν ακόμη χειρότερος από τη ρήτρα, αφού οι πάροχοι μετακυλίουν πλήρως το ρίσκο τους αλλά και τις προβλέψεις ρίσκου, ως ασφάλιση κινδύνου, στους καταναλωτές, όπως αναφέρθηκε και από τις καταναλωτικές οργανώσεις. «Όλες οι παρεμβάσεις της κυβέρνησης δημιουργούν διαρκώς νέα υπερκέρδη εν μέσω ακραίας ακρίβειας στις πλάτες των καταναλωτών. Πρόκειται για ένα μοντέλο Φρανκεστάιν, ένα κολάζ αποσπασματικών ρυθμίσεων και λανθασμένων επιλογών που οδηγεί μόνο στην αύξηση των τιμών και των υπερκερδών».
Στάθηκε στο παράδειγμα της λιανικής τιμής ρεύματος που για τον μήνα Σεπτέμβριο ορίστηκε στα 788 ευρώ ανά μεγαβατώρα από τη ΔΕΗ η οποία ως προμηθευτής αγόραζε με τιμή εκκαθάρισης μήνα στα 418 ευρώ. Αν προστεθούν τα λειτουργικά κόστη, το κόστος εξισορρόπησης και ένα λογικό κέρδος θα έπρεπε η ΔΕΗ να πουλάει το μέγιστο 488 ευρώ ανά μεγαβατώρα, αλλά πουλάει 788 ευρώ ανά μεγαβατώρα! Αυτό σημαίνει άδικα υπερκέρδη εις βάρος της κοινωνίας και της οικονομίας άνω των 500 εκατομμυρίων ευρώ. Το ίδιο συνεχίζεται και τον Οκτώβριο και με βάση τους πρώτους υπολογισμούς μας φαίνεται ότι τα υπερκέρδη μόνο για τους δύο αυτούς μήνες θα φτάσουν στο 1 δισ. ευρώ. Αυτή είναι η ΔΕΗ επί κυβέρνησης Μητσοτάκη!».
Σημείωσε ότι το επιπλέον κόστος της χονδρικής ηλεκτρικής ενέργειας από τον Ιούλιο του 2021 έως και τον Ιούνιο του 2022 ήταν 8 δισ. ευρώ, ανήλθε δηλαδή σε 11,5 δισ. ευρώ από 3,5 δισ. ευρώ. «Τα 2,2 δισ. ευρώ είναι μάλιστα υπερκέρδη και άλλα 2,45 δισ. ευρώ περίπου ήταν άδικες χρώσεις. Αυτά τα ποσά που φτάνουν τα 4,65 δισεκατομμύρια θα μπορούσε η κυβέρνηση να τα αναστείλει. Γιατί λοιπόν να επιβαρυνθεί η παραγωγή και η κοινωνία;».
Εισερχόμενος στο περιεχόμενο του σχεδίου νόμου ενσωμάτωσης της οδηγίας 944/2019 για την ηλεκτρική αγορά επικεντρώθηκε στα κάτωθι σημεία κριτικής. Συγκεκριμένα ότι το νομοσχέδιο:
1. Προσθέτει νέες αρμοδιότητες στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), π.χ. έλεγχος αγοράς, Διαχειριστών, ενώ η κυβέρνηση της ΝΔ φρόντισε να την παρακάμψει και να της αφαιρέσει αρμοδιότητες στο ν. 4951 που ψήφισε τον Ιούλιο, παραβιάζοντας μάλιστα και βασικές αρχές του ανταγωνισμού, ώστε να ολοκληρώσει καθ’ υπαγόρευση κάποιων ιδιωτικών συμφερόντων τη συναλλαγή πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών.
2. Σε πολλά σημεία αναφέρεται σε ευφυή συστήματα μέτρησης, σε δυναμική τιμολόγηση και σε συμμετοχή των καταναλωτών στην απόκριση ζήτησης όταν, στην Ελλάδα τα νοικοκυριά δεν έχουν καν έξυπνους μετρητές. Δεν μπορούμε να μιλάμε για καινοτόμα τιμολόγηση χωρίς έξυπνους μετρητές.
3. Το άρθρο 18 προβλέπει τη διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης σε περίπτωση τροποποίησης του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, ενώ η κυβέρνηση έχει αλλάξει τον Κώδικα Προμήθειας ώστε οι πάροχοι να ενημερώνουν το καταναλωτικό κοινό έναν (1) μήνα και όχι δύο (2) μήνες πριν, όπως προβλεπόταν, για τροποποίηση των τιμών λιανικής.
4. Προβλέπει την επιβολή τέλους στους πελάτες που καταγγέλλουν οικειοθελώς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σταθερής τιμής ορισμένου χρόνου, όταν οι προμηθευτές στην Ελλάδα δεν έχουν πληρώσει κανένα τέλος που μετέτρεψαν σταθερά τιμολόγια σε κυμαινόμενα. Καμία ποινή για αυτό, ούτε για την καταχρηστική ρήτρα αναπροσαρμογής.
5. Η ΡΑΕ αποκτά νέες αρμοδιότητες σε μία πολύ δύσκολη και απαιτητική περίοδο χωρίς να περιλαμβάνονται και ρυθμίσεις για την ενίσχυσή της.
6. Περιλαμβάνονται φωτογραφικές πολεοδομικές ρυθμίσεις χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι προβλέψεις του χωροταξικού νόμου και του Οικοδομικού Κανονισμού γιατί η κυβέρνηση θέλει να ορίζει fast track χρήσεις γης και να αλλάζει τα Προεδρικά Διατάγματα αγνοώντας το ΣτΕ.
7. Νομοθετεί την εξαίρεση από την αναδάσωση των εκτάσεων που στους κυρωμένους δασικούς χάρτες δεν έχουν δασική μορφή παρότι με νόμο του ΣΥΡΙΖΑ (4462/201) είχε προβλεφθεί η διαδικασία άρσης αναδάσωσης πριν από την κύρωση του δασικού χάρτη και ήδη έχουν εκδοθεί εκατόν εννέα (109) αποφάσεις, εφόσον οι εκτάσεις δεν ήταν δασικές. Παραμένει λοιπόν άγνωστο γιατί εισάγεται νέα διαδικασία και ποια είναι η στόχευση της.
8. Προβλέπει ότι όσοι έχουν παρανομήσει και προχώρησαν σε εγκατάσταση έργου ΑΠΕ ή δικτύου σε δασικές εκτάσεις χωρίς άδεια λαμβάνουν εκ των υστέρων τη σχετική έγκριση και ενώ έχει ήδη δημιουργηθεί μια τετελεσμένη κατάσταση, άρα επιβραβεύονται όσοι έχουν παρανομήσει.
9. Τέλος με ειδικό άρθρο, βραβείο αριστείας του επιτελικού κράτους, καλύπτει με νόμο το ότι για 6 μήνες άφησε έκθετο τον Προϊστάμενο της ΓΔ Δασών να συνάπτει συμβάσεις έργων, προμηθειών και υπηρεσιών χωρίς να έχει στην πράξη την σχετική αρμοδιότητα αφού δεν είχε δημοσιευτεί η υπουργική απόφαση στο ΦΕΚ!
Κλείνοντας την τοποθέτησή του ο Σ.Φάμελλος είπε: «Χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη σοβαρότητα απέναντι στους θεσμούς, απέναντι στους πολίτες, απέναντι στους καταναλωτές. Όμως , το μόνο που ενδιαφέρει την κυβέρνηση είναι το πώς θα εξυπηρετήσει τα υπερκέρδη».