Αναλυτικά παρατίθεται το κείμενο της ερώτησης.
Ύστερα από την ολοκλήρωση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης – Πελοποννήσου αναμένεται, σύμφωνα με τα αναθεωρημένα χρονοδιαγράμματα, να ολοκληρωθεί και η ηλέκτριση της νέας «μεγάλης» διασύνδεσης της Κρήτης (Φάση ΙΙ) τους επόμενους μήνες, συνολικής καθαρής ισχύος 1000 MW.
Με δεδομένες τις προβλέψεις του Νόμου 4821/2021 (ΦΕΚ Α’ 134/31.07.2021), οι οποίες διευθετούν το ζήτημα της κατανομής του ενεργειακού χώρου της Κρήτης και προβλέπουν τη χρήση των νέων υποθαλάσσιων διασυνδέσεων για τη μεταφορά της παραγόμενης ισχύος, αναμένεται να επανακαθοριστεί ο ενεργειακός χάρτης του νησιού, ο οποίος μέχρι σήμερα βρίσκεται σε καθεστώς ενεργειακού κορεσμού.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την υπ’ αριθ. 96/2007 Απόφαση της ΡΑΕ, όπως ισχύει, τα νησιά της χώρας, διασυνδεδεμένα και μη, με το ηπειρωτικό σύστημα, έχουν χαρακτηρισθεί ως κορεσμένες περιοχές για τις τεχνολογίες αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών. Μάλιστα, για τον καθορισμό περιθωρίων απορρόφησης ισχύος ανά τεχνολογία ΑΠΕ, για τα ως άνω κορεσμένα δίκτυα, το άρθρο 14 του ν. 4685/2020 προβλέπει ότι «1.Οι περιοχές με κορεσμένα δίκτυα και η δυνατότητα απορρόφησης ισχύος σε αυτές διαπιστώνονται με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία εκδίδεται μέχρι τον Νοέμβριο κάθε έτους, μετά από εισήγηση του αρμόδιου Διαχειριστή ή κοινή εισήγηση των αρμόδιων Διαχειριστών, η οποία υποβάλλεται στη ΡΑΕ μέχρι τον Σεπτέμβριο κάθε έτους. Η απόφαση της ΡΑΕ περιλαμβάνει μία σαφώς ορισμένη περιοχή του Δικτύου ή/και του Συστήματος που είναι κορεσμένη και καθορίζει την τυχόν δυνατότητα απορρόφησης ισχύος ανά τεχνολογία ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ. 2. Με τον Κανονισμό Βεβαιώσεων ορίζονται ειδικότερα θέματα για τις περιοχές με κορεσμένα δίκτυα διακριτά για περιοχές του Διασυνδεδεμένου Συστήματος και Δικτύου και για τα Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά, […]».
Υπό το πρίσμα των ανωτέρω και λαμβάνοντας υπόψη τις ευρύτερες γεωπολιτικές συνθήκες καθώς και ότι:
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει το ν. 4821/2021, οι προβλέψεις του άρθρου 100 στόχο έχουν να «παρέχουν τη δυνατότητα σε κατόχους αδειών παραγωγής ενέργειας από αιολικούς σταθμούς νησιών να κάνουν χρήση της υποθαλάσσιας διασύνδεσης των νησιών (την οποία αναπτύσσει ο ΑΔΜΗΕ), για τη διοχέτευση της παραγόμενης ενέργειας τους, ώστε να αποφευχθεί η επιβάρυνση του θαλάσσιου περιβάλλοντος που θα επέρχετο σωρευτικά με την υλοποίηση των δικών τους ανεξάρτητων διασυνδέσεων», η απόφαση ΡΑΕ υπ’ αριθμ 88/2023 αναφορικά με τον καθορισμό περιθωρίου ισχύος έργων ΑΠΕ στην Κρήτη μετά την ολοκλήρωση της Φάσης ΙΙ Διασύνδεσής της με το Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) βασίστηκε στις εξουσιοδοτικές διατάξεις του ως άνω άρθρου 100, το οποίο αποτελεί ειδικότερη διάταξη σε σχέση με τις προβλέψεις του άρθρου 14 του ν. 4685 αναφορικά με τις περιοχές με κορεσμένα δίκτυα και η δυνατότητα απορρόφησης ισχύος σε αυτές.
Τα συγκεκριμένα έργα ηλεκτρικής διασύνδεσης, πρωτίστως, στοχεύουν στον τερματισμό της «ηλεκτρικής απομόνωσης» της Κρήτης από το δίκτυο της ηπειρωτικής Ελλάδας και ταυτόχρονα μπορούν να αναβαθμίσουν τη στρατηγική θέση του νησιού στη Μεσόγειο, καθιστώντας το ως ενεργειακό κόμβο.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός:
- Η υπ’ αριθμ 88/2023 Απόφαση της ΡΑΕ, αποτελεί ταυτόχρονα και απόφαση άρσης κορεσμού του ΗΣ Κρήτης;
- Αν όχι, πότε προβλέπεται η άρση του καθεστώτος ενεργειακού κορεσμού στην Κρήτη;
- Ο σχεδιασμός αυτός περιλαμβάνει και την επανεκκίνηση έργων ΑΠΕ, τα οποία είχαν παγώσει, προσωρινά, λόγω της απουσίας ενεργειακού χώρου στο νησί;