Μέσα σε ένα τοπίο που συνεχώς αλλάζει πληθαίνουν τα ερωτήματα σε σχέση με την πορεία της ενεργειακής μετάβασης, την πορεία των τιμών και το ρόλο που θα έχει η χώρα μας στην ευρύτερη περιοχή.
Οδικός χάρτης για την πορεία της ενεργειακής μετάβασης αποτελεί το εθνικό σχέδιο για την ενέργεια και το κλίμα για το οποίο ήδη η Κομισιόν έχει αποστείλει τις επισημάνσεις της, όπου μεταξύ άλλων αναφέρει πως το ΕΣΕΚ όσον αφορά την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή δεν λαμβάνει υπόψη τους σχετικούς κινδύνους και αυτό μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την επίτευξη των στόχων μετριασμού των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής. Όσον αφορά τις επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων, το σχέδιο δεν διαθέτει πληροφορίες σχετικά με το πώς και έως πότε θα καταργηθούν σταδιακά αυτές οι επιδοτήσεις. Στερείται ολοκληρωμένης ανάλυσης των κοινωνικών επιπτώσεων, της απασχόλησης και δεν επεξεργάζεται συγκεκριμένες πολιτικές και μέτρα για την αντιμετώπισή τους. Επίσης, δεν περιλαμβάνει ειδικό κεφάλαιο για την έρευνα, την καινοτομία, την ανταγωνιστικότητα και τις δεξιότητες, καθώς η Ελλάδα αναθεωρεί επί του παρόντος τις προτεραιότητές της σε αυτή τη διάσταση.
Ωστόσο, η Ελλάδα έχει κάνει πολύ μεγάλα βήματα σε σχέση με την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, κάτι που αναγνωρίζεται από παράγοντες της αγοράς. Πρόκληση βέβαια είναι η αντιμετώπιση του προβλήματος της έλλειψης δικτύου, ένα πρόβλημα που δεν υπάρχει μόνο στη χώρα μας αλλά και την υπόλοιπη Ευρώπη. Σε αυτό το πλαίσιο σκέψη της ηγεσίας του υπουργείου είναι να δώσει τη δυνατότητα σε αυτούς που έχουν όρους σύνδεσης να βάλουν μπαταρίες. Στο πλαίσιο αυτό από την επόμενη χρονιά θα υπάρξει ένα διαγωνισμός 2GW για να κατοχυρώσουν τα εν λόγω έργα ταρίφα. Βέβαια θα πρέπει να ξεκαθαριστεί το ύψος της ενίσχυσης και αν αυτό το σχήμα χρειάζεται έγκριση από την κομισιόν.
Την ίδια ώρα, με αμείωτο ρυθμό συνεχίζονται οι διαβουλεύσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας - Κύπρου – Ισραήλ ενώ εξελίξεις υπάρχουν για τη διασύνδεση Ελλάδας-Αιγύπτου (GREGY), με το διαχειριστή να εξετάζει τη μετοχική συμμετοχή στην εταιρεία (ELICA) που υλοποιεί το έργο καθώς και με τον ηλεκτρικό διάδρομο μεταξύ Ελλάδας και Νότιας Γερμανίας (Green Aegean Interconnector) ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας για να μεταφέρει αφενός την περίσσεια της πράσινης ενέργειας που παράγεται στην Ελλάδα και αφετέρου την ενέργεια από την Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική προς την Κεντρική Ευρώπη.