Στις προϋποθέσεις με τις οποίες η Ελλάδα μπορεί να εισέλθει όσο το δυνατόν πιο σύντομα, πιο συγκροτημένα και με το ελκυστικότερο δυνατό κόστος στην ενεργειακή μετάβαση μέσω της χρήσης του πράσινου υδρογόνου, αλλά και σε ζητήματα όπως οι επενδύσεις και το θεσμικό του πλαίσιο εστίασαν οι συμμετέχοντες της ενότητας ‘’Μπορεί το πράσινο υδρογόνο να ενισχύσει την ενεργειακή μετάβαση’’ κατά τη σημερινή, τρίτη ημέρα εργασιών του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς 6 - 9 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Ξεκινώντας την ενότητα, ο αρχισυντάκτης του Liberal.gr Γιώργος Φιντικάκης ανέφερε ότι το repower EU της Ευρωπαϊκής Ένωσης θέτει ως στόχο την παραγωγή 20 εκατ. τόνων πράσινου υδρογόνου για το 2030, δίνοντας το έναυσμα στη Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου να αναφερθεί σε αυτό ως το «καύσιμο του μέλλοντος», για το οποίο οι τρέχουσες ενεργειακές προκλήσεις που λαμβάνουν χώρα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία επιταχύνουν τις εξελίξεις και στην Ελλάδα.
Κατά την ίδια, το πράσινο υδρογόνο θα αποτελέσει μια βιώσιμη λύση στο μέλλον, καθώς σταδιακά θα αντικαταστήσει το φυσικό αέριο, θα παίξει ρόλο στη μετάβαση για την απελευθέρωση από τις εκπομπές του άνθρακα, ενώ, όπως πρόσθεσε, είναι σημαντικό και στον τομέα των μεταφορών, βάζοντας στο κάδρο και τον παράμετρο της οικονομίας, καθώς ακόμα και τώρα το πράσινο υδρογόνο είναι πιο ελκυστικό οικονομικά από το γκρι και στο μέλλον θα είναι ακόμα πιο ελκυστικό προς τις εταιρείες, καθώς το κόστος των ηλεκτρολυτών διαρκώς θα μειώνεται.
Όπως υποστήριξε, δε, στην Ελλάδα έχει ολοκληρωθεί, ήδη, η εθνική στρατηγική για το υδρογόνο, την οποία χαρακτηρίζουν τρία χρονικά ορόσημα: Πρώτον, το διάστημα 2022-2027, με ελάχιστες κατάλληλες υποδομές και στο οποίο θα χρειαστεί η ενίσχυση του κράτους στις νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες. Δεύτερον, η χρονική περίοδος 2027-2030, με την υλοποίηση πιλοτικών έργων και με το κράτος να διατηρεί κομβικό ρόλο και τρίτον, από το 2030 και μετά, σταδιακή απόσυρση της πολιτείας και των οικονομικών κινήτρων που δίνει για την ενεργειακή μετάβαση και ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και των σχετικών επενδύσεων.
Χωρίς να είναι ακόμα σε θέση να προσδιορίσει τον χρονικό ορίζοντα για την έναρξη των πρώτων έργων για το πράσινο υδρογόνο, ανέφερε ότι στο Υπουργείο Ενέργειας υπάρχει ενδιαφέρον, εντείνονται οι συζητήσεις για το θεσμικό του πλαίσιο, αλλά και με τις εταιρείες και τους ερευνητές και το Δημόκριτο, ενώ και τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα έχουν τη διάθεση να χρηματοδοτήσουν τα σχετικά έργα.
Στις ΑΠΕ ως ηγετικό τομέα της απανθρακοποίησης αναφέρθηκε ακολούθως η CEO του ΔΕΣΦΑ Maria Rita Galli, συμπληρώνοντας ότι χρειάζεται να διερευνηθεί πλέον πως θα γίνει διαφοροποίηση των πηγών ανεφοδιασμού ενέργειας, με στόχο την εναρμόνιση των στόχων για το περιβάλλον τα επόμενα χρόνια.
Τόνισε, δε, ότι υπάρχει κινητικότητα με υποβολή πρότασης από ελληνικής πλευράς για την ανάπτυξη ελληνικής υποδομής για το υδρογόνο τα επόμενα χρόνια, μια πρόθεση που υπάρχει και σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Όπως εκτίμησε, θα υπάρχουν συνολικά 20.000 χλμ αγωγών στην Ευρώπη μέχρι το 2030 για τη μεταφορά υδρογόνου, ενώ στην παρούσα φάση και τα αμέσως επόμενα χρόνια, θα υπάρχει προσαρμογή των υφιστάμενων υποδομών που θα υποδεχθούν μεθάνιο και υδρογόνο. Η επικεφαλής του ΔΕΣΦΑ έκανε λόγο, επίσης, για την ταχύτητα που κινούνται οι εξελίξεις τους τελευταίους μήνες στην Ελλάδα σε σχέση με το πράσινο υδρογόνο, αναφερόμενη σε σημαντικές συνεργασίες με ισχυρές εταιρείες, αλλά και με τη Βουλγαρία που ως όμορη χώρα θα πρέπει να έχει τις διασυνδέσεις για τα ελληνικά δίκτυα.
Ολοκλήρωσε την τοποθέτησή της αναφερόμενη στο παράδειγμα της Ιταλίας, η οποία έχει εγκατεστημένο ευρύ δίκτυο αγωγών και ως εκ τούτου η ενεργειακή διαφοροποίηση και η δυνατότητα χρήσης για πράσινο υδρογόνο επιταχύνει τη διαδικασία, τη στιγμή που έγινε και μεγάλη προσπάθεια για τη δυνατότητα αποθήκευσης υπογείως σε φυσικές κοιλότητες, μετά από συνεργασία με ερευνητές.
Από τη δική του πλευρά, ο Nίκος Τσάφος, Πρόεδρος CSIS, Τομέας Ενέργειας, Γεωπολιτικής, Ενεργειακής Ασφάλειας και Προγράμματος Κλιματικής Αλλαγής δήλωσε χαρακτηριστικά ότι απανθρακοποίηση χωρίς υδρογόνο δεν υπάρχει, αναφέροντας ότι υπάρχουν διάφορα σημεία σε αυτή την πορεία που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη, όπως η ριζική αλλαγή στην ανταγωνιστικότητα του φυσικού αερίου, η σημασία του κόστους του ηλεκτρολύτη, αλλά και η ανάγκη συχνής χρήσης του προκειμένου να μειωθούν και οι τιμές.
Όπως σημείωσε, επίσης, αυτή τη στιγμή υπάρχει ζήτημα στην Ευρώπη σε σχέση με το βιομηχανικό σχήμα χρήσης της ενέργειας, τονίζοντας ότι είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει, καθώς σε αυτή τη φάση, η βιομηχανική οργάνωση δεν είναι αρκετή, ενώ πρόσθεσε ότι ναι μεν η αποθήκευση είναι ο καλύτερος μηχανισμός για εποχιακή εξισορρόπηση ενέργειας, όμως τίθεται το ερώτημα του πως θα γίνει αυτό.
Κατέληξε, δε, λέγοντας ότι θα υπάρχει πρόοδος τα επόμενα χρόνια σε σχέση με τη χρήση του υδρογόνου, αλλά όχι τόσο σύντομη.
Την άποψη ότι το πράσινο υδρογόνο για την Ελλάδα είναι η κοινή λογική και η σωστή λύση για το μέλλον διατύπωσε ο Δρ. Βασίλης Γρηγορίου, Πρόεδρος & CEO, Advent Technologies, προσθέτοντας ότι είναι πολιτική απόφαση το τι θα γίνει τελικά στη χώρα μας με το υδρογόνο και ότι πλέον δεν αποτελεί επιστημονική φαντασία με χρονικό ορίζοντα το 205 όπως ισχυρίζονταν καποιοι φορείς παλαιότερα, αλλά μια διαδικασία που πρέπει να ξεκινήσει άμεσα. Όπως υποστήριξε, η λύση του φυσικού αερίου συνδέεται με συνεχή εξάρτηση των χωρών, αλλά και την υποστήριξη από υποδομές και αγορά ειδικών μεταφορικών μέσων, ένα γεγονός που δείχνει ότι το ενεργειακό μίγμα πρέπει να αλλάξει. Ο ίδιος, επιπρόσθετα, ανέφερε ότι οι εξελίξεις στην Ουκρανία επιτάχυναν την ανάγκη χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας και ότι η χώρα μας είναι κατάλληλη για την ανάπτυξη χρήσης του, καθώς η δημιουργία του συνδέεται με τα φωτοβολταϊκά και τον ήλιο, ο οποίος υπάρχει άφθονος στον ελληνικό ουρανό. Κατέληξε επισημαίνοντας ότι το πράσινο υδρογόνο είναι μια χρυσή ευκαιρία για τη χώρα, πρόσθεσε ότι μπορεί να υπάρχουν δυσκολίες, ωστόσο αρχικά μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι υφιστάμενες υποδομές.