ΡΑΕ: Όλο το σχέδιο για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
Τετάρτη, 05/09/2018 - 20:36
Στον ΑΔΜΗΕ, τον εθνικό διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς ενέργειας, αναθέτει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, τη σύσταση εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) που θα αναλάβει την κατασκευή και ολοκλήρωση της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης. Το έργο προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία το αργότερο ως το α΄ εξάμηνο του 2022, προκειμένου να αντιμετωπίσει ορατούς κινδύνους στην ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού του νησιού μετά το 2020, λόγω της απόσυρσης ντιζελοκίνητων μονάδων της ΔΕΗ. Για να τηρηθούν τα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα του έργου, η SPV, θα πρέπει να υποβάλει, αμέσως μετά την ανάθεση της υποχρέωσης υλοποίησης του έργου διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, αναθεωρημένο δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα εργασιών, το οποίο θα εγκριθεί από τη ΡΑΕ. Η ΡΑΕ στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της και των καθυστερήσεων που παρατηρούνται στην υλοποίηση του έργου, μετά και το θερινό αδιέξοδο στις διαπραγματεύσεις ΑΔΜΗΕ-Euroasia Interconnektor (προωθεί την διασύνδεση Ισραήλ-Kύπρος-Κρήτη), μπαίνει σφήνα στο σχεδιασμό της Κομισιόν και προτείνει τον εξής βηματισμό για την πρόοδο του έργου: -Εντός τεσσάρων ημερών από την κοινοποίηση της απόφασης της Αρχής, ο ΑΔΜΗΕ οφείλει να ιδρύσει μία SPV, η οποία θα αναλάβει την χρηματοδότηση και την κατασκευή του έργου. Η εταιρεία ειδικού σκοπού θα έχει μετοχικό κεφάλαιο ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 26% της μέγιστης εκτιμώμενης συνολικής επένδυσης που έχει υπολογιστεί σε 770 εκατομμύρια. -Ο ΑΔΜΗΕ θα ελέγχει το 100% της νέας εταιρείας, η οποία εντός τεσσάρων μηνών από την σύστασή της, θα μπορεί να εκχωρήσει το 39% στην Euroasia Interconnektor ή σε θυγατρική της. Η εταιρεία έχει περιθώριο 3 μηνών για να εξασκήσει το δικαίωμά της. -To υπόλοιπο ποσοστό προβλέπεται να διατεθεί με διαγωνισμό σε πιστοποιημένους Διαχειριστές Ευρωπαϊκών Συστημάτων Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας. Για τις σχετικές εγκρίσεις υποβάλλονται στη ΡΑΕ τα τεύχη του διαγωνισμού το αργότερο ένα μήνα πριν από τη δημοσίευση. Σε διαφορετική περίπτωση, οι υπολειπόμενες μετοχές παραμένουν στην ΑΔΜΗΕ Α.Ε. - Η εταιρεία ειδικού σκοπού οφείλει να διασφαλίσει τη βιωσιμότητά της προς όφελος των καταναλωτών, αξιοποιώντας χρηματοδοτικά προγράμματα και εργαλεία της ΕΕ. -Καθώς η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του Κανονισμού και της έγκρισης του συνολικού έργου ως Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI), η εταιρεία ειδικού σκοπού οφείλει να αξιοποιήσει τις μελέτες που έχει ήδη διενεργήσει ο φορέας υλοποίησης Euroasia Interconnector Ltd με χρηματοδότηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης καθώς και τις άδειες και εγκρίσεις που έχουν ήδη εκδοθεί για την υλοποίηση του έργου. Για το λόγο αυτό, η Euroasia Interconnector Ltd και η ΑΔΜΗΕ Α.Ε. θα συνδράμουν με κάθε μέσο στην προώθηση της αδειοδοτικής διαδικασίας, παραδίδοντας, στην εταιρεία ειδικού σκοπού, τις σχετικές μελέτες και εγκρίσεις που αφορούν το τμήμα Κρήτη-Αττική, καθώς και άλλα στοιχεία που κρίνονται αναγκαία προκειμένου να διασφαλιστεί η ταχεία αδειοδότηση του έργου καθώς και η διαλειτουργικότητα του συνολικού Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος. Ο ΑΔΜΗΕ έχει ανοίξει τις τελευταίες μέρες ένα κύκλο επαφών με τον Βελγικό και τον Γαλλικό διαχειριστή συστήματος (ELIA, RTE) αντίστοιχα, με παρότρυνση και της Κομισιόν, η οποία θέλει να συμπεριλάβει στο έργο, ισχυρούς ευρωπαίους διαχειριστές, αρχής γενομένης από τον ΕLIA που επιδιώκει να τον χρήσει τεχνικό σύμβολο της μεγάλης διασύνδεσης. Για τον εσπευσμένο σχεδιασμό της Αρχής προκειμένου να κινηθούν γρηγορότερα οι διαδικασίες, φαίνεται να ενημερώθηκε τις προηγούμενες μέρες και η διοίκηση του ΕLIA. Οι Βέλγοι σύμφωνα με ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ, τελούν εν αναμονή των επιλογών της ΡΑΕ. Όπως αναφέρεται «εφόσον δεν έχει επιτευχθεί ακόμα συμφωνία μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Euroasia Interconnector, δεν προχωρά η διαδικασία επιμελούς ελέγχου (due diligence) στον Εuroasia Interconnector. Κάτι που αποτελεί προφανώς προαπαιτούμενο για να διερευνήσει η Elia την πιθανότητα μετοχικής συμμετοχής της στην κυπριακών συμφερόντων εταιρεία, που είναι ο φορέας προώθησης της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ». newmoney.gr