Η κάλυψη του επείγοντος προβλήματος της ομαλής ηλεκτροδότησης της Κρήτης, μέσω της ταχείας προώθησης της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης, προέχει στις επιλογές της νέας ελληνικής κυβέρνησης, έναντι των ζητημάτων που εγείρονται από την κυπριακή εταιρία Euroasia Interconnector.
Αυτό ξεκαθάρισε εμμέσως πλην σαφέστατα χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, κατ΄ αρχήν μιλώντας δημοσίως στο συνέδριο του Economist, αλλά και στη συνέχεια, σύμφωνα με πληροφορίες, στην κατ΄ ιδίαν συνάντηση που είχε με τον υπουργό Ενέργειας της Κύπρου Γιώργο Λακκοτρύπη.
Ο κ. Χατζηδάκης κατά τη διάρκεια του συνεδρίου έκανε ιδιαίτερη αναφορά στις διασυνδέσεις των νησιών και κυρίως της Κρήτης, λέγοντας ότι η κυβέρνηση στηρίζει τόσο την Μικρή διασύνδεση Πελοπόννησος-Κρήτη όσο και τη Μεγάλη Αττική-Κρήτη. Απευθυνόμενος δε στον κ. Λακκοτρύπη σημείωσε: «προφανώς θα θέλαμε σύνδεση με την Κύπρο, αλλά η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης είναι επείγον θέμα. Υπάρχει τρόπος να προχωρήσουν όλα μαζί».
Η δηλώσει αυτές του κ. Χατζηδάκη ερμηνεύονται ως μια πρόσκληση προς την κυπριακή πλευρά για συνεργασία προκειμένου να σταματήσει η αντιπαράθεση του προηγούμενου διαστήματος μεταξύ της κυπριακής εταιρίας Euroasia Interconnector και του ΑΔΜΗΕ.
Όπως είναι γνωστό η κυπριακή εταιρία έχει προσφύγει στην Αρχή Εκδίκασης Προδικαστικών Προσφυγών κατά του ενός από τους δυο διαγωνισμούς που έχει προκηρύξει ο ΑΔΜΗΕ για το έργο και ο οποίος αφορά την προμήθεια και εγκατάσταση των δύο σταθμών μετατροπής.
Ο δεύτερος διαγωνισμός αφορά την προμήθεια των καλωδίων και λήγει στις 29 Ιουλίου ενώ πρόσφατα ο ΑΔΜΗΕ ανακοίνωσε ότι παρατείνει τις προθεσμίες υποβολής προσφορών έως τις 29 Αυγούστου για το διαγωνισμό των μετατροπέων.
Πάντως οι παρατάσεις στην υποβολή των προσφορών έχουν προκαλέσει κάποιες ανησυχίες στην αγορά για τον ενδεχόμενο κίνδυνο αλλαγής των προδιαγραφών που θεωρείται βέβαιο ότι θα σημάνει και καθυστέρηση του έργου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το έργο εκδηλώνουν ενδιαφέρον σε ότι αφορά τα καλώδια η γαλλική Nexans, η ιταλική Prysmian και η δανέζικη NKT, ενώ στο διαγωνισμό για τους μετατροπείς φαίνεται ότι θα δώσουν το παρόν εταιρίες όπως η Siemens και η Toshiba.
Πάντως οι αμφισβητήσεις της κυπριακής πλευράς δεν είναι το μόνο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η νέα ελληνική κυβέρνηση στην επιλογή προώθησης του έργου ως εθνικό. Θα πρέπει επίσης να επιδιώξει να αποκαταστήσει τις σχέσεις και με την αρμόδια διεύθυνση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία έχει ταχθεί υπέρ του Euroasia Interconnector τον οποίο έχει αναγνωρίσει ως promoter του ευρύτερου έργου της διασύνδεσης Ελλάδας- Κύπρου-Ισραήλ μέσω της Κρήτης το οποίο μάλιστα έχει ενταχθεί στη λίστα των έργων PCI.
Μάλιστα ο επικεφαλής της Γ.Δ. Ενέργειας της Ε.Ε. Kλάους Ντίτριχ Μπόρχαρντ, που πλέον έχει αναβαθμιστεί σε αναπληρωτή γενικό διευθυντή της DG Energy, είχε απευθύνει αυστηρές επιστολές προς την ελληνική πλευρά για τους χειρισμούς της στην υπόθεση.
Πληροφορίες αναφέρουν εξάλλου, ότι το βαρύ κλίμα σε βάρος της ελληνικής πλευράς για τη συγκεκριμένη υπόθεση, επέτεινε η προφορική ενημέρωση από την πλευρά του πρώην υπουργού Γιώργου Σταθάκη ότι δεν στηρίζει την ένταξη του έργου στη λίστα PCI. Ενημέρωση η οποία δεν πήρε επίσημο χαρακτήρα με την αποστολή σχετικών επιστολών. Πάντως από πλευράς Επιτροπής αυτό που ξεκαθαρίζεται σε όλους τους τόνους είναι ότι το έργο θεωρείται PCI και ως τέτοιο αντιμετωπίζεται, έως ότου απενταχθεί από τη σχετική λίστα η οποία επανεξετάζεται τον Οκτώβριο.