Όπως επισημαίνουν, συμμετέχοντας στη δημόσια διαβούλευση επί του νομοσχεδίου, οι ΦοΣΕ αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες που ανήκουν στους Διαχειριστές των συστημάτων. Ειδικότερα, η ΕΛΕΤΑΕΝ σημειώνει ότι στο σχέδιο νόμου αναφέρεται πως οι ΦοΣΕ «λαμβάνουν και εκτελούν εντολές από τον αρμόδιο διαχειριστή για λόγους ανακατανομής και περιορισμού έγχυσης». «Εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας για την πρόβλεψη εκχώρησης στους ΦοΣΕ της αρμοδιότητας εκτέλεσης περιορισμών έγχυσης. Το ζήτημα αυτό χρειάζεται περαιτέρω ανάλυση και επεξεργασία. Σε κάθε περίπτωση, θεωρούμε ότι δεν είναι δυνατόν οι ΦοΣΕ να εφαρμόζουν περιορισμούς που σχετίζονται με ανακατανομή και γι’ αυτό, αν δεν διαγραφεί ολόκληρη η σχετική αναφορά, θα πρέπει τουλάχιστον να απαλειφθεί η αναφορά σε ανακατανομή», προσθέτει η ΕΛΕΤΑΕΝ.
Από την πλευρά της, η Elpedison – η οποία ανήκει πλέον κατά 100% στη HellenIQ Energy – επισημαίνει ότι η προτεινόμενη μεθοδολογία για τους περιορισμούς έγχυσης σε σταθμούς ΑΠΕ αναθέτει στους ΦοΣΕ την υποχρέωση λήψης και εκτέλεσης εντολών από τον αρμόδιο Διαχειριστή Συστήματος. Παράλληλα, προβλέπει την επιβολή κυρώσεων (Άρθρο 73), που μπορεί να φτάνουν έως και την ανάκληση της άδειας λειτουργίας των ΦοΣΕ.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Elpedison, η ευθύνη για την εφαρμογή των περιορισμών έγχυσης των σταθμών ΑΠΕ θα πρέπει να ανήκει στους αρμόδιους Διαχειριστές Μεταφοράς και Διανομής, δηλαδή στον ΑΔΜΗΕ και τον ΔΕΔΔΗΕ. Η εταιρεία υπενθυμίζει ότι οι σχετικοί Κανονισμοί της ΕΕ αποδίδουν κεντρικό ρόλο στους Διαχειριστές, χωρίς καμία αναφορά στους ΦΟΣΕ ΑΠΕ (Κανονισμός Ηλεκτρικής Ενέργειας 2019/943 – Άρθρο 13, Κανονισμός CACM 2015/1222).
Μάλιστα τονίζεται ότι σύμφωνα με την Οδηγία (ΕΕ) 2019/944, κάθε ΦοΣΕ θεωρείται συμμετέχων στις αγορές, καθώς «η σωρευτική εκπροσώπηση αποτελεί δραστηριότητα που ασκείται από φυσικό ή νομικό πρόσωπο, το οποίο συνδυάζει φορτία ή παραγόμενη ενέργεια από περισσότερους του ενός πελάτες, προς πώληση, αγορά ή δημοπρασία σε οποιαδήποτε αγορά ηλεκτρικής ενέργειας».
Κατά συνέπεια, όπως υποστηρίζει η Elpedison οι ΦοΣΕ δεν θα έπρεπε να αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες που ανήκουν στους Διαχειριστές Συστημάτων.
Εξάλλου ακόμη και στην περίπτωση που οι υποχρεώσεις αυτές έχουν μεταβατικό χαρακτήρα, η Elpedison επισημαίνει ότι οι ΦοΣΕ θα καλούνταν να επενδύσουν σε εξοπλισμό ο οποίος θα καταστεί παρωχημένος μόλις οι Διαχειριστές αναλάβουν τον αντίστοιχο ρόλο. Είναι προφανές ότι το σχετικό κόστος θα επιφέρει αρνητικές συνέπειες στον κλάδο της σωρευτικής εκπροσώπησης.
Τέλος, η πρόβλεψη για την ανάκληση της άδειας λειτουργίας των ΦοΣΕ δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή. Η επιβολή ασύμμετρης ποινής στους ΦοΣΕ για ρόλο που δεν εντάσσεται στο πεδίο δραστηριότητάς τους, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο, είναι αδικαιολόγητη και λανθασμένη καταλήγει η Epledison.
Από την πλευρά της και η επιστημονική ένωση αιολικής ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) επισημαίνει ότι στην παράγραφο 8 που προστίθεται στο άρ. 9Α του Ν.4951/2022 (με το άρ.73 του σχεδίου νόμου), υπάρχει η αναφορά ότι οι ΦΟΣΕ «λαμβάνουν και εκτελούν εντολές από τον αρμόδιο διαχειριστή για λόγους ανακατανομής και περιορισμού έγχυσης». «Εκφράζουμε τις επιφυλάξεις μας αναφορικά με την πρόβλεψη για εκχώρηση στους ΦΟΣΕ της αρμοδιότητας να εκτελούν περιορισμούς έγχυσης» σημειώνει η ΕΛΕΤΑΕΝ και προσθέτει:
«Το θέμα αυτό θα πρέπει να αναλυθεί σε πολύ μεγαλύτερο βάθος και λεπτομέρεια. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε ότι δεν είναι δυνατόν οι ΦΟΣΕ να εκτελούν περιορισμούς έγχυσης που σχετίζονται με ανακατανομή και γι’ αυτό (αν δεν σβηστεί όλη η αναφορά) θα πρέπει κατ’ ελάχιστον να σβηστεί η αναφορά σε ανακατανομή».