Ο Μολώχ ήταν μια θεότητα των Αμμωνιτών στην Παλαιά Διαθήκη που οι πιστοί του για να τον εξευμενίσουν θυσίαζαν μπροστά στο είδωλο του μικρά παιδιά.
Στις αρχές του 20ου αιώνα η έκφραση αυτή για τα τροχαία δυστυχήματα άρχισε να χρησιμοποιείται στις ΗΠΑ, καθώς τότε άρχισαν να πρωτοκυκλοφορούν τα αυτοκίνητα και τα περισσότερα θύματα τροχαίων ήταν παιδιά.
Είναι, όμως, πράγματι οι θάνατοι από αυτοκινητιστικά δυστυχήματα «θυσία»;
Μάλλον όχι είναι η απάντηση, καθώς συνήθως τα τροχαία προκαλούνται κυρίως από δύο αιτίες. Από την κατάφωρη παραβίαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και από το προβληματικό οδικό δίκτυο και την λανθασμένη οδική σήμανση.
Δεν μπορούμε λοιπόν να μιλάμε και να γράφουμε για «θυσίες». Μάλλον πρόκειται για εγκλήματα ή έστω για αυτοκτονίες.
Μπορεί να αλλάξει η τρομακτική αυτή κατάσταση στην χώρα μας; Μπορούν να μειωθούν τα τροχαία, οι νεκροί και οι τραυματίες;
Να σημειώσουμε εδώ ότι το 2022 -που υπάρχουν ολοκληρωμένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ-, καταγράφηκαν 11.199 τροχαία ατυχήματα σε όλη τη χώρα. Πρόκειται για έναν αριθμό που είναι αυξημένος κατά 7,1% σε σχέση με το 2021 (10.454 τροχαία). Ειδικότερα, υπήρξαν 635 νεκροί, 1,8% περισσότεροι σε σχέση με το 2021 (624). Όσον αφορά τους τραυματίες, 636 ήταν σε πιο σοβαρή κατάσταση (από 610 το 2020) και εκείνοι που είχαν ελαφρά τραύματα ήταν 12.553 (από 11.746).
Το μόνο βέβαιο είναι ότι για να επιτευχθεί σημαντική μείωση των τροχαίων, το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει είναι οι Έλληνες από μαθητές του Δημοτικού να διδαχθούν και μάλιστα συστηματικά και όχι αποσπασματικά Κυκλοφοριακή Αγωγή και Οδική Ασφάλεια.
Τα δυο τραγικά τροχαία που σημειώθηκαν τις τελευταίες ημέρες, το ένα στο Πέραμα με δυο νέους έναν 28χρονο και μια 22χρονη να ακρωτηριάζονται και το άλλο στα Βριλήσσια με έναν 18χρονο και μια 17χρονη να χάσουν τόσο νωρίς και τόσο άδικα τη ζωή τους, εκτός της θλίψης που μας προκάλεσαν πρέπει και να μας ενεργοποιήσουν.
Σε πολλά μέσα μαζικής ενημέρωσης, χθες, υπήρχε το βίντεο του τρομακτικού τροχαίου στο Πέραμα, από όπου προέκυψε ότι ο οδηγός είχε αναπτύξει ταχύτητα 200 χιλιομέτρων.
Αυτό ήταν απόπειρα αυτοκτονίας ή ακόμη χειρότερα και ανθρωποκτονίας, καθώς στο αυτοκίνητο υπήρχε και συνεπιβάτιδα.
Και δυστυχώς αυτό συμβαίνει κατά κόρον. Μεγάλος αριθμός τροχαίων με νεκρούς και τραυματίες προκαλείται λόγω της μη τήρησης του Κ.Ο.Κ. από τους οδηγούς που παρανομούν.
Είναι επιτακτική η ανάγκη να αποκτήσουμε ως λαός κουλτούρα για το πως οδηγούμε και αυτό μπορεί να γίνει με την ένταξη στα σχολεία κανονικού μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής και οδικής ασφάλειας. Και τονίζω το «κανονικού» μαθήματος ενταγμένου στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων, γιατί κάποιες αποσπασματικές προσπάθειες έχουν γίνει εν είδη διαδραστικών εκπαιδευτικών παιχνιδιών και σεμιναρίων. Αλλά δεν αρκούν. Χρειάζεται συνεχής διδασκαλία για την και εμπέδωση της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας. Όπως βέβαια και αυστηροποίηση των ποινών. Όχι των χρηματικών που για τους έχοντες δεν σημαίνει πολλά, αλλά της φυλάκισης χωρίς εξαγορά. Γιατί σε πολλές περιπτώσεις ένα τιμόνι και ένα γκάζι μπορούν να μετατραπούν σε φονικά όπλα.