Σκυλακάκης: Η κλιματική κρίση απαιτεί μία τελείως νέα κουλτούρα αντιμετώπισης, όπου περιττεύουν οι κομματικοί φανατισμοί. Τι είπε για τις αυξήσεις σε ρεύμα και φυσικό αέριο

Σκυλακάκης: Η κλιματική κρίση απαιτεί μία τελείως νέα κουλτούρα αντιμετώπισης, όπου περιττεύουν οι κομματικοί φανατισμοί. Τι είπε για τις αυξήσεις σε ρεύμα και φυσικό αέριο
Δευτέρα, 31/01/2022 - 10:29


Ομιλία του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, κ. Θόδωρου Σκυλακάκη
στην Ολομέλεια της Βουλής, επί της πρότασης δυσπιστίας κατά της Κυβέρνησης

-Οι πολίτες θα βιώσουν το 2022 μία οικονομία που θα πηγαίνει κάθε ημέρα και καλύτερα

-Με τη βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης έχουν ξεκινήσει μεγάλες επενδύσεις Πολιτικής Προστασίας

-Η κλιματική κρίση απαιτεί μία τελείως νέα κουλτούρα αντιμετώπισης, όπου περιττεύουν οι κομματικοί φανατισμοί

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Θα μιλήσω, σύντομα, για δύο από τα τρία θέματα που έθεσε η αντιπολίτευση στην πρόταση μομφής, τα οποία συνδέονται, άμεσα ή έμμεσα, με τις αρμοδιότητές μου. Το ένα είναι τα ακραία καιρικά φαινόμενα – που αφορούν, εμμέσως, στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» – και το άλλο ο πληθωρισμός.

Θα ξεκινήσω από την πρόσφατη χιονοθύελλα. Αυτή, μας έφερε για μερικές ημέρες το κλίμα της Βόρειας Ευρώπης και τα προβλήματά του. Το Κράτος, η Αυτοδιοίκηση, ο ιδιωτικός τομέας και η ίδια η μεσογειακή φύση, αποδείχτηκε ότι, εκ των πραγμάτων, δεν ήταν προετοιμασμένη για τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν.

Δεν θυμάμαι, άλλοτε, να έχω δει στη ζωή μου, αυτό που είδα το πρωί στην Πανόρμου. Ένα μεγάλο δέντρο, σκισμένο στα δύο από το βάρος του χιονιού, στο κέντρο της Αθήνας. Το φαινόμενο, όμως, αυτό δεν είναι μοναδικό. Η αποτυχία στην αντιμετώπιση, που οδήγησε στην παγίδευση οδηγών σε αυτοκινητόδρομο, έχει συμβεί, πολλές φορές στην υπόλοιπη Ευρώπη. Θα σας πω μερικά παραδείγματα.

Πέρυσι τον Φεβρουάριο, στον αυτοκινητόδρομο Α2, Ρηνανία-Βεστφαλία, 37 χιλιόμετρα ήταν κλεισμένα και εκατοντάδες οδηγοί πέρασαν τη νύχτα στα αυτοκίνητά τους, το ίδιο και στον Α4. Στις 11 Ιανουαρίου του 2021, πάλι στην Γερμανία, στον αυτοκινητόδρομο Α8, στη Βαυαρία, οδηγοί πέρασαν τη νύχτα στα αυτοκίνητά τους και χρειάστηκε η παρέμβαση του Στρατού για να βοηθηθούν στους δρόμους κοντά στα Αυστριακά σύνορα. Θα μπορούσα να συνεχίσω, για 5-10 λεπτά, με αντίστοιχα παραδείγματα από Μ. Βρετανία, Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία, Ρωσία και Αμερική.

Φυσικά, πουθενά, κανείς, ούτε και στη Γερμανία – με το Γερμανικό Κράτος και τις δυνατότητές του, όχι το Ελληνικό – δεν σκέφτηκε ότι αυτό αποτελεί αιτία για να γίνει πρόταση μομφής.

Επί της ουσίας τώρα, χιόνια που έρχονταν κάθε 20-30 χρόνια, από εδώ και πέρα, θα έρχονται κάθε 2-3 χρόνια, το ίδιο οι καύσωνες και οι παγετοί. Αυτή είναι μία καινούρια, δυσάρεστη πραγματικότητα της κλιματικής κρίσης και απαιτεί μία τελείως νέα κουλτούρα αντιμετώπισης. Περιττεύουν, προφανώς, οι κομματικοί φανατισμοί, διότι το χιόνι είναι – όπως ξέρετε – άσπρο, δεν είναι ούτε μπλε ούτε κόκκινο ούτε πορτοκαλί. Χρειάζεται, όμως, προπαντός επενδύσεις. Και αυτό κάνει η Κυβέρνησή μας. Παραλάβαμε έναν μηχανισμό πάρα πολύ αδύναμο και μηδενικές επενδύσεις. Όταν έγινε η πλημμύρα στη Μάνδρα, η Πολιτική Προστασία επικοινωνούσε ακόμη με φαξ, εν έτει 2017. Ήταν ακόμη στη δεκαετία του ’80. Ξεκινήσαμε, επί της ουσίας, από το μηδέν ή για να είμαστε ακριβείς υπό το μηδέν, αν σκεφτώ και τις πυρκαγιές στο Μάτι.

Με τη βοήθεια του Ταμείου Ανάκαμψης, έχουν ξεκινήσει μεγάλες επενδύσεις στην Πολιτική Προστασία. Το πρόγραμμα «Αιγίς», 1,76 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 408 εκατ. ευρώ στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0», τα έχει όλα. Είναι πλήρες. Έχει υποδομές, κεντρικές και περιφερειακές. Έχει μηχανήματα, οχήματα, αεροπλάνα, ελικόπτερα, εξοπλισμούς, αισθητήρες, τηλεπικοινωνίες, υγειονομικό υλικό κ.ά. Σχεδιάστηκε το 2020, κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Εγκρίθηκε τον Ιούνιο του 2021. Ξεκίνησε, αλλά προφανώς θέλει τουλάχιστον 2-3 χρόνια, με τις ταχύτερες δυνατές διαδικασίες, για να έχουμε την ολοκλήρωσή του. Μεσολαβούν διαγωνισμοί, να έρθουν οι εξοπλισμοί κ.λπ. Δεν πατάς ένα κουμπί και αλλάζει ένα πολύ μεγάλο σύστημα.

Οι επενδύσεις του επιτελικού Κράτους, όμως, από μόνες τους, δεν αρκούν. Πρέπει και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να αξιοποιήσει το πρόγραμμα «Αντώνης Τρίτσης», που είναι ένα μεγάλο εργαλείο, για να αναβαθμίσει τις υποδομές της και να προτάξει αυτές τις επενδύσεις, από άλλες που είναι περισσότερο φιλικές προς το εκλογικό ακροατήριο. Και πρέπει ο ιδιωτικός τομέας και τα νοικοκυριά να επενδύσουν. Όλοι πρέπει να προετοιμαστούμε για τη νέα αυτή εποχή των ακραίων κλιματικών φαινομένων, διότι αυτή η εποχή έχει ξεκινήσει και θα γίνεται τουλάχιστον για τα 20-30 επόμενα χρόνια χειρότερη, όχι καλύτερη.

Στο «Ελλάδα 2.0» δίνουμε βοήθεια στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις για να προσαρμοστούν. Παράλληλα, κάνουμε κι άλλα πράγματα, όπως το μεγάλο πρόγραμμα πρόληψης που ξεκίνησε, ήδη, με 50 εκατ. ευρώ για τα δάση και θα τρέξει άμεσα. Εντός της άνοιξης θα έχουμε πραγματικά και μεγάλα αποτελέσματα στην πρόληψη στα δάση. Επίσης, έχουμε το «Εξοικονομώ» για νοικοκυριά και για επιχειρήσεις, πάρα πολλά χρήματα. Επιπλέον, έχουμε χρήματα στο Ταμείο Ανάκαμψης για την αναδιάρθρωση των καλλιεργειών.

Πρέπει όλοι μας να επενδύσουμε και να δούμε ότι αυτό το πρόβλημα μας ενώνει, διότι μας υπερβαίνει και δεν πρέπει να μας χωρίζει. Θέλει από όλους δουλειά, σοβαρότητα, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα.

Έρχομαι τώρα στον πληθωρισμό. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που οφείλεται, συντριπτικά, σε αυξήσεις διεθνών αγαθών, τις τιμές των οποίων δεν ελέγχουμε. Δεν τις ελέγχουμε. Το φυσικό αέριο πήγε από τα 15-20 ευρώ, στα 70-150 ευρώ. Τώρα, είναι κοντά στα 92 ευρώ. Αγοράζουμε και κάθε 10 ευρώ αύξηση, είναι 600 εκατ. ευρώ επιβάρυνση για την οικονομία και τα νοικοκυριά. Οι λογαριασμοί του ρεύματος – που κάποιος βουλευτής τούς επιδείκνυε πριν – έχουν 45% φυσικό αέριο, ως καύσιμο, το οποίο έχει αυξηθεί 4-6 φορές. Αυτή είναι μια πραγματικότητα. Έρχεται η Κυβέρνηση και καλύπτει ένα κομμάτι αυτής της αύξησης. Για τα νοικοκυριά κάλυψε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι. Για τις επιχειρήσεις από τον Ιανουάριο καλύπτει το 50%. Ωστόσο, οι δυνατότητες – να το ξέρουμε όλοι – είναι πεπερασμένες. Κρατήσαμε την οικονομία όρθια με τεράστια δημοσιονομική θυσία, στη διάρκεια της πανδημίας. Έχουμε, τώρα, την ανάγκη να μειώσουμε το έλλειμμα και από του χρόνου θα περάσουμε σε ήπιο, πρωτογενές πλεόνασμα. Συνεπώς, πρέπει να είμαστε συνετοί και μετρημένοι.

Βοηθάμε, ήδη, τους πολίτες, με πολύ μεγάλες μειώσεις φορολογίας που έχουμε ψηφίσει και ασφαλιστικών εισφορών, καθώς και με τη διπλή αύξηση του κατώτατου μισθού – και ας μην προτρέχει ο ΣΥΡΙΖΑ για το ύψος της αύξησης. Θα συνεχίσουμε να βοηθάμε, διότι η οικονομία πάει καλά. Η πανδημία περνάει, σταδιακά, στην ενδημική φάση, σε όλον τον κόσμο. Οι εξαγωγές αυξάνονται, θεαματικά, από το 2021. Περισσότερες εξαγωγές έχουμε σε χρονιά πανδημίας, από το 2019. Και, βεβαίως, έχουμε περισσότερες επενδύσεις από το 2019. Θα πάει, επίσης, πολύ καλά ο τουρισμός. Ακούσατε όλοι τον επικεφαλής της TUI που το έλεγε.

Οι πολίτες, λοιπόν, θα βιώσουν το 2022 μία οικονομία που θα πηγαίνει κάθε ημέρα και καλύτερα.