Εναλλακτική πηγή προμήθειας ενέργειας αναζητά η κυβέρνηση των Σκοπίων με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία
Κρούση στη διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων για την επαναλειτουργία του, εδώ και εννιά χρόνια, κλειστού πετρελαιαγωγού ανάμεσα στα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης και των πετρελαϊκών εγκαταστάσεων ΟΚΤΑ στα Σκόπια, φέρεται να έχει κάνει η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας.
Αυτό αναφέρουν πηγές του ΟΤ, σύμφωνα με τις οποίες το νέο κυβερνητικό σχήμα της γειτονικής χώρας έχει ζητήσει από τον ελληνικό ενεργειακό όμιλο να πιάσουν ξανά το νήμα… των διαπραγματεύσεων από εκεί που είχε μείνει την περσινή άνοιξη, όταν ο τότε πρωθυπουργός Ζόραν Ζάεφ είχε θέσει το θέμα της λειτουργίας του αγωγού στον Έλληνα πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.
Το «Ουκρανικό»
Πληροφορίες αναφέρουν, ότι η νέα κυβέρνηση κινητοποιήθηκε μετά τις αναταράξεις που προκαλεί ο πόλεμος της Ουκρανίας στην ενεργειακή επάρκεια της Ευρώπης. Η Βόρεια Μακεδονία θέλει να ανοίξουν ξανά οι στρόφιγγες του αγωγού ώστε να υπάρχει ασφαλής και εναλλακτική προμήθεια της χώρας τους με πετρελαιοειδή προϊόντα από τα ΕΛ.ΠΕ.
Η ελληνική εταιρεία φέρεται διατεθειμένη να ξεκινήσει τις συζητήσεις με την κυβέρνηση των Σκοπίων καθώς από την επαναλειτουργία του αγωγού θα πετύχει σημαντικούς περιορισμούς στις δαπάνες της οδικής μεταφοράς προϊόντων μεταφοράς πετρελαίου στη γειτονική χώρα.
Οι δύο πλευρές είχαν έρθει πολύ κοντά πέρυσι τον Μάιο στην εξεύρεση μίας κοινής λύσης για το θέμα, αλλά οι πολιτικές εξελίξεις στη γειτονική χώρα πάγωσαν τις όποιες διαδικασίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πετρελαιαγωγός έπαυσε να λειτουργεί το 2013 όταν τα ΕΛ.ΠΕ έκριναν ως ασύμφορη τη δραστηριότητα της διύλισης των ΟΚΤΑ. Ο αγωγός μήκους 213 χλμ έχει ικανότητα μεταφοράς 350.000 μετρικών τόνων πετρελαίου και πριν το 2013 διακινούσε αργό πετρέλαιο από τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης μέχρι τη μονάδα των ΟΚΤΑ στα Σκόπια.
Οι εκκρεμότητες
Για τον πετρελαιαγωγό τα ΕΛ.ΠΕ διεκδικούν κατόπιν δικαστικών αποφάσεων αποζημιώσεις για τη μη εκπλήρωση συμβατικών υποχρεώσεων της Β. Μακεδονίας κατά την περίοδο 2008-2011 σε ό,τι αφορά τις ποσότητες εισαγωγής ποσοτήτων αργού πετρελαίου.
Η ελληνική πετρελαϊκή εταιρεία διεκδικεί αποζημίωση 32 εκ. δολ., ενώ και το 2007 είχαν κερδίσει άλλη απόφαση του διεθνούς διαιτητικού δικαστηρίου για αποζημίωση ύψους 52 εκ. δολ.
Πέρυσι τον Μάιο οι δύο πλευρές είχαν συμφωνήσει στην εξεύρεση μία εξωδικαστικής συμφωνίας με τα ΕΛ.ΠΕ να προτείνουν επενδύσεις τόσο σε έργα ΑΠΕ στη γειτονική χώρα όσο και στη μετατροπή των εγκαταστάσεων της ΟΚΤΑ σε hub μεταφοράς πετρελαιοειδών προϊόντων και σε άλλες γειτονικές χώρες όπου δραστηριοποιείται ο ελληνικός πετρελαϊκός όμιλος.
Χρήστος Κολώνας / ot.gr