Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target Model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003. Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009, εξεδόθη από την Επιτροπή ο υπ’ αριθ. 2016/ 1719 Κανονισμός (ΕΕ) της 26ης Σεπτεμβρίου 2016 (εφεξής ο «Κανονισμός»), με τον οποίο καθορίζονται αναλυτικοί κανόνες σχετικά με τη διαζωνική κατανομή της δυναμικότητας στις μελλοντικές αγορές, την καθιέρωση μιας κοινής μεθοδολογίας για τον προσδιορισμό της μακροπρόθεσμης διαζωνικής δυναμικότητας, τη θέσπιση ενός ενιαίου μηχανισμού κατανομής σε Ευρωπαϊκό επίπεδο, ο οποίος παρέχει μακροπρόθεσμα δικαιώματα μεταφοράς και τη δυνατότητα επιστροφής μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς για μεταγενέστερη μελλοντική κατανομή δυναμικότητας ή μεταβίβασης μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά. Σκοπός του Κανονισμού είναι να προωθήσει την ανάπτυξη ανταγωνιστικών προθεσμιακών προϊόντων που χαρακτηρίζονται από επαρκή ρευστότητα, με έναν συντονισμένο τρόπο σε ολόκληρη την Ευρώπη και να παρέχει στους συμμετέχοντες τη δυνατότητα να αντισταθμίζουν τον κίνδυνό τους που σχετίζεται με το διασυνοριακό εμπόριο ηλεκτρικής ενέργειας. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 51 του Κανονισμού: «
1. Εντός έξι μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ εκπονούν από κοινού πρόταση για εναρμονισμένους κανόνες κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς δυνάμει του άρθρου 52 παράγραφος 2. Η πρόταση υπόκειται σε διαβούλευση σύμφωνα με το άρθρο 6. Η εν λόγω πρόταση περιλαμβάνει τις περιφερειακές απαιτήσεις και ειδικές για σύνορο ζωνών προσφοράς απαιτήσεις, εφόσον έχουν αναπτυχθεί από τους ΔΣΜ σχετικά με κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας δυνάμει του άρθρου 52 παράγραφος 3. - Μόλις τεθούν σε ισχύ οι περιφερειακές απαιτήσεις, υπερισχύουν των γενικών απαιτήσεων που ορίζονται στους εναρμονισμένους κανόνες κατανομής. Σε περίπτωση που οι γενικές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής τροποποιηθούν και υποβληθούν προς έγκριση σε όλες τις ρυθμιστικές αρχές, οι περιφερειακές απαιτήσεις υποβάλλονται επίσης προς έγκριση στις ρυθμιστικές αρχές της εν λόγω περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας.»
Επίσης, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 52 του Κανονισμού: «
3. Οι εναρμονισμένοι κανόνες κατανομής δύνανται επίσης να περιέχουν περιφερειακές απαιτήσεις ή ειδικές για σύνορο ζωνών προσφοράς απαιτήσεις, ειδικότερα και χωρίς περιορισμό για τα εξής: α) περιγραφή του τύπου των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς που προσφέρονται σε κάθε σύνορο ζώνης προσφοράς εντός της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας δυνάμει του άρθρου 31·= β) τύπος καθεστώτος ανταμοιβής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς που πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε σύνορο ζώνης προσφοράς εντός της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας, σύμφωνα με την κατανομή που ορίζεται στο χρονοδιάγραμμα για την επόμενη ημέρα δυνάμει του άρθρου 35 γ) εφαρμογή εναλλακτικών συντονισμένων περιφερειακών εφεδρικών λύσεων δυνάμει του άρθρου 42 δ) περιφερειακοί κανόνες αποζημίωσης που καθορίζουν τα περιφερειακά καθεστώτα παγίωσης δυνάμει του άρθρου 55.»Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 5 του Κανονισμού «
5. Κάθε ρυθμιστική αρχή είναι αρμόδια για την έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ή των μεθοδολογιών που αναφέρονται στις παραγράφους 6 και 7.» Σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 7 περ. (ε) του Κανονισμού «
7. Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών της οικείας περιφέρειας:… ε) τις περιφερειακές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής, δυνάμει του άρθρου 52, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών κανόνων αποζημίωσης, δυνάμει του άρθρου 55». Τέλος, η διαδικασία έγκρισης εκ μέρους των Ρυθμιστικών Αρχών προβλέπεται στο άρθρο 4 παρ. 9 του Κανονισμού ως εξής: «
Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μιας ρυθμιστικές αρχές, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Κατά περίπτωση, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη τη γνωμοδότηση του Οργανισμού. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 6 και 7, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από τη ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη ρυθμιστική αρχή.» Συνεπεία των ανωτέρω, υποβάλλονται προς Δημόσια Διαβούλευση οι προτάσεις για τις περιφερειακές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς όπως αναπτύχθηκαν από κοινού από τους ΔΣΜ των περιφερειών υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας-Ιταλίας και νοτιοανατολικής Ευρώπης αντίστοιχα, σύμφωνα με τα άρθρα 51 και 52 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/ 1719 της Επιτροπής της 26ης Σεπτεμβρίου 2016 και υπεβλήθησαν στις οικείες Ρυθμιστικές Αρχές προς έγκριση, καθώς και η επίσημη μετάφρασή τους στην ελληνική γλώσσα, ως υπεβλήθησαν στη ΡΑΕ δυνάμει των υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-248553/08.11.2018, Ι-249025/12.11.2018 και Ι-249615/19.11.2018 εγγράφων.
Επισυναπτόμενα αρχεία: - Παράρτημα για τις περιφερειακές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς στην περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας-Ιταλίας – Αγγλικό κείμενο (συνημμένο στο Ι-248553/08.11.2018)
- Παράρτημα για τις περιφερειακές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς στην περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας Ελλάδας-Ιταλίας – Ελληνική μετάφραση (συνημμένο στο Ι-249615/19.11.2018)
- Παράρτημα για τις περιφερειακές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς στην περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας της νοτιοανατολικής Ευρώπης – Αγγλικό κείμενο (συνημμένο στο Ι-249025/12.11.2018)
- Παράρτημα για τις περιφερειακές απαιτήσεις των εναρμονισμένων κανόνων κατανομής των μακροπρόθεσμων δικαιωμάτων μεταφοράς στην περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας της νοτιοανατολικής Ευρώπης – Ελληνική μετάφραση (συνημμένο στο Ι-249615/19.11.2018)
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2018. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Συνημμένα αρχεία - Παράρτημα GRIT - Αγγλικό (μέγεθος: 238,414 kb)
- Παράρτημα GRIT - Ελληνικό (μέγεθος: 87,892 kb)
- Παράρτημα SEE - Αγγλικό (μέγεθος: 308,477 kb)
- Παράρτημα SEE - Ελληνικόό (μέγεθος: 141,58 kb)