Την προσεχή Πέμπτη 9 Μαΐου θα υπογραφεί επίσημα, σύμφωνα με πληροφορίες, η δανειακή σύμβαση ύψους 178 εκατ ευρώ μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για τη χρηματοδότηση του έργου της «μικρής» ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η υπογραφή της σύμβασης θα γίνει σε ειδική τελετή με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργο Σταθάκη, καθώς το συγκεκριμένο έργο έχει μεγάλη σημασία για τη διασφάλιση της ομαλής ηλεκτροδότησης της Κρήτης και προβλέπεται να τεθεί σε λειτουργία το 2020. Δηλαδή θα λειτουργήσει πριν την ολοκλήρωση της Μεγάλης Διασύνδεσης Κρήτης Αττικής.
Σε ότι αφορά στη Μεγάλη Διασύνδεση, αναζητείται η νομική αλλά και πολιτική φόρμουλα ώστε ο ΑΔΜΗΕ να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού για την επιλογή των αναδόχων του έργου, χωρίς ωστόσο η ΡΑΕ να τροποποιήσει τις προηγούμενες αποφάσεις έγκρισης του στο πλαίσιο του PCI Κύπρος-Κρήτη-Αττική.
Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση έχει λάβει την πολιτική απόφαση να προωθηθεί η διασύνδεση Κρήτη-Αττική ως εθνικό έργο, γεγονός που έχει οδηγήσει σε σύγκρουση τόσο με την Κομισιόν όσο και με την Κυπριακή Euroasia Interconnector. Στην παρούσα φάση λοιπόν, θα πρέπει να γίνουν από τη ΡΑΕ οι τυπικές ενέργειας που θα υλοποιήσουν την πολιτική απόφαση και αναζητούνται λύσεις εξισορρόπησης της κατάστασης ειδικά σε ότι αφορά τις σχέσεις με την Κομισιόν. Πηγές του υπουργείου Ενέργειας αναφέρουν ότι εντός του μήνα θα δοθεί από τη ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ το πράσινο φως για να προχωρήσει στην προκήρυξη του διαγωνισμού για το έργο μέσω της εταιρίας Αριάδνη, χωρίς ωστόσο να έχει εξευρεθεί ακόμη λύση, ώστε η ΡΑΕ να μην ανακαλέσει προηγούμενες αποφάσεις της.
Σε ότι αφορά τη Μικρή Διασύνδεση το δάνειο από την ΕΤΕπ. ύψους 178 εκατ. ευρώ θα εξασφαλίσει μέρος των κονδυλίων που απαιτούνται για το έργο το οποίο έχει προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ. Προβλέπεται επίσης η χρηματοδότηση του από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και από εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη από τον Νοέμβριο του 2018 έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις με τους αναδόχους του έργου οι οποίες αφορούν στην πρώτη φάση της διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου, με καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος τάσης 150 kV και μεταφορικής ικανότητας 2Χ200 ΜV.
Στο πλαίσιο των συμβάσεων προβλέπεται η κατασκευή υπόγειου καλωδίου σύνδεσης, από τη μονάδα παραγωγής ενέργειας στην Μεγαλόπολη μέχρι και την περιοχή της Νεάπολης Λακωνίας.
Από εκεί θα ποντιστεί υποβρύχιο καλώδιο μήκους 132 χιλιομέτρων, που θα προσγιαλωθεί στην περιοχή «Νοπήγια» στον κόλπο του Κισσάμου, για να ακολουθήσει στη συνέχεια υπόγεια διαδρομή μήκους 32 χιλιομέτρων κατά μήκος του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης έως τον υποσταθμό της ΔΕΗ στην Ξυλοκαμάρα Χανίων. Το μέγιστο βάθος πόντισης των καλωδίων είναι 950 μέτρα, και ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου είναι 350 εκατ. ευρώ με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τους 18 μήνες.
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στα μέσα του 2020, ενώ σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΑΔΜΗΕ μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 θα έχει ολοκληρωθεί και το έργο της μεγάλης διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης.
Οι συμβάσεις αφορούν στα εξής:
1. ΑΔΜΗΕ και Fulgor για το πρώτο εκ των δυο κυκλωμάτων της υποβρύχιας διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου και τις υπόγειες διασυνδέσεις στην Πελοπόννησο.
2. ΑΔΜΗΕ και Ελληνικά Καλώδια για τις υπόγειες διασυνδέσεις της Κρήτης.
3. ΑΔΜΗΕ και Prysmian Powerlink για το δεύτερο κύκλωμα της υποβρύχιας διασύνδεσης Κρήτης-Πελοποννήσου.
4. ΑΔΜΗΕ και ΤΕΡΝΑ για την κατασκευή του νέου Τερματικού Σταθμού Μετάβασης-Αντιστάθμισης στην Πελοπόννησο και την αναβάθμιση του υφιστάμενου Υποσταθμού στην περιοχή των Χανίων.
Στις 9 Μαΐου η δανειακή σύμβαση ΑΔΜΗΕ και Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων
Παρασκευή, 03/05/2019 - 12:29