Με επίκεντρο το θέμα της ΔΕΗ και τις απεργιακές κινητοποιήσεις της ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, ο υπουργός ΠΕΝ Κωστής Χατζηδάκης παραχώρησε χθες συνέντευξη στο ραδιοφωνικό σταθμό Παραπολιτικά fm και τους δημοσιογράφους Ανδ. Παπαδόπουλο και Κ. Παπαχλιμίντζο.
Διαβάστε τη συνέντευξη όπως δόθηκε από το γραφείο τύπου του Υπουργείου:
Δημ.: Καλοσωρίζουμε τον κ. Χατζηδάκη, υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος. Καλό μεσημέρι κ. Χατζηδάκη, τι κάνετε;
Κ.Χ.: Καλό μεσημέρι και σε εσάς. Καλά.
Δημ.: Νομίζω ότι το βασικό θέμα- αν έχουμε καταλάβει όλοι καλά, και με αυτό το θέμα πήγατε στο Υπουργείο- είναι το κομμάτι της ΔΕΗ με το όποιο ασχολείστε από την πρώτη μέρα. Έχει γίνει πολύ μεγάλη συζήτηση για το θέμα της μονιμότητας, για το τι θα ισχύει για όσους προσλαμβάνονται από εδώ και πέρα κ.ο.κ. και βλέπουμε ότι έχουν προαναγγελθεί από την πλευρά των συνδικαλιστών της ΓΕΝΟΠ, αντιδράσεις, κινητοποιήσεις κ.ο.κ.
Δημ.: Εγώ έχω να πω ακριβώς τη δήλωση που έχει κάνει ο κ. Μανιάτης, πρόεδρος των εργαζομένων της ΔΕΗ, λέει: «Από την Κυριακή το βράδυ ξεκινάμε απεργιακές κινητοποιήσεις με διακοπές ρεύματος σε όλη την Ελλάδα». Αυτό πώς το σχολιάζεται κ. υπουργέ;
Κ.Χ.: Κοιτάξτε, θα δούμε τώρα ποιες απεργιακές κινητοποιήσεις θα κάνουν κι ούτε εγώ θέλω τώρα να κάνω σχόλια σε αποφάσεις που δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί. Πάντως η κυβέρνηση έχει μιλήσει με τη ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ, έχει ξεκαθαρίσει ότι δεν μπορεί να γίνει εκσυγχρονισμός της ΔΕΗ- για να αντέξει στον ανταγωνισμό- με μαντζούνια και ευχές. Επομένως δεν υπάρχουν περιθώρια για την κυβέρνηση να φύγει από τις θέσεις της, που ήταν και θέσεις που τις ενέκρινε ο ελληνικός λαός.
Δημ.: Γιατί όμως άρση της μονιμότητας μόνο στη ΔΕΗ και όχι στον ευρύτερο δημόσιο τομέα;
Κ.Χ.: Εγώ είμαι αρμόδιος για τη ΔΕΗ. Η ΔΕΗ έχει μια ιδιαιτερότητα γι’ αυτό την προτάξαμε. Η ΔΕΗ είναι η μόνη δημόσια επιχείρηση, που είναι εισηγμένη και ταυτόχρονα είναι ανοιχτή στον ανταγωνισμό. Επομένως πρέπει να λαμβάνει αποφάσεις πολύ γρήγορα, όπως και οι ανταγωνιστές της που κινούνται με μεγάλες ταχύτητες, ενώ η ίδια πάει με τον αραμπά.
Δημ.: Εννοείτε αποφάσεις, αν για παράδειγμα θέλει να απολύσει; Αυτό εννοείτε;
Κ.Χ.: Όχι, αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα. Αποφάσεις που σχετίζονται με τις προμήθειές της, με την εμπορική της πολιτική, με την καθημερινή της δραστηριότητα, με οτιδήποτε.
Δημ.: Ωραία, τώρα λοιπόν οι καταναλωτές που είναι στη ΔΕΗ πρέπει να ανησυχούν για τις ενδεχόμενες διακοπές ρεύματος; Όχι ενδεχόμενες, τις έχουν αναγγείλει ουσιαστικά.
Κ.Χ.: Μην προτρέχετε, διότι ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί τίποτα από την πλευρά των εργαζόμενων. Η κυβέρνηση θα τοποθετηθεί και θα προχωρήσουμε με τη σοβαρότητα που επιτάσσει το ζήτημα, προς όλες τις πλευρές.
Δημ.: Άρα μιλάμε για όσους προσλαμβάνονται από εδώ και στο εξής, σωστά;
Κ.Χ.: Προφανώς.
Δημ.: Κατά την εκτίμησή σας, θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα της εταιρείας;
Κ.Χ.: Μα προφανώς θα την ενισχύσει, γιατί, προσέξτε, εδώ είναι δύο θέματα. Τώρα εσείς έχετε μείνει μόνο στην μονιμότητα. Παράλληλα, είναι και το ζήτημα του περιορισμού του αριθμού των εργαζομένων της ΔΕΗ, λόγω της απολιγνιτοποίησης. Αυτά προχωρούν παράλληλα. Από τη μία, λοιπόν, έχεις περιορισμό του αριθμού των εργαζομένων και από την άλλη έχεις νέο καθεστώς για τους καινούργιους. Αυτά τα δύο, συνδυαζόμενα προφανώς, οδηγούν και σε μείωση κόστους, αλλά και σε εκσυγχρονισμό της ΔΕΗ. Αυτό είναι θετικό για τους καταναλωτές, διότι δεν θα χρειάζεται οι καταναλωτές, επειδή η ΔΕΗ δεν μπορεί να τα βγάλει πέρα, να βάζουν κάθε τρεις και λίγο το χέρι στην τσέπη για να αυξηθούν τα τιμολόγια, ενώ παράλληλα μια πιο αποτελεσματική ΔΕΗ- γιατί στο μυαλό μας είναι ένα μοντέλο ΟΤΕ για τη ΔΕΗ, να το πω απλά- θα είναι και μια ΔΕΗ πιο φιλική ταυτόχρονα στους καταναλωτές. Άρα οι παρεμβάσεις μας σημαίνουν πρώτον ότι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να μην αυξάνονται τα τιμολόγια της ΔΕΗ, επειδή πέφτει έξω, και δεύτερον δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για μια καλύτερη εξυπηρέτηση των καταναλωτών.
Δημ.: Στο σκεπτικό σας υπάρχει και το θέμα της εθελουσίας; Επειδή είπατε μοντέλο ΟΤΕ.
Κ.Χ.: Ναι το είπα ήδη.
Δημ.: Ναι, για τι αριθμό;
Κ.Χ.: Αυτά θα προσδιοριστούν από το business plan της ΔΕΗ, το οποίο πολύ σύντομα θα δημοσιοποιηθεί. Θέλω να πω όμως, επειδή γράφει ο καθένας το κοντό του και το μακρύ του, ότι έχουν γίνει ήδη οι αρχικοί υπολογισμοί. Η εθελουσία της ΔΕΗ θα είναι αυτοχρηματοδοτούμενη, που σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει επιβάρυνση ούτε για τον προϋπολογισμό ούτε για τα ασφαλιστικά ταμεία. Το λέω γιατί γίνεται και μια κριτική από μια, ας πούμε, φιλελεύθερη σκοπιά και λένε «η κυβέρνηση θα μας φορτώσει». Όχι, δεν θα σας φορτώσει, διότι θα γίνει όπως έγινε με τον ΟΤΕ. Και όλοι αυτοί που έλεγαν «μπράβο» στον ΟΤΕ, περιμένω να πουν «μπράβο» και στη ΔΕΗ.
Δημ.: Ξέρετε η εμπειρία από πάρα πολλές που έχουν γίνει στη χώρα μας, λογικό είναι να κάνει πολύ κόσμο καχύποπτο.
Κ.Χ.: Οι εθελούσιες γίνονται για να προχωρήσουμε μπροστά. Υπάρχει μια ανάλυση κόστους οφέλους. Αν είχαμε κρατήσει την Ολυμπιακή, ας πούμε, επειδή φοβόμασταν το κόστος της εθελουσίας, θα πληρώναμε 400 εκατ. ευρώ το χρόνο. Το κόστος της εθελουσίας στην Ολυμπιακή, που επειδή έκλεισε, προφανώς δεν μπορούσε να καλυφθεί από την ίδια την εταιρεία. Δεν γινόταν. Ήταν τρία χρόνια ελλειμμάτων της Ολυμπιακής, βγήκε ήδη από ’12. Επομένως και εκεί υπάρχει μεγάλο όφελος.
Δημ: Αλλά κάποιοι είχαν τεράστιο όφελος, έτσι; Μεμονωμένοι άνθρωποι, 1.000-500.
Κ.Χ.: Το μεγαλύτερο όφελος το είχε ο Έλληνας φορολογούμενος, ο οποίος σταμάτησε, σας είπα, να πληρώνει 400 εκατ. ευρώ το χρόνο. Είμαστε στο συν από το 2012. Όλο το πρόγραμμα ήταν ελλείμματα τριών ετών. Στην περίπτωση όμως της ΔΕΗ και του ΟΤΕ δεν μιλάμε καν γι’ αυτό. Διότι μιλάμε για προγράμματα αυτοχρηματοδοτούμενα, δηλαδή προγράμματα που μειώνουν το κόστος της μισθοδοσίας, το μειώνουν σημαντικά. Κι επειδή μειώνεται το κόστος μισθοδοσίας μένει ένας πολύ μεγάλος αέρας, ένα μεγάλο περιθώριο, προκειμένου να κινηθούν οι εταιρείες. Γι’ αυτό είμαστε σίγουροι ότι το πρόγραμμα θα είναι απολύτως αυτοχρηματοδοτούμενο. Δεν θα χρειαστεί να βάλουν οι φορολογούμενοι καθόλου λεφτά από την τσέπη τους, ούτε τα ασφαλιστικά ταμεία. Παράλληλα το πρόγραμμα αυτό, επειδή θα ελαφρύνει τη ΔΕΗ, θα την κάνει πιο γρήγορη, πιο ανταγωνιστική και πιο κερδοφόρα.
Δημ.: Κύριε Χατζηδάκη, επειδή είστε ένα από τα κορυφαία στελέχη της Ν.Δ. και της κυβέρνησης, αυτό το μοντέλο το οποίο μας περιγράψατε εκτιμάτε ότι πρέπει να επεκταθεί και στις υπόλοιπες ΔΕΚΟ;
Κ.Χ.: Αυτό είναι θέμα του Υπουργείου Οικονομικών.
Δημ.: Τη γνώμη σας θέλουμε, επειδή λέτε ότι είναι τόσο αποτελεσματικό.
Κ.Χ.: Έχει συσταθεί μία επιτροπή για τις ΔΕΚΟ, στην οποία προεδρεύει ο κ. Σταϊκούρας και στην οποία είμαστε μέλη ο κ. Γεωργιάδης, εγώ, ο κ. Καραμανλής. Θα τα δούμε όλα αυτά και θα κάνουμε ανακοινώσεις στην ώρα τους. Σίγουρα χρειάζεται ένας εκσυγχρονισμός των ΔΕΚΟ, δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Τώρα, ποια μορφή θα πάρει αυτός ο εκσυγχρονισμός εξαρτάται και από την ιδιαιτερότητα κάθε επιμέρους ΔΕΚΟ.
Δημ.: Κύριε Χατζηδάκη, σήμερα το πρωί είδαμε ένα πρωτοσέλιδο στα «Νέα», που μιλάει για μια νέα νομοθετική παρέμβαση σε σχέση με τα αυθαίρετα. Είναι ένα θέμα της αρμοδιότητάς σας, το έχετε εξαγγείλει κι εσείς μετά τη συνάντηση που είχατε με τον κ. Στασινό, τον πρόεδρο του ΤΕΕ, πρόσφατα σας είχα ακούσει να το λέτε. Πείτε μας λίγο, πότε θα έρθει αυτός ο νόμος και ποια θα είναι τα βασικά του χαρακτηριστικά;
Κ.Χ.: Ο στόχος μας είναι να μην αργήσει αυτή η παρέμβαση. Θέλω να έχω ξανά συνάντηση με τον κ. Στασινό, αλλά και με τον κ. Παραδιά τον πρόεδρο της ΠΟΜΙΔΑ, γιατί αφορά και αυτούς. Κοιτάξτε, οι συνάδελφοί σας, εκείνο το οποίο με ρωτούσαν ήταν «θα κάνετε παράταση για τα αυθαίρετα ή δεν θα κάνετε;». Αναντίρρητα χρειάζεται να γίνει μια παράταση, αλλά ρωτάω τον καθένα: Αυτό είναι το όραμά μας για τα αυθαίρετα; Να πηγαίνω εγώ κάθε έξι μήνες στη Βουλή και να δίνω παράταση; Προφανώς χρειάζεται μια πιο σφαιρική πολιτική και αυτήν επεξεργαζόμαστε. Θα κινηθούμε με βάση το πνεύμα των προηγούμενων νόμων, με βάση τη νομολογία του ΣτΕ, με βάση το καταληκτικό όριο τακτοποίησης αυθαιρέτων, που είναι το 2011. Από αυτό δεν πρόκειται να ξεφύγουμε. Κι από εκεί και πέρα θα δούμε όλες τις άλλες λεπτομέρειες, μετά και τη συζήτηση με τους ενδιαφερόμενους, έτσι ώστε να πάμε σε ένα μέτρο το οποίο θα είναι σφαιρικό και το οποίο θα μπορεί να δώσει λύση στους ιδιοκτήτες αυθαιρέτων, χωρίς να ξεφύγουμε από μερικές βασικές συνταγματικές και πολεοδομικές αρχές.
Δημ.: Άρα από το 2011 και μετά τα αυθαίρετα που χτίστηκαν δεν έχουν καμία ελπίδα; Θα κατεδαφιστούν; Στα προ του 2011 τώρα θα δώσετε μια τελευταία ευκαιρία, το λέω σωστά;
Κ.Χ.: Όχι, αυτό είναι πιο σύνθετο και δεν θέλω σήμερα να μπω σε λεπτομέρειες. Θα δοθεί μια παράταση καταρχάς για έξι μήνες, μέχρι το τέλος Ιουνίου, κι από εκεί και πέρα θα υπάρξει ένα πλαίσιο αρχών, το οποίο θα είναι σε μια πιο μόνιμη βάση. Αλλά μπορώ να σας πω ότι βούλησή μας είναι ότι όσο αργεί κανείς να αντιμετωπίσει το πρόβλημα με το αυθαίρετό του, όσο καθυστερεί την τακτοποίηση, τόσο περισσότερα θα είναι και τα χρήματα τα οποία θα χρειάζεται να πληρώνει.
Δημ.: Βάζετε κάποια καταληκτική ημερομηνία σε όλο αυτό;
Κ.Χ.: Όταν θα γίνουν ανακοινώσεις, θα τα δείτε.
Δημ.: Όχι, δεν λέω για το πότε θα έρθει το νομοσχέδιο.
Κ.Χ.: Κατάλαβα τι με ρωτήσατε.
Δημ.: Στο Κτηματολόγιο μπορούμε να βάλουμε κάποια καταληκτική ημερομηνία; Είναι ένα θέμα το οποίο είναι 30 χρόνια περίπου που σέρνεται σε αυτή τη χώρα.
Κ.Χ.: Στο μυαλό μου έχω και για τα προηγούμενα, αλλά επειδή έχω να μιλήσω και με το ΤΕΕ και τους ιδιοκτήτες και επειδή μπορεί να προκύψουν και χρήσιμες ιδέες από αυτή τη συζήτηση, δεν θέλω να κλείσω τη συζήτηση και συνειδητά σταματώ εδώ που σας είπα. Τώρα, για το Κτηματολόγιο πάει καλά η κτηματογράφηση. Στους νομούς που κλείνει η κτηματογράφηση, τα ποσοστά είναι 60-65%, με τεχνικό όριο που είχε συμφωνηθεί με τους αναδόχους το 55% επί του συνολικού αριθμού των εικαζομένων δικαιωμάτων, το οποίο είναι μια αρκετά καλή βάση. Συνεχίζεται το πράγμα σε ακόμα δέκα νομούς το Νοέμβριο και σε τρεις περιοχές τον Δεκέμβριο. Είπα ότι συνεχίζεται, επίσης, και πρέπει να συνεχιστεί σε αυτή τη φάση ατύπως η κτηματογράφηση. Δεν θα γίνει όμως επ’ άπειρον. Κάποια στιγμή θα μπει ένα όριο μέσα στο α’ εξάμηνο του 2020, πέρα από το οποίο θα ξεκινήσουν να επιβάλλονται τα πρόστιμα του νόμου του 1995– υπάρχει νόμος γι’ αυτό. Απλώς κι εκεί, όπως και στα αυθαίρετα, όσο αργεί κανείς τόσο περισσότερα χρήματα θα πληρώνει. Διότι δεν μπορεί και η πολιτεία να ταλαιπωρείται επ’ άπειρον με όλες αυτές τις καθυστερήσεις. Επομένως, καθώς και στην περίπτωση των αυθαιρέτων, και στην περίπτωση του Κτηματολογίου, εγκαίρως η πολιτεία προειδοποιεί, καλό είναι στους επόμενους μήνες να κινηθούν οι ενδιαφερόμενοι, έτσι ώστε να κλείσει η υπόθεσή τους ομαλά, χωρίς άγχος και χωρίς παραπάνω επιβαρύνσεις.
Δημ.: Τώρα με αφορμή και το θέμα του προσφυγικού- μεταναστευτικού, βλέπουμε να έρχονται στο προσκήνιο διαφορετικές προσεγγίσεις και από τα δικά σας στελέχη αναφορικά με το πώς πρέπει να γίνει η αντιμετώπιση. Καταρχάς, όλη αυτή την αντιπαράθεση, που πήρε και χαρακτηριστικά αποδοκιμασίας και από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο και από άλλα στελέχη του κόμματος σας προς κάποια στελέχη που, για παράδειγμα, με έμμεσο τρόπο στήριξαν κάποιες κινητοποιήσεις, όπως αυτές με την κατανάλωση αλκοόλ και χοιρινού στη Θεσσαλονίκη. Πώς τις αξιολογείτε;
Κ.Χ.: Κοιτάξτε, νομίζω ότι με αυτή τη συζήτηση φύγαμε από το βασικό ζήτημα που είναι η διαχείριση του μεταναστευτικού. Και εδώ το βασικό είναι να δει κανείς τη μεγάλη εικόνα και βλέποντας τη μεγάλη εικόνα, πρέπει αφενός να αποφύγουμε τον πειρασμό του ρατσισμού– να μείνουμε μακριά, δεν ταιριάζει με την παράδοση και τον πολιτισμό των Ελλήνων– αλλά πρέπει να μείνουμε μακριά και από την αντίληψη «Η Ελλάδα ρεσεψιονίστ της Ευρώπης – Η Ελλάδα ξέφραγο αμπέλι». Αυτό προφανώς έχει τη δυσκολία του. Εγώ πιστεύω ότι η κυβέρνηση, όσο το βλέπω από το δικό μου Υπουργείο τουλάχιστον, εφαρμόζει το προεκλογικό της πρόγραμμα, διότι έχει μια πιο αυστηρή επιτήρηση των συνόρων ήδη. Δεύτερον, προσπαθεί να βάλει μια τάξη στα του μεταναστευτικού- προσφυγικού με τις ΜΚΟ, με μια καλύτερη διαχείριση του πράγματος και με τις αναγκαίες επαφές με τις Βρυξέλλες, με την Τουρκία κτλ. Ενώ, ταυτόχρονα, πέρασε και τον νόμο για το άσυλο, ο οποίος επιλύει επίσης εκκρεμότητες στην κατεύθυνση, που είχαμε μιλήσει και πριν τις εκλογές, για πιο ταχεία εκδίκαση των υποθέσεων, προκειμένου να ξεκαθαρίσουμε ποιοι είναι μετανάστες και ποιοι είναι πρόσφυγες.
Δημ.: Λέμε για τη φρασεολογία ότι παίζει ρόλο γιατί δηλώσεις που ρίχνουν λάδι στη φωτιά και δυσκολεύουν στην πράξη την εφαρμογή των κυβερνητικών αποφάσεων. Αν πηγαίνουν βουλευτές σας και χαϊδεύουν αυτιά ακραίων, εκ των πραγμάτων πώς θα υλοποιήσετε τις μετεγκαταστάσεις κι όλα αυτά που λέτε;
Κ.Χ.: Εγώ λέω το εξής: οι βουλευτές είναι προφανώς για να μεταφέρουν στην κυβέρνηση, την κοινοβουλευτική ομάδα, τι ακούνε στην κοινωνία. Αλίμονο! Αλλά κυρίως ο ρόλος των βουλευτών είναι να εκφράζουν το δικό τους «πιστεύω» και να μεταφέρουν, αν συμφωνούν βεβαίως κι υποθέτω ότι συμφωνούν, την κυβερνητική πολιτική προς τα έξω. Κι εδώ είναι δεδομένο ότι υπάρχει μια εφαρμογή, όπως σας είπα, του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας. Σας εξήγησα και τους τομείς στο μεταναστευτικό που εφαρμόζεται ήδη το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας: αυστηροποίηση της φύλαξης των συνόρων, προσπάθεια να μπει με τις ΜΚΟ και τη διαχείριση των ρευμάτων, νέο καθεστώς γύρω από το άσυλο. Από εκεί και πέρα θέλω να είμαι τελείως ξεκάθαρος σε αυτό που θα σας πω τώρα. Δεν μπορεί το βάρος του μεταναστευτικού, ασχέτως με το αν δεν είναι δική μου εκλογική περιφέρεια, να το σηκώνει η Λέσβος, η Χίος, η Σάμος και το κέντρο των Αθηνών. Δεν γίνεται! Όλοι πρέπει να σηκώσουμε ένα βάρος κι αυτό η κυβέρνηση έχει ξεκαθαρίσει ότι θα γίνει με ένα πολύ δίκαιο τρόπο, καθώς οι μετανάστες δεν θα ξεπερνούν σε καμία περίπτωση το 1% του πληθυσμού των τοπικών κοινωνικών που προσωρινά θα μεταφέρονται. Είναι μια έκτακτη κατάσταση, το ξέραμε. Προσπαθούμε να τη διαχειριστούμε με τον καλύτερο τρόπο και βεβαίως θέτουμε και θα θέσουμε όσο πιο έντονα μπορούμε το ζήτημα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, διότι η Ελλάδα δεν μπορεί να γίνει θύμα αυτής της κατάστασης ούτε του γεγονότος ότι η Ε.Ε. δεν έχει ακόμα τη συνεκτική πολιτική για τη μετανάστευση που όλοι θα ευχόμασταν. Επομένως, έτσι είναι τα πράγματα κι έχω την εντύπωση ότι κι από την κοινοβουλευτική ομάδα της Νέας Δημοκρατίας αυτό το μήνυμα ήταν σαφές και οι συνάδελφοι θα το μεταφέρουν προς τα έξω, πολύ περισσότερο, που εγώ προσωπικά δεν αντελήφθην να υπάρχει, πέρα από την εύλογη έκφραση-μεταφορά διαφόρων παρατηρήσεων και παραπόνων που υπάρχουν από τις κοινωνίες, μια διαφορετική στρατηγική προσέγγιση.
Δημ.: Στρατηγική όχι, ρητορική σίγουρα υπάρχει. Σας ευχαριστούμε πολύ, κ. υπουργέ.
Κ.Χ.: Να είστε καλά!