Ερώτηση κατέθεσε ο υπεύθυνος Ενέργειας και Περιβάλλοντος του Κινήματος Αλλαγής, Γιώργος Αρβανιτίδης, από κοινού με τους βουλευτές Απόστολο Πάνα και Ευαγγελία Λιακούλη προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μάκη Βορίδη, και τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, σχετικά με τη δυνατότητα των αγροτών για την αξιοποίηση νέων φωτοβολταϊκών, την οποία οι βουλευτές του ΚΙΝΑΛ χαρακτηρίζουν περιορισμένη, βάσει της σχετικής Υπουργικής Απόφασης.
Η ερώτηση αυτή έρχεται στο πλαίσιο της συζήτησης για την αναθεώρηση του υπάρχοντος σχεδιασμού με σκοπό την κάλυψη των αγροτών που βλέπουν θετικά την ανάπτυξη φ/β σταθμών στη γη τους, δεδομένου ότι η ενασχόλησή τους με τον τομέα της Ενέργειας τους ανοίγει άλλη μία πόρτα επιχειρηματικής δραστηριότητας, αντισταθμίζοντας τυχόν επισφάλειες στην αγροτική τους παραγωγή ενώ παράλληλα συμβαδίζει και με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης.
Αξίζει να αναφερθεί πως σύμφωνα με την πρόσφατη στατιστική για τα φωτοβολταϊκά το 2019 που δημοσίευσε πρόσφατα ο ΣΕΦ, με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, η γεωργική γη στην Ελλάδα ανέρχεται σε 32,8 εκατ. στρέμματα (στατιστικά για το 2015 δημοσιευμένα το Νοέμβριο του 2017), εκ των οποίων καλλιεργούνται τα 29,2 εκατ. στρέμματα.
Αυτό σημαίνει ότι τα φωτοβολταϊκά δεσμεύουν το 0,12% της γεωργικής γης ή αλλιώς το 0,03% της έκτασης της χώρας με τη γεωργική έκταση που μένει ακαλλιέργητη να είναι 90 φορές μεγαλύτερη από την έκταση που δεσμεύουν τα φωτοβολταϊκά.
Η ερώτηση
Όπως αναφέρουν οι βουλευτές στο κείμενο της ερώτησης, με απόφαση του Υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κου Γεράσιμου Θωμά (ΦΕΚ Β/940/20.3.2020), καθορίζεται το πλαίσιο προτεραιότητας στην αξιολόγηση και χορήγηση οριστικών προσφορών σύνδεσης για σταθμούς ΑΠΕ και ΣΗΘΥΑ διαφόρων τεχνολογιών από ΔΕΔΔΗΕ, και ειδικά για τα κορεσμένα δίκτυα (π.χ. Πελοπόννησος, Εύβοια) και από τον ΑΔΜΗΕ.
Το ΥΠΕΝ, με την ως άνω Υπουργική Απόφαση, επέλεξε να συμπεριλάβει τους αγρότες στην τελευταία ομάδα «προτεραιότητας», την ΟΜΑΔΑ Ε, καθώς όπως φαίνεται οι αιτήσεις των Ομάδων Α και Β αξιολογούνται κατά προτεραιότητα έναντι των αιτήσεων των Ομάδων Γ, Δ, και Ε.
Συγκεκριμένα, δίνεται προτεραιότητα για τη δημιουργία νέων φωτοβολταϊκών σε ομάδες με 50 – 60 μελών όπως είναι οι ΤΟΕΒ, οι ΓΟΕΒ και οι ΟΤΑ.
Με την εξέλιξη αυτή ματαιώνεται η υλοποίηση εκατοντάδων αγροτικών έργων, αφού η δυναμική πολλών δικτύων στη χώρα είναι τέτοια που δεν επιτρέπει την εγκατάσταση νέων φωτοβολταϊκών.
Λαμβάνοντας υπόψη τα οφέλη για την προστασία του περιβάλλοντος, την μείωση του κόστους παραγωγής και την, σε τελική ανάλυση, αύξηση του αγροτικού εισοδήματος, το σχέδιο για την αξιοποίηση φωτοβολταϊκών στις αγροτικές εγκαταστάσεις είχε εισαχθεί με τον ν. 3851/2010, όπου με ορθολογική μελέτη είχε δοθεί ποσόστωση στους αγρότες για την εν λόγω εκμετάλλευση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ).
Πέραν, όμως, του «μοιράσματος της πίτας» και της παροχής δυνατότητας εισόδου των αγροτών στα δίκτυα, φαίνεται πως είναι αναγκαία και η υλοποίηση όσο το δυνατόν περισσότερων αιτήσεων, ώστε να αξιοποιηθεί η σταθερή τιμή για τον αγροτικό κόσμο, αναγκαία προϋπόθεση για να είναι τα αγροτικά φωτοβολταϊκά βιώσιμα.
Άλλωστε, ο αγρότης έχει τρία σημαντικά μειονεκτήματα, έναντι της υλοποίησης:
α) Κακή οικονομία κλίμακας, δεδομένου του περιορισμού της εγκατάστασης των 500 KW ή 400KW
β) Μικρή οικονομική δυνατότητα ιδίων κεφαλαίων. Άρα, θα προσφύγει σε δανεισμό για το 75% ή 80% της εγκατάστασης.
γ) Ακριβούς όρους σύνδεσης.
Δεδομένου ότι, ο παράγοντας της κλιματικής αλλαγής επιτάσσει την εξεύρεση βιώσιμων λύσεων εναλλακτικών πηγών ενέργειας.
Δεδομένου ότι, ο πρωτογενής τομέας μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην αναστροφή της κλιματικής κρίσης και στην οικονομική πρόοδο.
Δεδομένου ότι, η Κυβέρνηση οφείλει να δώσει ισχυρά κίνητρα στους αγρότες για την ουσιαστική συμβολή τους στη βιώσιμη ανάπτυξη και την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, με παράλληλο όφελος του εισοδήματος και της ποιότητας των προϊόντων τους.
Δεδομένου ότι, με την ως άνω Υπουργική απόφαση, το ζήτημα της μη παροχής της δυνατότητας να εξεταστούν οι αιτήσεις των ιδιωτών μεμονωμένων επενδυτών, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος, όχι μόνο δεν λύνεται αλλά ολόκληρες κατηγορίες εκμεταλλεύσεων, μεταξύ αυτών και αγροτικών, μένουν εκτός.
Δεδομένου ότι, η παροχή ποσόστωσης, για την αξιοποίηση φωτοβολταϊκών από τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις, όπως δινόταν με τον ν. 3851/2010, θεωρείται δίκαιη και ορθολογική.
Κατόπιν αυτών,
Ερωτάσθε:
1) Προτίθεσθε να προβείτε άμεσα στην αποκατάσταση της αδικίας για τον αγροτικό κόσμο και τους λοιπούς ιδιώτες που επιφέρει η πρόσφατη Υπουργική Απόφαση του ΥΠΕΝ;
2) Προτίθεσθε να αξιοποιήσετε και να επαναφέρετε τη διαδικασία της ποσόστωσης για την αξιοποίηση φωτοβολταϊκών από τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις;
3) Προτίθεσθε να προβείτε στον εξορθολογισμό και στην επιτάχυνση των διαδικασιών υλοποίησης των αιτήσεων για τη χρήση φωτοβολταϊκών, ώστε να μη χάσουν οι αγρότες τη σταθερή τιμή;