Στη σημασία της συμφωνίας για το Ταμείο Ανάκαμψης και τον κεντρικό ρόλο των υποδομών και των φιλικών προς το περιβάλλον μεταφορών στο σχέδιο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων, αναφέρθηκε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής, κατά την ομιλία του στη Βουλή, στο νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι πλέον η χώρα έχει στη διάθεση της ένα πολύτιμο εργαλείο για την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Χαρακτήρισε το Ταμείο Ανάκαμψης μια τεράστια εθνική επιτυχία, αφού το ποσό που θα πέσει στην ελληνική οικονομία θα είναι κατά πολύ μεγαλύτερο, ακόμα κι από αυτό που ήλπιζε η χώρα μας αρχικά.
Σημείωσε ότι από τα 72 συνολικά δισ. ευρώ, η Ελλάδα θα λάβει σχεδόν 32 δισ. από το Ταμείο Ανάκαμψης και περίπου 40 δισ. ευρώ από τον κοινοτικό προϋπολογισμό. Από τα 32 δισ. ευρώ, περισσότερα από 19 δισ. ευρώ θα είναι επιχορηγήσεις και όπως εξήγησε ο κ. Καραμανλής, οι ενισχύσεις αυτές αντιστοιχούν σε ένα νέο ΕΣΠΑ, με πιο ελαστικούς όρους, χωρίς δημοσιονομικούς περιορισμούς.
«Το θέμα δεν είναι μόνο πόσα λεφτά θα πάρει η ελληνική οικονομία. Το θέμα είναι πως θα μπορούμε αυτά τα χρήματα να τα απορροφήσουμε. Να μην κρατάμε ομπρέλα, ενώ βρέχει λεφτά, όπως έκαναν οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ», σχολίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Σημείωσε ότι σε αυτό το σχέδιο μεταρρυθμίσεων και επενδύσεων τα έργα υποδομών θα έχουν κεντρικό ρόλο, όπως και η επένδυση σε φιλικές προς το περιβάλλον μεταφορές.
«Χρειαζόμαστε λοιπόν μία πραγματικά ευρύτερη πολιτική συμφωνία για το που θα διοχετεύσουμε αυτά τα χρήματα. Και κάποτε σε αυτό τον τόπο πρέπει να αφήσουμε τη γκρίνια και τη μιζέρια, ώστε να αποφασίσουμε σε ποιες πτυχές της πραγματικής οικονομίας πρέπει να επενδύσουμε», πρόσθεσε.
Ο κ. Καραμανλής σχολίασε επίσης πως η Ελλάδα για πολλά χρόνια μέσα στην οικονομική κρίση, προβλήθηκε ως παράδειγμα προς αποφυγή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, αυτήν όμως την εικόνα, μέσα σε 12 μήνες, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη κατάφερε να την ανατρέψει πλήρως.
«Η πατρίδα μας έγινε διεθνές παράδειγμα προς μίμηση αυτή τη φορά. Για την επιτυχή διαχείριση της κρίσης τόσο στα σύνορά μας, όσο και στην αντιμετώπιση της πανδημίας. Αποδείξαμε ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε. Αποδείξαμε ότι μπορούμε να ξεχωρίζουμε θετικά και όχι αρνητικά.
Τώρα, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να συνεχίσουμε στην ίδια θετική κατεύθυνση», τόνισε, σημειώνοντας ότι η Κυβέρνηση προχωρά σε πολιτικές για την ανάκαμψη της οικονομίας, αλλά και την προστασία του περιβάλλοντος, στις οποίες εντάσσεται και η ηλεκτροκίνηση.
Παρουσίασε στη συνέχεια τους τέσσερις άξονες του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, προκειμένου η ηλεκτροκίνηση να γίνει δυνατή στην πράξη. Αναφέρθηκε στο φιλόδοξο, αλλά εφικτό, στόχο σε 10 χρόνια από σήμερα, το 2030, ένα στα τρία αυτοκίνητα που θα τίθενται σε κυκλοφορία να είναι ηλεκτρικά. Και υπογράμμισε ότι το σχέδιο της Κυβέρνησης δίνει σοβαρά κίνητρα για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών οχημάτων, και για τα αυτοκίνητα και για τα δίκυκλα.
Κίνητρα για φθηνότερα σύγχρονης τεχνολογίας μεταχειρισμένα ΙΧ
Στο σημείο αυτό συνέδεσε το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση με τη διάταξη για την εισαγωγή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
«Κινητροδοτούμε πλέον αυτά τα οχήματα που είναι σύγχρονης τεχνολογίας, παρέχοντας χαμηλά τέλη ταξινόμησης. Δίνουμε επιτέλους ένα τέλος σε αυτό που γίνονταν εδώ και καιρό, όπου όσο πιο παλιό ήταν ένα αυτοκίνητο, τόσο πιο φθηνά εισάγονταν!» σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι κίνητρα θα δοθούν και για τα ταξί, τα φορτηγά, αλλά και την ανανέωση με ηλεκτρικά οχήματα του στόλου των εταιρειών.
Και πρόσθεσε ότι στο διαγωνισμό που ετοιμάζεται για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεγάλο μέρος προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα, ενώ τους επόμενους μήνες, έως τον Οκτώβριο, θα κυκλοφορήσουν δοκιμαστικά δυο ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στο κέντρο της Αθήνας.
Το 2030 θα φτάσουμε στα 25.000 σημεία φόρτισης
Ο δεύτερος άξονας του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ηλεκτροκίνηση αφορά στις υποδομές για εύκολη φόρτιση.
Δημοσίως προσβάσιμες υποδομές φόρτισης θα βρίσκονται σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους.
Εφέτος ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα προσεγγίσει τα 2.000, το 2025 τα 12.000 και το 2030 θα φτάσουμε στους 25.000 φορτιστές.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε επίσης ότι το Υπουργείο προετοιμάζεται σήμερα και για την υποβολή πρότασης χρηματοδότησης ΕΣΠΑ για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων.
Σε πραγματικό χρόνο ο χρήστης θα ξέρει που υπάρχουν ελεύθερα σημεία φόρτισης
Τρίτος άξονας του σχεδίου Υποδομών και Μεταφορών είναι η λεπτομερής παρακολούθηση της Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, μέσω του Μητρώου Υποδομών και Φορέων Αγοράς Ηλεκτροκίνησης, στο οποίο θα καταγράφονται όλες οι υποδομές επαναφόρτισης και οι σχετικοί φορείς.
Το Μητρώο θα παρέχει σε πραγματικό χρόνο στοιχεία όπως π.χ. τη διαθεσιμότητα των σημείων, αν είναι ελεύθερα ή κατειλημμένα, την τιμή και τον τρόπο πληρωμής.
Τέλος, ο τέταρτος άξονας αφορά στην προετοιμασία των Μεταφορών για τη νέα εποχή.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι ρυθμίζεται η αδειοδότηση και λειτουργία συνεργείων επισκευής και συντήρησης ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς και τα απαιτούμενα προσόντα για την άδεια ασκήσεως του επαγγέλματος τεχνίτη ηλεκτρικών οχημάτων.
Επίσης, διαμορφώνεται το κατάλληλο πλαίσιο για την ταξινόμηση των ηλεκτρικών οχημάτων κάθε τύπου.
Ο ΣΥΡΙΖΑ αποδείχθηκε προοδευτικός στα λόγια, αλλά όχι στην πράξη
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι η ηλεκτροκίνηση εντάσσεται σε δέσμη σύγχρονων πολιτικών για την προστασία του περιβάλλοντος και σχολίασε απευθυνόμενος στους βουλευτές της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης:
«Η ηλεκτροκίνηση είναι ακόμα ένας τομέας στον οποίον, δυστυχώς, η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ αποδείχτηκε ότι ήταν προοδευτική στα λόγια, αλλά όχι και στην πράξη. Δεν υπήρχε καν ως θέμα στην ατζέντα σας κύριοι συνάδελφοι.
Αντιθέτως, όπως αποδεικνύει και το νομοσχέδιο το οποίο συζητάμε, σήμερα αποτελεί κεντρική πολιτική προτεραιότητα της Κυβέρνησής μας, αλλά και προσωπικό στοίχημα του ίδιου του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη».