Στο σχέδιο, το οποίο έχει τεθεί για δημόσια διαβούλευση έως την Παρασκευή 24 Ιουνίου, εξετάζει μια σειρά σεναρίων κρίσης και τα κατηγοριοποιεί με βάση την επικινδυνότητα, σε σενάρια «μη ανεκτού κινδύνου», «μη επιθυμητού κινδύνου» και «ανεκτού κινδύνου». Συγκεκριμένα:
• Στα σενάρια «μη ανεκτού κινδύνου» συγκαταλέγονται η διακοπή τροφοδοσίας με φυσικό αέριο από τη Ρωσία τον ερχόμενο χειμώνα χωρίς τη λειτουργία της νέας λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ Πτολεμαΐδα V, ή με τη την Πτολεμαΐδα V σε λειτουργία, ένα κύμα ψύχους, ο καύσωνας και η κυβερνοεπίθεση σε κρίσιμες υποδομές.
• Στα σενάρια «μη επιθυμητού κινδύνου» συγκαταλέγονται οι πλημμύρες, η κυβερνοεπίθεση σε συστήματα του ΕΧΕ, η πανδημία - ανθρώπινο λάθος, η ξηρασία - δασικές πυρκαγιές, η απόσυρση λιγνιτικών μονάδων σε συνδυασμό με τη διασύνδεση Κρήτης και χωρίς την Πτολεμαΐδα V, η απόσυρση λιγνιτικών μονάδων σε συνδυασμό με την καθυστέρηση ένταξης νέων μονάδων, η βλάβη εξοπλισμού και οι ανεμοθύελλες.
• Στα σενάρια «ανεκτού κινδύνου» εντάσσονται η απόσυρση λιγνιτικών μονάδων με τη διασύνδεση Κρήτης σε λειτουργία αλλά και με την Πτολεμαΐδα V σε λειτουργία, ο σεισμός και ο σεισμός σε συνδυασμό με τη μη λειτουργία της διασύνδεσης με την Ιταλία.
Η προτεραιοποίηση των μέτρων
Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση Σχέδιο Αντιμετώπισης Κινδύνων της ΡΑΕ, η προτεραιοποίηση των μέτρων που προβλέπονται σε περίπτωση διακοπής της τροφοδοσίας της χώρας με ρωσικό αέριο προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις στο ηλεκτρικό σύστημα, έχει ως εξής:
1. Παύση λειτουργίας άντλησης υδραντλητικών μονάδων
2. Βελτιστοποίηση κατανομής διαθέσιμων μονάδων παραγωγής
3. Αύξηση αποθεμάτων λιγνίτη
4. Ενεργοποίηση μηχανισμού μείωσης κατανάλωσης κυρίως στις ώρες αιχμής (ΜηχανισμόςΑπόκρισης Ζήτησης)
5. Ενημέρωση καταναλωτών για μείωση κατανάλωσης
6. Ενεργοποίηση μονάδων που βρίσκονται σε ψυχρή εφεδρεία
7. Μηδενισμός εξαγωγών / έκτακτες εισαγωγές από γειτονικά κράτη. Αίτηση για παροχή έκτακτης βοήθειας σε γειτονικούς Διαχειριστές που δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα επάρκειας ισχύος.
8. Αναβολή συντηρήσεων μονάδων παραγωγής και αυξημένη λειτουργία λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων
9. Ενεργοποίηση μονάδων με δυνατότητα λειτουργίας με εναλλακτικό καύσιμο
10. Κυλιόμενες περικοπές φορτίου, δηλαδή περικοπές ηλεκτροδότησης
11. Ενημέρωση καταναλωτών για μειωμένη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας (κυρίως τις ώρες αιχμής).
Τα μέτρα αυτά δεν είναι καινούργια, προβλέπονται ήδη και κάποια από αυτά έχουν ενεργοποιηθεί είτε σε πυρκαγιές είτε σε καύσωνες όπως ο περσινός και σε τοπικό επίπεδο. Επιπλέον, τον χειμώνα του 2017 λόγω περιορισμένης διαθεσιμότητας ρωσικού αερίου είχε ζητηθεί από τις μονάδες φυσικού αερίου που έχουν τη δυνατότητα καύσης ντίζελ να το πράξουν.
Αυτό είχε προκαλέσει αντιδράσεις κυρίως λόγω του κόστους με αποτέλεσμα να αξιοποιηθούν κυρίως τα υδροηλεκτρικά έργα της ΔΕΗ για την κάλυψη των αναγκών του συστήματος. Έτσι και προκειμένου να αποφευχθούν ανάλογα φαινόμενα, η ΡΑΕ εισηγείται τον σχεδιασμό μηχανισμού αποζημίωσης μονάδων με δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου κατά τη λειτουργία τους σε περιόδους κρίσης.
Ο μηχανισμός αποζημίωσης σε περίπτωση λειτουργίας με diesel
Ο συγκεκριμένος μηχανισμός αφορά την αποζημίωση των μονάδων για την λειτουργία τους με εναλλακτικό καύσιμο (diesel), κατά τη διάρκεια κρίσης ΦΑ και συγκεκριμένα κατάσταση συναγερμού 3του ΕΣΦΑ.
Η αποζημίωση των μονάδων εξαρτάται από τη χρονική στιγμή λήψης της απόφασης της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσης για εναλλαγή καυσίμου και την μετέπειτα εντολή που δίδεται από τον ΑΔΜΗΕ προς τις μονάδες να αλλάξουν το καύσιμό τους από φυσικό αέριο σε πετρέλαιο. Προβλέπονται δύο περιπτώσεις:
1. Εντολή της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσης για λειτουργία των μονάδων του με εναλλακτικό καύσιμο(πετρέλαιο), κατόπιν υποβολής προσφορών στην Αγορά Επόμενης Ημέρας (DAM) τουΧρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΝΕΧ)
2. Εντολή του ΑΔΜΗΕ κατόπιν απόφασης της Ομάδας Διαχείρισης Κρίσης για λειτουργία των μονάδων του με εναλλακτικό καύσιμο (πετρέλαιο), πριν την υποβολή προσφορών στην Αγορά Επόμενης Ημέρας (DAM) του Χρηματιστηρίου Ενέργειας (ΕΝΕΧ)
Στην περίπτωση που η εντολή για αλλαγή καυσίμου από τον ΑΔΜΗΕ δοθεί κατόπιν υποβολής των προσφορών στην Αγορά Επόμενης Ημέρας, οι μονάδες θα κληθούν να παράξουν τις ποσότητες μέσω των θέσεων τους στην Αγορά της Επόμενης Ημέρας και την Ενδοημερήσια Αγορά, τηρώντας τις Εντολές Πωλήσεων τους έως τη λήξη της ημέρας D+1.Προτείνεται Ειδικός Μηχανισμός Αποζημίωσης Μονάδων με Εναλλακτικό καύσιμο. Η αποζημίωση θα καλύπτει μόνο τις ώρες λειτουργίας με εναλλακτικό καύσιμο. Η διάρκεια της αποζημίωσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 36 ώρες λειτουργίας.