Οριστικοποιούνται σήμερα εκτός απρόοπτου οι αλλαγές στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε συνάντηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με τη ΡΑΑΕΥ και τον ΔΕΔΔΗΕ.
Στο «τραπέζι» των συζητήσεων θα τεθεί η τελική πρόταση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων και Ενέργειας για τις αλλαγές στον Κώδικα οι οποίες επικεντρώνονται κυρίως στην αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού.
Φαινόμενο, που σύμφωνα με τους προμηθευτές έχει οδηγήσει σε συσσωρευμένες οφειλές άνω των 500 εκατ. ευρώ τα τελευταία δύο χρόνια. Μάλιστα σύμφωνα με εκτιμήσεις το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε όλους τους προμηθευτές φτάνει τα 4,5 δις. ευρώ εκ των οποίων σχεδόν το 1/3 αντιστοιχεί σε παλιά ανεξόφλητα χρέη στη ΔΕΗ που δεν μπορούν να αποπληρωθούν αφού συμπεριλαμβάνονται σε αυτά και εταιρείες που έχουν κλείσει. Το φαινόμενο των στρατηγικών κακοπληρωτών, εντάθηκε όταν με τη λήψη των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, η μετακίνηση από πάροχο σε πάροχο ακόμη και κάθε μήνα ήταν χωρίς πέναλτι.
Στον πυρήνα των αλλαγών που προωθούνται είναι το άρθρο 42 του Κώδικα Προμήειας που προβλέπει το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή ωστόσο στόχος είναι η νέα ρύθμιση να είναι συμβατή με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, σύμφωνα με την οποία πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα μετακίνησης των καταναλωτών και παράλληλα να βάζει φρένο στους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Ο αριθμός τους υπολογίζεται σε περίπου 25.000-30.000 σύμφωνα με τα όσα έχει πει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θέοδωρος Σκυλακάκης σημειώνοντας πώς η συσσώρευση χρεών στους προμηθευτές έχει ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση των συνεπών καταναλωτών.
Μια από τις προτάσεις που έχουν πέσει στο τραπέζι είναι να ληφθεί ως «μπούσουλας» ο πιο σύγχρονος Κώδικας Προμήθειας Φυσικού Αερίου. Πρόκειται για έναν κώδικα μεταγενέστερο και πιο σύγχρονο από τον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρισμού, ακολουθείται χωρίς προβλήματα σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις των καταναλωτών χωρίς να υπάρχει παράλληλα συσσώρευση δυσθεώρητων χρεών. Με βάση τον Κώδικα Προμήθειας η αλλαγή προμηθευτή επιτρέπεται μετά από έγγραφη καταγγελία της σύμβασης είτε από τον καταναλωτή είτε από τον νέο προμηθευτή μετά από έγγραφη εξουσιοδότηση του καταναλωτή.
Επίσης αναφέρεται ότι η ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών δεν εμποδίζει την άσκηση του δικαιώματος αλλαγής προμηθευτή με την επιφύλαξη συγκεκριμένων προϋποθέσεων, και ειδικότερα:
-Αν δεν έχει προηγουμένως εξοφλήσει ολοσχερώς τις τυχόν ληξιπρόθεσμες οφειλές του προς τον παλαιό προμηθευτή
-αν δεν έχει προηγουμένως προβεί σε διακανονισμό των οφειλών του προς τον παλαιό προμηθευτή
-αν ο νέος προμηθευτής δεν έχει αναδεχθεί την ληξιπρόθεσμη οφειλή του πελάτη.
Επιπλέον οι προμηθευτές θεωρούν ότι πρέπει να αξιοποιηθεί επαρκώς το σύστημα Θαλλής που διαθέτει ο ΔΕΔΔΗΕ ώστε να υπάρχει επισήμανση των αριθμών παροχής (debt flagging) που έχουν οφειλές, έτσι ώστε να γνωρίζουν εάν οι καταναλωτής με τον οποίο συνάπτουν σύμβαση έχει οφειλές στον προηγούμενο. Όσο δε για το ύψος των οφειλών αυτές θα πρέπει να είναι γνωστές στους προμηθευτές από ένα ύψος και πάνω.