Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας διαβιβάζοντας σχετικό κείμενο στη Βουλή μετά από σχετική ερώτηση της Νέας Αριστεράς για το πλάνο ανάπτυξης των διεθνών διασυνδέσεων της χώρας τονίζει ότι τα σημεία συμφόρησης δεν επιτρέπουν την εξαγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας ακόμα και αν υλοποιηθούν οι διεθνείς διασυνδέσεις.
Επίσης η ΡΑΑΕΥ σημειώνει ότι οι μελέτες κόστους-οφέλους για την ανάπτυξη των διεθνών διασυνδέσεων πρέπει να βασιστούν στο ρυθμό ανάπτυξης των ΑΠΕ και της αποθήκευσης που θα επιλεγεί στην τελική του μορφή.
Την ίδια ώρα επισημαίνει ότι το όφελος της Ελλάδας από τον Great Sea Interconnector, δηλαδή, η ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, υπολογίζεται σε 320 εκατ. ευρώ σε βάθος 25ετίας. Όπως αναφέρει η Αρχή στο δεκαετές πρόγραμμα περιλαμβάνονται διασυνδέσεις με όμορες χώρες σχετικά μικρού κόστους, καθώς και μεγαλύτερα έργα όπως η δεύτερη διασύνδεση με την Ιταλία (606 εκατ.), ο Great Sea Interconnector (1,9 δισ.), ο GREGY, ο Green Aegean (8,1 δισ.) και ο Saudi Greek Interconnection.
Συγκεκριμένα σε ότι αφορά τον Great Sea Interconnector, η Αρχή σημειώνει ότι το επενδυτικό κόστος των 1,9 δισ. θα επιμεριστεί κατά 37% στην ελληνική και κατά 63% στην κυπριακή πλευρά, δίχως συζήτηση προς το παρόν για αλλαγή της κλείδας επιμερισμού.
Υπενθυμίζεται ότι το πλάνο ηλεκτρικής διασύνδεσης «Great Sea Interconnector» υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ και αναμένεται, όπως αναφέρει ο Διαχειριστής, να άρει την ενεργειακή απομόνωση του τελευταίου μη διασυνδεδεμένου κράτους της ΕΕ της Κύπρου, συμβάλλοντας στην επίτευξη των υψηλών στόχων που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση για διείσδυση ΑΠΕ μέχρι το 2040. Προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται ήδη όλες οι χώρες της ΕΕ, προχωρώντας σταδιακά στη διασύνδεση των νησιωτικών περιοχών τους τις τελευταίες δεκαετίες.
Προσφάτως, με βάση τον ΑΔΜΗΕ, διασυνδέθηκε και η Μάλτα που αποτελεί το μικρότερο σε έκταση και πληθυσμό νησιώτικο κράτος μέλος της ΕΕ και το προ-τελευταίο μη διασυνδεδεμένο με το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς. Αναφορικά με τα οφέλη της διασύνδεσης είναι ενδεικτικό το παράδειγμα της Κρήτης, όπου η μέγιστη ζήτηση κυμαίνεται στα 0,8 GW, μέγεθος που αντιστοιχεί στο 65% περίπου της μέγιστης ζήτησης της Κύπρου.
Όπως έχει αποδειχτεί, σημειώνει ο ΑΔΜΗΕ, η διπλή διασύνδεση της Κρήτης, από Αττική και Πελοπόννησο, όχι μόνο δεν θα επιβαρύνει τους καταναλωτές αλλά, αντίθετα αναμένεται να οδηγήσει σε σημαντική εξοικονόμηση στους λογαριασμούς ρεύματος. Εύλογα μπορεί να αντιληφθεί κανείς ότι εφόσον η διασύνδεση της Κρήτης, ενός ηλεκτρικού συστήματος με μέγιστη ζήτηση περί τα 0,8 GW, ικανότητας 1,2 GW και συνολικού κόστους περί το 1,5 δισ. ευρώ, είναι οικονομικά βιώσιμη και προτιμητέα σε σύγκριση με την αυτόνομη ανάπτυξη του ηλεκτρικού συστήματος της, τότε και η διασύνδεση της Κύπρου, ενός μεγαλύτερου ηλεκτρικού συστήματος με μέγιστη ζήτηση περί τα 1,25GW, ικανότητας 1 GW, είναι εξίσου ωφέλιμη.
Την ίδια ώρα ο ΑΔΜΗΕ ξεκίνησε ενημερωτική καμπάνια με στόχο να αναδείξει τον κομβικό ρόλο που διαδραματίζει για την ασφαλή και «πράσινη» ηλεκτροδότηση της χώρας.
Βασικό ψηφιακό εργαλείο της καμπάνιας είναι ο νέος ιστότοπος (gnorisetonadmie.gr), ο οποίος έχει σχεδιαστεί για να εξηγεί, με απλό και κατανοητό τρόπο στο καταναλωτικό κοινό ποιος είναι ο ΑΔΜΗΕ και τί είδους έργα υλοποιεί, τί σημαίνει μεταφορά της ηλεκτρικής ενέργειας και πόσο σημαντική είναι η ενεργειακή μετάβαση για τη χώρα μας.