Ο Σύνδεσμος που εκπροσωπεί τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις χάλυβα και έχει χτυπήσει πολλές φορές σήμα κινδύνου για την πορεία του κλάδου σημείωνει ότι η υιοθέτηση ενός τέτοιου μηχανισμού θα επιτρέψει στα κράτη μέλη να παρέχουν κρατική υποστήριξη στις ενεργοβόρες βιομηχανίες που εκτίθενται στο διεθνές εμπόριο, με τη μορφή αντιστάθμιση του υψηλού ενεργειακού κόστους. Παράλληλα
Παράλληλα η EUROFER προτείνει για τα PPAs την αποσύνδεση των τιμών της ηλεκτρικής ενέργειας που διατίθεται μέσω αυτών από τις αγορές χονδρικής καθώς και την μακροπρόθεσμη αντιστάθμιση έναντι της ρευστότητας της αγοράς.
Όπως σημειώνει οι μέσες τιμές των PPAs το 2024 έχουν σταθεροποιηθεί στο εύρος των 65-85 ευρώ/MWh (EnergyBrainpool, 2024) ακολουθώντας τα τρέχοντα επίπεδα τιμών χονδρικής στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές με αποτέλεσμα να προσφέρουν μικρή ή καθόλου ανακούφιση από τις τιμές spot.
Επίσης αναφέρεται στο πρόβλημα του shaping cost δηλαδή την αντιστοίχιση τις παραγωγής ΑΠΕ με το προφίλ συνεχούς ζήτησης των μονάδων χάλυβα σημειώνοντας ότι το ζήτημα αυτό μεταφράζεται σε επιπλέον κόστος για τους μεγάλους καταναλωτές·
Στο έγγραφο που θα καταθέσει ο Σύνδεσμος των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων χάλυβα εντός των επομένων ημερών αναφέρεται στην ενεργειακή διάσταση της Καθαρής Βιομηχανικής Συμφωνίας (CID) η οποία πρόκειται να παρουσιαστεί τις πρώτες 100 ημέρες της νέας Επιτροπής μετά και τις προτάσεις της έκθεσης Ντράγκι.
Η ευρωπαϊκή βιομηχανία χάλυβα μέσω της EUROFER χαιρετίζει την πρωτοβουλία της Κομισιόν αλλά ταυτόχρονα τονίζει την ανάγκη σχεδιασμού πολιτικών και μέτρων κατά τρόπο προσαρμοσμένο στις ανάγκες των επιχειρήσεων έντασης ενέργειας που εκτίθενται στον διεθνή ανταγωνισμό.
Σε αυτό το πλαίσιο, το έγγραφο θέσεων της EUROFER καθορίζει τα βασικά μέτρα πολιτικής στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας που κρίνει απαραίτητα για την αποκατάσταση και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ενεργοβόρων βιομηχανιών. Συγκεκριμένα προτείνει:
• Την συνέχιση της αποζημίωσης του έμμεσου κόστους που υφίσταται η ενεργοβόρος βιομηχανία από το σύστημα εμπορίας ρύπων EU ETS.
• Διεξαγωγή το συντομότερο δυνατό της εκτίμησης επιπτώσεων των εναλλακτικών επιλογών σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την αξιολόγηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή εναλλακτικών λύσεων σχεδιασμού της αγοράς το Segmented Pay-As-Clear Model (τμηματοποιημένο μοντέλο πληρωμών με βάση την εκκαθάριση) και το 2) Price Shock Absorber Model (μοντέλο απορρόφησης κραδασμών τιμής).
• Μόνιμη υιοθέτηση του «Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων της ΕΕ» που υιοθετήθηκε κατά την περίοδο της ενεργειακής κρίσης και το οποίο επιτρέπει την παροχή κρατικής υποστήριξης στις ενεργοβόρες βιομηχανίες που εκτίθενται στο διεθνές εμπόριο με τη μορφή αντιστάθμισης του υψηλού ενεργειακού κόστους.
• Δημιουργία ενός νέου πλαισίου δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενεργοβόρων βιομηχανιών που συνάπτουν PPAs, με τη μορφή της παροχής εγγυήσεων έναντι του ρίσκου του αντισυμβαλλομένου. Ως μέρος αυτού του σχεδίου προτείνεται να δημιουργηθεί πλατφόρμα αγοράς PPAs σε επίπεδο ΕΕ με στόχο την αύξηση της διαφάνειας και αποτελεσματικότερο ανταγωνισμό.
• Προώθηση της άμεσης εφαρμογής σε όλη την ΕΕ των Συμβάσεων επί της διαφοράς (CfDs ) μέσω PPAs για την κάλυψη όλων των μονάδων παραγωγής που δεν εκπέμπουν CO2 πριν από το 2027·
• Μείωση των τελών των ενεργοβόρων βιομηχανιών για τη χρηματοδότηση μέτρων που διασφαλίζουν ασφάλεια εφοδιασμού, όπως οι μηχανισμοί ισχύος (capacity mechanism)
• Εισαγωγή της δυνατότητας των κρατών μελών να χορηγούν ενίσχυση σε ενεργοβόρες βιομηχανίες με τη μορφή εκπτώσεων στα τέλη δικτύου.
Η EUROFER προτείνει τις εξής βραχυπρόθεσμες δράσεις:
I. Πλήρη και συνεχή εφαρμογή της Αντιστάθμισης του Έμμεσου Κόστους των ρύπων στο πλαίσιο του EU ETS, για βιομηχανίες έντασης ενέργειας δεδομένης της επίδρασης στην αγορά των σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύση φυσικού αερίου και του ενσωματωμένου κόστους CO2, που μετακυλίεται στους καταναλωτές.
II. Διεξαγωγή το συντομότερο δυνατό της εκτίμησης επιπτώσεων των εναλλακτικών επιλογών σχεδιασμού της αγοράς που να λαμβάνει πλήρως υπόψη ανησυχίες σχετικά με την οικονομική προσιτότητα για τους βιομηχανικούς καταναλωτές, τις ΜΜΕ, την κοινωνία των πολιτών και όσους αφορούν τη λειτουργία του συστήματα ηλεκτρικής ενέργειας.
III. Έγκριση του Προσωρινού Πλαισίου Κρατικών Ενισχύσεων της ΕΕ για την Κρίση που επιτρέπει την κρατική υποστήριξη με τη μορφή αντιστάθμισης για το υψηλό ενεργειακό κόστος στις ενεργοβόρες βιομηχανίες που εκτίθενται στο διεθνές εμπόριο.
IV. Δημιουργία ενός ενιαίου, ειδικού μηχανισμού στήριξης επενδύσεων και δαπανών που σχετίζονται με την ενέργεια για έργα απαλλαγής από τον άνθρακα, των βιομηχανιών έντασης ενέργειας.