Η συζήτηση αφορούσε αποκλειστικά το νομοσχέδιο«Διατάξεις για την απλοποίηση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, των περιβαλλοντικών επιθεωρήσεων και την προστασία του περιβάλλοντος, επείγουσες δασικές, χωροταξικές και πολεοδομικές διατάξεις, θέσπιση πλαισίου για την ανάπτυξη των Υπεράκτιων Αιολικών Πάρκων, αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και ζητήματα κυκλικής οικονομίας».
Θυμίζουμε πως το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, το οποίο βγήκε σε διαβούλευση αρχικής διάρκειας μόνο μιας εβδομάδας, δικαιολογημένα προκάλεσε έντονες αντιδράσεις που επικεντρώθηκαν κυρίως στα εξαιρετικά προβληματικά άρθρα 11 και 13, μέσω των οποίων επιχειρείται ακόμα μεγαλύτερη επιδείνωση του καθεστώτος θεσμικής θωράκισης των ελληνικών περιοχών Natura.
Επί της συναντήσεως αυτής, έντεκα περιβαλλοντικές οργανώσεις επισημαίνουν τα ακόλουθα:
Πριν μερικούς μήνες, στο παγκόσμιο συνέδριο της Διεθνούς Ένωσης για την Προστασία της Φύσης (IUCN), η κυβέρνηση δεσμεύτηκε «να γίνει πρωταθλήτρια στην πλήρη εφαρμογή της νομοθεσίας της ΕΕ για την προστασία του περιβάλλοντος», τονίζοντας «πως η ανακήρυξη του καθεστώτος προστασίας για όλες τις περιοχές NATURA 2000 θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2022, μέσω μιας απολύτως διαφανούς και συμπεριληπτικής διαδικασίας».
Θεωρούμε λοιπόν ως ανακόλουθο το νομοσχέδιο αυτό, διότι αποδομεί ακόμα περισσότερο απ’ ό,τι ήδη έχει κάνει ο ν. 4685/2020 την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος της χώρας μας και προεξοφλεί το αποτέλεσμα των Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών, οι οποίες εκκρεμούν εδώ και χρόνια, αδιαφορώντας για τις απαιτήσεις προστασίας και το περιβαλλοντικό κεκτημένο του εθνικού (Σύνταγμα) και του ενωσιακού δικαίου. Εκτενέστερες επισημάνσεις έχουν δημοσιοποιήσει οι υπογράφουσες με προηγούμενες ανακοινώσεις τους επί του θέματος.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο που επιχειρεί να ρυθμίσει σειρά και άλλων κρίσιμων ζητημάτων με συνοπτικές διαδικασίες, για την εξυπηρέτηση καταστάσεων και αναπτυξιακών επιλογών που σε πολλές περιπτώσεις έρχονται σε ευθεία αντίθεση με τις τεράστιες ανάγκες προστασίας της φύσης και με τις πολιτικές και τη νομοθεσία της ΕΕ για τις περιοχές Natura, υποσκάπτοντας έτσι τις βασικές αρχές της καλής νομοθέτησης και της επίτευξης ασφάλειας δικαίου για το περιβάλλον, την κοινωνία και την οικονομία.
Ο Υπουργός ζήτησε από τις οργανώσεις να προτείνουν βελτιώσεις επί του Νομοσχεδίου, κυρίως στο Κεφάλαιο Γ («Χρήσεις Γης και Προστατευόμενες Περιοχές»).
Από την πλευρά τους, οι οργανώσεις επισήμαναν στον Υπουργό ότι σπανίως ζητούν συνολική απόσυρση ενός νομοσχεδίου, καθώς πάντα εστιάζουν στην κατάθεση σχολίων που επιλύουν προβλήματα με πνεύμα εποικοδομητικής κριτικής. Η περίπτωση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, ωστόσο, αποτελεί δυστυχώς παράδειγμα κακής νομοθέτησης, συνέχισης της αποδόμησης του συστήματος χαρακτηρισμού προστατευόμενων περιοχών (ιδίως των ζωνών απόλυτης προστασίας και προστασίας της φύσης) και απαξίωσης της διαδικασίας περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ενώ παράλληλα η διαδικασία διαβούλευσης είναι προσχηματική (λόγω του ελάχιστου χρόνου και της αδυναμίας ενημέρωσης, άρα και συμμετοχής, όλων των εμπλεκόμενων φορέων).
Οι υπογράφουσες Περιβαλλοντικές Οργανώσεις επαναλαμβάνουν ότι ένα τόσο κρίσιμο νομοσχέδιο είναι απαραίτητο να εξεταστεί με πλήρη εφαρμογή των δημοκρατικών και κοινοβουλευτικών διαδικασιών και αφού έχει γίνει η πληρέστερη δυνατή και ουσιαστική δημόσια διαβούλευση και επιστημονική επεξεργασία.
Ως εκ τούτου, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις ζήτησαν από τον Υπουργό να αποσυρθεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και το ΥΠΕΝ να προχωρήσει άμεσα στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της χώρας και τις διακηρυγμένες πολιτικές της Κυβέρνησης με ουσιαστικό κοινωνικό διάλογο.
Οι Περιβαλλοντικές Οργανώσεις
- ΑΝΙΜΑ
- ΑΡΧΕΛΩΝ
- ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού
- Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης
- Ελληνική Ορνιθολογική Εταιρεία
- Εταιρία Προστασίας Πρεσπών
- Καλλιστώ
- Οικολογική Εταιρεία Ανακύκλωσης
- Greenpeace
- MEDASSET
- WWF Ελλάς