Το διοξείδιο του άνθρακα από τις μεταφορές εξακολουθεί να ευθύνεται για το 25% περίπου των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ, και άνω του 50% της ποσότητας αυτής προέρχεται από τα αυτοκίνητα. Στην προσπάθειά της για επίτευξη ουδέτερου ισοζυγίου άνθρακα έως το 2050, η ΕΕ έχει θέσει φιλόδοξες τιμές-στόχο για μείωση της ρύπανσης από τα αυτοκίνητα. Ένας βασικός στόχος είναι όλα τα καινούργια αυτοκίνητα που θα διατίθενται στην αγορά της ΕΕ από το 2035 να είναι μηδενικών εκπομπών. Σε έκθεσή του που πρόκειται να δημοσιευθεί σύντομα, το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο θα παρουσιάσει τα πρώτα διαφωτιστικά στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή του κανονισμού της ΕΕ που στοχεύει στη μείωση των εκπομπών από τα καινούργια αυτοκίνητα με σκοπό την επίτευξη των τιμών-στόχου για το κλίμα.
Ο κανονισμός της ΕΕ ορίζει πρότυπα επιδόσεων για τις εκπομπές από τα καινούργια επιβατικά αυτοκίνητα και αποτελεί το βασικό νομοθετικό εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών από τα καινούργια αυτοκίνητα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Προβλέπει ότι οι κατασκευαστές οφείλουν να παράγουν οχήματα χαμηλών εκπομπών που καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα, οχήματα μηδενικών εκπομπών, όπως ηλεκτρικά αυτοκίνητα, και αυτοκίνητα που συνδυάζουν τις δύο τεχνολογίες, όπως υβριδικά με ρευματολήπτη. Τους επιβάλλει επίσης την υποχρέωση να δηλώνουν στο πιστοποιητικό συμμόρφωσης τις εκπομπές κάθε μοντέλου, πριν από την πρώτη ταξινόμηση του οχήματος.
Η μέτρηση των εκπομπών των αυτοκινήτων γίνεται σε τυποποιημένες εργαστηριακές συνθήκες και όχι στον δρόμο, καθιστώντας εφικτή τη σύγκριση των εκπομπών CO₂ μεταξύ διαφορετικών μοντέλων. Ωστόσο, οι εκπομπές που μετρώνται σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης είναι συνήθως υψηλότερες από εκείνες που μετρώνται στο εργαστήριο. Ο κανονισμός της ΕΕ, που εγκρίθηκε το 2009, υπέστη ουσιαστικές τροποποιήσεις το 2019, σε συνέχεια του σκανδάλου «ντίζελγκεϊτ».
Τα ευρήματα της έκθεσης του Ευρωπαϊκού Ελεγκτικού Συνεδρίου θα φωτίζουν το κατά πόσο διασφαλίζει το τρέχον σύστημα της ΕΕ την αντιστοιχία μεταξύ των μετρήσεων των εκπομπών CO₂ από τα καινούργια οχήματα υπό εργαστηριακές συνθήκες και των στοιχείων που παρουσιάζουν οι κατασκευαστές, το σε ποιο βαθμό είναι αξιόπιστα τα δεδομένα σχετικά με τις εκπομπές CO₂ από τα καινούργια οχήματα και κυρίως στο εάν συμβάλλει πράγματι ο κανονισμός της ΕΕ στη μείωση των πραγματικών εκπομπών CO₂. Σε αυτή τη βάση θα διαπιστωθεί το κατά πόσον η ΕΕ βρίσκεται σε καλό δρόμο όσον αφορά στην επίτευξη του στόχου της για μηδενικές εκπομπές.