Ο κλιματικός νόμος, που έρχεται σήμερα στην ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση, μας βρίσκει τελείως αντίθετους. Διαπιστώνουμε ότι δεν στηρίζει τους πολίτες ώστε να παράγουν με ΑΠΕ τη δική τους ενέργεια για την κάλυψη των αναγκών τους, όπως ξεκάθαρα και νόμιμα γίνεται σε όλες τις χώρες της Βόρειας Ευρώπης, αλλά και να ενθαρρύνονται να εγκαθιστούν ΑΠΕ για εξοικονόμηση, κυρίως για θέρμανση και ψύξη.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ έχουμε ήδη εκφράσει τις απόψεις μας σε πολλά εδάφια του κλιματικού νόμου που εξαγγέλθηκε και αδικαιολόγητα καθυστέρησε κατά ένα εξάμηνο.
Επιπροσθέτως τονίζουμε ότι:
- Είναι απαράδεκτη η αναθεώρηση των ενδιάμεσων κλιματικών στόχων προς τα κάτω μέσα σε αυτό το εξάμηνο.
- Για να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι είναι αναγκαία η αύξηση της συμμετοχής των ΑΠΕ σε ποσοστό 45% στο ενεργειακό μείγμα της χώρας έως το 2030 και η αναγνώριση του δυναμικού ρόλου που μπορούν να παίξουν οι ίδιοι οι πολίτες, οι ΟΤΑ και οι μικρές επιχειρήσεις, όπως είχε γίνει και στο παρελθόν με τους ηλιακούς θερμοσίφωνες, εξοικονομώντας τεράστια ποσά ενέργειας.
- Ο στόχος της ενεργειακής απόδοσης θα πρέπει από το 9% να πάει στο 13 % για το 2030 σε σχέση με το 2020.
- Η σχεδιαζόμενη από την κυβέρνηση αύξηση της χωρητικότητας στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας για την ένταξη περισσότερων μονάδων ΑΠΕ δεν καλύπτει την ζήτηση και πρέπει να αυξηθεί.
- Θα πρέπει, με κατάλληλα κίνητρα, να διπλασιαστεί η εγκατάσταση αντλιών θερμότητας, γεωθερμικών οικιακών αντλιών και ηλιακών συστημάτων ζεστού νερού και θέρμανσης ως το 2027.
- Οι μικρές οικιακές και επιχειρηματικές διασυνδέσεις ΑΠΕ παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με το δίκτυο, όπως είναι τα φωτοβολταϊκά σε στέγες, θα πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα, να γίνονται χωρίς γραφειοκρατία και επιπλέον έξοδα.
- Θα πρέπει να υπερδιπλασιαστεί ο στόχος για παραγωγή ενέργειας από βιοκαύσιμα (κυρίως αγροτικών παραπροϊόντων), βιομεθάνιο (κυρίως από τους ΧΥΤΑ και τα ζωικά απόβλητα), και πράσινο υδρογόνο (από ΑΠΕ), για την κάλυψη μέρους της ενεργειακής κατανάλωσης, ιδίως της βιομηχανικής δραστηριότητας και των μεταφορών.
Θεωρούμε κρίσιμο να αναφερθεί στο εδάφιο 10.1.γ η σταδιακή εξάλειψη όλων των ορυκτών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένου και του φυσικού αερίου, και η υποκατάστασή τους από ΑΠΕ ως το 2035.
Μας ανησυχεί η ανάθεση της αρμοδιότητας του κλιματικού νόμου στο νέο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας γιατί στερείται οργανογράμματος, στελέχωσης και γιατί από τη σύστασή του δεν έχει τέτοιες αρμοδιότητες.
Οι Οικολόγοι ΠΡΑΣΙΝΟΙ είμαστε ξεκάθαροι για την κλιματική πολιτική της χώρας με συγκεκριμένες προτάσεις:
- Ο κλιματικός νόμος πρέπει να μην έχει ως στόχους μόνο τεχνοκρατικές λύσεις αλλά και τη φύτευση εκατομμυρίων δέντρων, γεγονός που μπορεί να αναζωογονήσει την ύπαιθρο με πολιτικές αγροδασικών αναδασώσεων με παραγωγικά ενδημικά δέντρα και παράλληλα να συμβάλει στη διατήρηση των εδαφών, στη συντήρηση των αναβαθμίδων, στην αποτροπή διάβρωσης και ερημοποίησης.
- Θα πρέπει να αναδειχθεί ο ρόλος της αυτοδιοίκησης στον αγώνα για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής με κατάλληλο σχεδιασμό για ΑΠΕ όχι μόνο στα κτίρια των υπηρεσιών αλλά και σε σχολεία, αθλητικές εγκαταστάσεις, αντλιοστάσια, βιολογικούς καθαρισμούς, οχήματα, δημοτικό φωτισμό κ.λπ.
- Ο κλιματικός νόμος θα πρέπει να αναπτύσσει όλους τους συντελεστές που αποτρέπουν την κλιματική αλλαγή και ειδικότερα: (1) να μην μειώνει τον κλιματικό ρόλο της βιοποικιλότητας, των φυσικών οικοσυστημάτων και των προστατευόμενων περιοχών και (2) να μην παραβλέπει την επίπτωση των μεγάλων χερσαίων αιολικών και φωτοβολταϊκών σταθμών.
- Πρέπει να εισαχθεί στην ενεργειακή πολιτική (κλιματικός νόμος, ΕΣΕΚ κ.λπ.) η διάκριση των ΑΠΕ σε σταθερές και στοχαστικές τόσο στην παραγωγή όσο και στην εξοικονόμηση ρεύματος.
- Κρίνουμε ότι η πολιτική επέκτασης χερσαίων μεγάλων ανεμογεννητριών πρέπει να επαναξιολογηθεί και προτείνουμε ο ενεργειακός σχεδιασμός να προσανατολιστεί σε θαλάσσιες πλωτές Α/Γ στην ΑΟΖ, 20 ναυτικά μίλια από την ακτογραμμή της χώρας.
- Θεωρούμε ότι θα πρέπει η μετάβαση των νησιών στην κλιματική ουδετερότητα να περιλαμβάνει σαφή κριτήρια επιλογής για τους θεσπιζόμενους ιδιώτες αναδόχους για έργα «ενεργειακής μετάβασης» και να προβλέπει διαδικασίες δημόσιας διαβούλευσης στο Στρατηγικό Πλαίσιο για τα ελληνικά νησιά.