Η Πέτη Πέρκα ξεκίνησε την εισήγησή της στο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση της Οδηγίας 944/2019 Ε.Ε, με την μεγάλη καθυστέρησή της Κυβέρνησης. Η Οδηγία, που αφορά κυρίως στην ενδυνάμωση των καταναλωτών, έπρεπε να είχε ενσωματωθεί μέχρι τα τέλη του 2020, και για αυτήν την καθυστέρηση η Ελλάδα έλαβε Προειδοποιητική επιστολή στις 03/02/2021.
Αυτό σημαίνει ότι τα δυο τελευταία τραγικά χρόνια σε ότι αφορά στην ενέργεια οι καταναλωτές στερήθηκαν δικαιωμάτων, και βέβαια θα υπάρξει και άλλη καθυστέρηση, γιατί χρειάζονται διάφορες εκτελεστικές και τεχνικές αποφάσεις. Πρόκειται για ηθελημένη καθυστέρηση προκειμένου να διασφαλιστούν τα υπερκέρδη των μεγάλων παιχτών εις βάρος των καταναλωτών.
Μετά από ένα χρόνο ακραίας ακρίβειας και χειραγώγησης που έχει καταγγείλει εδώ και πολύ καιρό και η ΕΒΙΚΕΝ, έρχεται η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο και αναφέρεται σε εποπτεία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας και του χρηματιστηρίου ενέργειας από τη ΡΑΕ.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ εστίασε στην «επιτελική» καθυστέρηση της κυβέρνησης, στην ενσωμάτωση της απόκρισης της ζήτησης και των συστημάτων αποθήκευσης στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και στην υποκρισία όσον αφορά στη διασύνδεση νέων έργων ΑΠΕ, αφού το ΥΠΕΝ, ήδη έχει δώσει αυθαίρετα προνομιακή προτεραιότητα σε συγκεκριμένα έργα κατά τη χορήγηση όρων σύνδεσης.
Προσθέτει αρμοδιότητες στη ΡΑΕ χωρίς αυτό να συνδυαστεί με προσλήψεις προσωπικού κτλ., ενώ τον Ιούλιο του 2022, της είχε αφαιρέσει αρμοδιότητες προκειμένου να προχωρήσει στην πώληση της ΔΕΠΑ Υποδομών εξυπηρετώντας συγκεκριμένα συμφέροντα.
Προβλέπει την επιβολή τέλους στους καταναλωτές που καταγγέλλουν οικειοθελώς συμβάσεις προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, όταν οι προμηθευτές στην Ελλάδα δεν έχουν πληρώσει κανένα τέλος που μετέτρεψαν σταθερά τιμολόγια σε κυμαινόμενα.
Αναφέρεται σε ευφυή συστήματα μέτρησης και καινοτόμες μεθόδους τιμολόγησης χωρίς έξυπνους μετρητές. Ενώ η Ελλάδα είναι τραγικά πίσω στην εγκατάσταση έξυπνων μετρητών, ο χρονικός ορίζοντας εγκατάστασης τους (για το 80% των καταναλωτών) μετατίθεται από το 2020 στο 2030.
Νομοθετούνται κάποια συμβατικά δικαιώματα καταναλωτών αλλά στην παρούσα φάση πρόκειται για κοροϊδία, με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στην αγορά ενέργειας, με προμηθευτές να κάνουν ό,τι θέλουν, το Υπουργείο να νομοθετεί τη δήθεν κατάργηση της ρήτρας αναπροσαρμογής και την «ενίσχυση της διαφάνειας» που τελικά αποδείχθηκε ότι είναι ενίσχυση της αισχροκέρδειας. Η ρήτρα υπάρχει αλλά -είναι σαν να μην υπάρχει- αφού οι πολίτες δεν την βλέπουν.
Η Αν. Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ άσκησε έντονη κριτική και για τον προσωρινό μηχανισμό, που θα αποτελούσε κόφτη στα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών. «Θέσατε υψηλές τιμές σε υδροηλεκτρικά, λιγνίτη και φυσικό αέριο, συντηρώντας τα υπερκέρδη. Υπάρχουν περιθώρια υπερκερδών, ακόμα και μετά την επιβολή των διοικητικά καθοριζόμενων τιμών αποζημίωσης».
Η κ. Πέρκα έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στα υπερκέρδη της αγοράς ενέργειας και στις κούφιες υποσχέσεις του Πρωθυπουργού για 90% φορολόγησης των υπερκερδών στην ηλεκτροπαραγωγή, αφού δεν έχει φορολογηθεί ούτε ένα ευρώ. Αντίστοιχα δεν έχουν φορολογηθεί ούτε τα υπερκέρδη της ΔΕΠΑ Εμπορίας Α.Ε. που από 37 εκατ. ευρώ το 2019, έφτασαν τα 334 εκατ. ευρώ το 2021. Αναφέρθηκε επίσης και στα διυλιστήρια, όπου τα υπερκέρδη ξεπερνούν το 2022, το 1,79 δισ. ευρώ, με τη μέθοδο υπολογισμού της ΕΕ. Αντίστοιχη αναφορά έγινε και στα πάνω από τα 500 εκατ. ευρώ που είναι τα υπερκέρδη στην προμήθεια ρεύματος το Σεπτέμβριο του 2022. Σε αυτά πρέπει να προστεθούν και 1,1 δισ. ευρώ άδικες χρεώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος (Ιούλιος 2021-Ιούνιος 2022), αφού ο Ειδικός Λογαριασμός των ΑΠΕ σώρευσε τεράστια πλεονάσματα λόγω του ράλι στη χονδρεμπορική. Επίσης η κυβέρνηση δεν μείωσε τις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που παρουσίασαν υπερπλεόνασμα. Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ ολοκλήρωσε τη θεματική των υπερκερδών με ιδιαίτερη αναφορά στη μελέτη του ΣΥΡΙΖΑ –ΠΣ, που υπολόγισε τα υπερκέρδη σε 2,2 δις από τον Ιούλιο 2021-Ιούνιο 2022.
«Επιδοτείτε την αισχροκέρδεια με λεφτά των καταναλωτών. Οι επιδοτήσεις προέρχονται από χρήματα που πληρώνουν οι πολίτες, μέσω άδικων χρεώσεων στους λογαριασμούς ρεύματος και υπερείσπραξης φόρων από όλο το φάσμα της αγοράς. Δεν παρεμβαίνετε στην πηγή, εκεί που δημιουργούνται τα υπερκέρδη και έχετε δεσμεύσει τη χώρα σε ένα φαύλο κύκλο επιδοτήσεων και υπερεξάρτησης από το πανάκριβο φυσικό αέριο».
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στις θλιβερές πρωτιές που καταγράφει η Ελλάδα στην ενεργειακή ακρίβεια:
Σύμφωνα με τον Οργανισμό της ΕΕ για τις Ρυθμιστικές Αρχές Ενέργειας (ACER) : παρά τις επιδοτήσεις μαμούθ, η Ελλάδα έχει το τρίτο υψηλότερο "πραγματικό" οικιακό κόστος ηλεκτρισμού στην Ε.Ε., συμπεριλαμβανομένων φόρων, τελών και επιδοτήσεων.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Eurostat για το Α’ Εξάμηνο του 2022, η Ελλάδα έχει την ακριβότερη τιμή (χωρίς φόρους, ρυθμιζόμενες χρεώσεις και επιδοτήσεις) σε όλη την Ευρώπη, και βρίσκεται στη 2η (για μη οικιακούς) και 10η (για οικιακούς) θέση αντίστοιχα, όσον αφορά στην τελική τιμή (μαζί με φόρους, ρυθμιζόμενες χρεώσεις και επιδοτήσεις).
Η Ελλάδα πρώτη στην ακρίβεια στην Ευρώπη στην προημερήσια αγορά, όταν μάλιστα οι τιμές μειώνονται στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών.
Ως προς τις χωροταξικές και πολεοδομικές διατάξεις του νομοσχεδίου, η κ. Πέρκα δήλωσε ότι η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την επιστήμη της χωροταξίας ως εμπόδιο. «Τροποποιείτε χρήσεις γης που καθορίστηκαν με ΠΔ, με νόμο παρακάμπτετε δηλαδή το ΣΤΕ και εκεί έγκειται η διαφωνία μας»
Ως προς τις δασικές διατάξεις του νομοσχεδίου, διερωτήθηκε, γιατί η Κυβέρνηση νομοθετεί την εξαίρεση από την αναδάσωση των εκτάσεων που στους κυρωμένους δασικούς χάρτες δεν έχουν δασική μορφή, αφού υπάρχει ο νόμος του ΣΥΡΙΖΑ (4462/2017) και ήδη έχουν εκδοθεί (109) αποφάσεις, εφόσον οι εκτάσεις δεν ήταν δασικές.
Η κ. Πέρκα άσκησε έντονη κριτική στις διατάξεις οι οποίες τακτοποιούν παράνομα έργα εντός δασών και δασικών εκτάσεων. Επιβραβεύονται όσοι έχουν παρανομήσει. Σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε, να έχουμε τακτοποίηση εγκαταστάσεων ΑΠΕ και σε ορισμένες περιπτώσεις των ακόμα πιο επιβλαβών συνοδών έργων τους μέσα στα δάση.
Η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αναφέρθηκε και στην Εθνική Στρατηγική για τo Περπάτημα. Δεν πρόκειται για μια πρόταση ουσίας αλλά ακόμα μία μια κούφια εξαγγελία. Δεν υπάρχει καμία κουλτούρα βιώσιμης κινητικότητας. Θα έπρεπε να συνδυάζεται με τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εάν δούμε το παράδειγμα της Αθήνας, εξαντλείται στην κατασπατάληση πόρων και χώρων για ανόητες παρεμβάσεις. Το πώς μοιράζεται ο αστικός χώρος, θα μπορούσε να είναι ένα νομοσχέδιο μόνο του.
Η κ. Πέρκα ολοκλήρωσε την εισήγησή της, ασκώντας έντονη κριτική στην Κυβέρνηση. «Καταστρέφετε την παραγωγική βάση της χώρας. Οι αγρότες θα πάψουν να καλλιεργούν, οι κτηνοτρόφοι σφάζουν τα κοπάδια τους, οι ΜμΕ λιμοκτονούν και κλείνουν τις επιχειρήσεις τους, οι επιχειρήσεις ΑΠΕ με την απόφαση της 12ης Αυγούστου προσπαθούν με προσφυγές να βρουν το δίκιο τους και τα νοικοκυριά εύχονται να επιβιώσουν στον σκληρό χειμώνα που έρχεται. Δεν πάει άλλο. Παραιτηθείτε, παραδεχθείτε τα τραγικά λάθη σας και αφήστε τη διακυβέρνηση της χώρας σε δυνάμεις που μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη με δικαιοσύνη, υπευθυνότητα και δουλειά».