Ο Αναπληρωτής Καθηγητής Ενεργειακής Πολιτικής του ΕΜΠ, Χάρης Δούκας μίλησε στο «Κοινωνία Ώρα MEGA» για την ενεργειακή κρίση αλλά και για την αδυναμία της ΕΕ να βρει μια λύση.
«Είναι σύμμαχός μας ο καιρός, δεν έχουμε δει ακόμα ούτε φθινόπωρο και αυτός ο καιρός είναι που δεν χρησιμοποιούμε στην Ευρώπη πάρα πολύ φυσικό αέριο, γι’ αυτό είναι χαμηλές οι τιμές. Ο βασικός λόγος που έχουμε πιο πεσμένη τιμή σε σχέση με τον Αύγουστο, που έφτασε τα 340 ευρώ η μεγαβατώρα και τώρα είναι κάτω από 100. Ένα μεγάλο κομμάτι είναι ο καιρός και το άλλο κομμάτι είναι ότι έχουμε γεμάτες αποθήκες φυσικού αερίου σε όλη την Ευρώπη», είπε αρχικά.
«Πάνω από 90% είναι στην Ευρώπη, πάνω από 95% στη Γερμανία και έχουμε και πάρα πολλά καράβια. Ήταν ένα μεγάλο κυνήγι για υγροποιημένο φυσικό αέριο που θα υποκαθιστούσε το ρωσικό και έχουμε πάρα πολλά καράβια σε όλη τη μεσόγειο που είναι αγκυροβολημένα και περιμένουν ένα χρονικό παράθυρο για να μπουν στους αντίστοιχους σταθμούς όπως η Ρεβυθούσα, και να αφήσουν το φορτίο», συμπλήρωσε ο κ. Δούκας.
«Άρα, εκτιμώ ότι τους επόμενους 2 μήνες δεν θα υπάρχει θέμα επάρκειας, αλλά θα είναι νομίζω και χαμηλωμένες οι τιμές σε σχέση με τις διαστημικές τιμές που είχαμε τον Αύγουστο. Αυτός νομίζω ότι είναι και ο λόγος που πήγε τόσο πίσω η επόμενη Σύνοδος Κορυφής για την ενέργεια. Δηλαδή, εάν δεν είναι με το «πιστόλι στον κρόταφο», δύσκολα αποφασίζουν», συμπλήρωσε χαρακτηριστικά.
Για το πλαφόν στο φυσικό αέριο
Ο κ. Δούκας υπογράμμισε πως, για το πλαφόν είχαν πει στην αρχή όταν ξεκινούσε η συζήτηση τον Μάρτιο ότι θα είναι κοντά στα 150 ευρώ, και έχει πέσει κάτω από αυτά. Η συζήτηση για το πλαφόν οδηγεί σε πτώση γιατί οι αγορές προσπαθούν να είναι πλασματικές οι εικόνες. Δεν γίνεται να είναι 340 ευρώ το φυσικό αέριο τον Αύγουστο, να έχουμε εκρήξεις στον Nord Stream 2, δηλαδή να γίνονται χειρότερα τα πράγματα και να έχει φτάσει τα 100 ευρώ. Αυτό δείχνει και το μεγάλο κέρδος στην υπερκερδοσκοπία των αγορών, και ο λόγος που συνεχίζεται η συζήτηση για το πλαφόν είναι γιατί οι αγορές θέλουν να δείξουν θέλουν να δείξουν με αυτόν τον τρόπο ότι θα αυτορυθμιστούν και ότι δεν χρειάζεται να μπει πλαφόν».
«Το καλύτερο θα ήταν να είναι η τιμή 80 -90 ευρώ την μεγαβατώρα. Είναι ένα πλαφόν που δεν δημιουργεί πρόβλημα και να δίνει σήμα ότι είναι δύσκολο και να μην έρθουν τα καράβια στην Ευρώπη και να πάνε στην Ασία, κάτι το οποίο φοβούνται οι Γερμανοί», κατέληξε.