Ο νέος υπουργός, Θεόδωρος Σκυλακάκης, ως πρώτη κίνηση από το νέο του πόστο θα πρέπει να αποφασίσει αν θα υπάρξει για τον Ιούλιο συνέχεια των επιδοτήσεων στο ηλεκτρικό ρεύμα. Ο κ. Σκύλακακης πιάνει το «νήμα» από την προηγούμενη κυβέρνηση στον τομέα της διαχείρισης της ενεργειακής κρίσης με εκκρεμότητα όχι μόνο στο θέμα των επιδοτήσεων, που είναι άμεσο, καθώς τα νέα τιμολόγια θα ισχύσουν από την 1η Ιουλίου και οι αποφάσεις θα πρέπει να είναι άμεσες, αλλά και σε θέματα που αφορούν στο νέο καθεστώς μετά τη λήξη των έκτακτων μέτρων, τη ρήτρα αναπροσαρμογής, τη νέα μορφή λογαριασμών κλπ.
Η υλοποίηση των ενεργειακών έργων που έχουν ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας υπό τον τίτλο «πράσινη μετάβαση» αναμένεται να είναι από τις κεντρικές προτεραιότητες του νέου υπουργού αφού το ίδιο το Ταμείο συγκροτήθηκε υπό την επίβλεψη του από την προηγούμενη θέση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών.
Όπως είναι γνωστό ο συνολικός προϋπολογισμός του Ταμείου Ανάκαμψης ανέρχεται σε 31,2 δισ. ευρώ, ενώ ήδη το υπουργείο Οικονομικών υπό την καθοδήγηση του κ. Σκυλακάκη έχει προετοιμάσει αίτημα για αύξηση του προϋπολογισμού του κατά 5 δις ευρώ.
Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα καταθέσει το αίτημα αυτό στην Κομισιόν και αφορά επιπλέον δάνεια ύψους 5 δισ. ευρώ και επιδοτήσεις 760 εκατ. ευρώ, τα οποία θα διατεθούν στο πλαίσιο του λεγόμενου «REPowerEU».
Με τα νέα δεδομένα η Ελλάδα μπορεί να πάρει επιδοτήσεις 14,7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και 760 εκατ. ευρώ από το REPowerEUκαθώς και δάνεια 12,7 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και ακόμα 5 δισ. ευρώ από το REPowerEU.
Μέσα στο πλαίσιο οι επενδύσεις και οι μεταρρυθμίσεις για την πράσινη μετάβαση περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων τη διασύνδεση των ελληνικών νησιώνπου προωθείται από τον ΑΔΜΗΕ και η οποία θα επιτρέψει την καλύτερη αξιοποίηση των ΑΠΕ, η υπογειοποίηση του δικτύου ηλεκτρικού ρεύματος σε αστικές και δασικές περιοχές από τον ΔΕΔΔΗΕ, η ενεργειακή αναβάθμιση κατοικιών, κτιριακών υποδομών επιχειρήσεων και δημοσίων κτιρίων και υποδομών μέσω σειράς προγραμμάτων, η αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας και η ανάπτυξη σε όλη τη χώρα σταθμών φόρτισηςγια ηλεκτρικά οχήματα και προώθηση της ηλεκτροκίνησης στα Μέσα Μαζικής Συγκοινωνίας.
Σημειώνεται ότι η ανάπτυξη της αγοράς ΑΠΕ με τα θαλάσσια αιολικά στην πρώτη γραμμή, οι υποδομές αποθήκευσης αλλά και η νέα πρόκληση που καλείται η αγορά και οι εμπλεκόμενοι να διευθετήσει καθώς αυξάνεται η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ και οι αντοχές των δικτύων δεδομένες, είναι το πλάνο περικοπών των “πράσινων” φορτίων είναι στις προτεραιότητες του υπουργείου.
Πέραν αυτών μέσω του «REPowerEU» τα 5 δισ. ευρώ από τα δάνεια θα αξιοποιηθούν κυρίως για τη χρηματοδότηση ενεργειακών, ιδιωτικών επενδύσεων σε τομείς όπως έργα ΑΠΕ, έργα ενεργειακής απόδοσης, πρωτοβουλίες για την προώθηση των «καθαρών» μεταφορών, έργα πρόσβασης σε καθαρή ενέργεια, όπως λύσεις εκτός δικτύου και δίκτυα καταναμημένης ηλεκτρικής ενέργειας, συστήματα αποθήκευσης μπαταριών κα.
Σε ό,τι αφορά τα τιμολόγια ρεύματος, με δεδομένο ότι ο βασικός προμηθευτής, δηλαδή η ΔΕΗ ανακοίνωσε τιμολόγια που κινούνται στα ίδια επίπεδα με αυτά του Ιουνίου όταν το ύψος της επιδότησης ήταν 1,5 λεπτά/KWh ενδέχεται στην ίδια κατεύθυνση να είναι και η πρώτη απόφαση του νέου υπουργού. Άλλωστε αυτό θα του δώσει το χρόνο να εκτιμήσει την κατάσταση από εδώ και στο εξής ώστε να λάβει αποφάσεις και για το μέλλον του ειδικού μηχανισμού που υιοθετήθηκε τον περασμένο Ιούλιο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Η ισχύς του μηχανισμού αυτή εκπνέει στο τέλος Σεπτεμβρίου μετά την τρίμηνη παράταση που είχε δώσει με απόφαση του ο Κώστας Σκρέκας. Και το ζητούμενο είναι εάν οι προβλέψεις για την εξέλιξη της ενεργειακής κρίσης τους επόμενους μήνες θα πείσουν τον κ. Σκυλακάκη να δώσει μια ακόμη παράταση έως το τέλος του χρόνου.
Πέραν αυτών η νέα πολιτική ηγεσία του τομέα της ενέργειας με την Αλεξάνδρα Σκούδου και ρόλο υφυπουργού πλέον θα πρέπει να ολοκληρώσει το νέο ΕΣΕΚ προκειμένου να κατατεθεί στην Κομισιόν, ενώ εκτιμάται ότι η νέα υφυπουργός θα επιδιώξει να κάνει πράξη το μεγάλο σχέδιο της επέκτασης της ηλεκτροκίνησης σε όλη τη χώρα παράλληλα με την περεταίρω ανάπτυξη των ΑΠΕ και την ενσωμάτωση των μπαταριών στο ηλεκτρικό σύστημα.