Η Υφυπουργός Μεταφορών ανέφερε πως ο σχεδιασμός του Υπουργείου, ο οποίος ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών, θα ενθαρρύνει τη μετάβαση σε πιο βιώσιμες και αποδοτικές μορφές μεταφορών. Η κα. Αλεξοπούλου τόνισε πως οι δράσεις που υλοποιούνται περιλαμβάνουν την ενίσχυση των δημόσιων μέσων μεταφοράς, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και την αύξηση των υποδομών φόρτισης, αλλά και τη δημιουργία ευνοϊκού νομικού πλαισίου για την ενθάρρυνση της ανάπτυξης των πράσινων τεχνολογιών και την ανάγκη εκπαίδευσης για την ομαλή υιοθέτησή τους.
Τέλος, επιβεβαίωσε τη δέσμευση της κυβέρνησης στην προώθηση της ενεργειακής αυτονομίας και της βιώσιμης ανάπτυξης, ενισχύοντας έτσι το μήνυμα της ανάγκης αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλία της Υφυπουργού Μεταφορών Χριστίνας Αλεξοπούλου:
«Τις προηγούμενες δεκαετίες η αστικοποίηση δημιούργησε τεράστια προβλήματα στα κέντρα των πόλεων. Η εσωτερική μετανάστευση έχει επηρεάσει την πυκνότητα του πληθυσμού στη χώρα μας, τα χωριά ερημώνουν οι πόλεις ασφυκτιούν. Σε παγκόσμια κλίμακα o υπερπληθυσμός είναι η βασική πηγή των δεινών της ανθρωπότητας. Ρωτώντας τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου για τα προβλήματά τους, θα σου πουν ότι το μεγαλύτερο είναι το κυκλοφοριακό. Μια υποδομή σχεδιασμένη για 1 εκατομμύριο οχήματα, καλείται να εξυπηρετήσει τριπλάσιο όγκο σε καθημερινή βάση.
Δεν χρειάζεται να προσπαθήσει πολύ κανείς για να μαντέψει το μέλλον, αρκεί να ρίξει μια ματιά στη γειτονιά μας. Κωνσταντινούπολη και Κάιρο είναι δυο πόλεις με τετραπλάσιο πληθυσμό από την Αθήνα πολύ πιο έντονα, αφόρητα, προβλήματα και σοβαρή υποβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων τους. Ένας κάτοικος του λεκανοπεδίου χάνει σήμερα μέχρι και μια βδομάδα από τη ζωή του σε ετήσια βάση στο μποτιλιάρισμα, χώρια οι ρύποι, τα νεύρα, οι επιπτώσεις στην κοινωνική ζωή αλλά και στην ψυχολογία. Είναι σαφές ότι κάτι πρέπει να γίνει. Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, υπάρχει όμως βούληση, όραμα και σχέδιο.
Η καύση ορυκτού άνθρακα επιβαρύνει πολύ την ατμόσφαιρα και τη ζωή μας, η οποία έχει στηθεί πάνω σ’ αυτό το μοντέλο. Αυτό πρέπει ν’ αλλάξει. Ελάτε να δούμε ένα πολύβουο σημείο της πόλης, όπως το Φαληρικό Δέλτα δίπλα μας: Δεκάδες χιλιάδες θερμικοί, πολύβουοι κινητήρες ρυπαίνουν και ηχορυπαίνουν την ατμόσφαιρα, καθιστώντας δύσκολη την ζωή όλων. Αν ξαφνικά έσβηναν; Αν όλα τα αυτοκίνητα, τα λεωφορεία, τα φορτηγά κινούνταν χωρίς θερμικό κινητήρα; Πόσο θα άλλαζε η ζωή μας; Λίγα χιλιόμετρα πιο πάνω στο κέντρο της πόλης, ελάτε να παρακολουθήσουμε δυο πολίτες. Ο ένας προσπαθεί να προσεγγίσει με αυτοκίνητο ο άλλος με ηλεκτρικό ποδήλατο. Αναλογιστείτε πόσο πιο γρήγορα, εύκολα και μ’ ελάχιστο ενεργειακό αποτύπωμα θα κινηθεί ο δεύτερος. Θέλω σ’ αυτό το σημείο να σας διαβεβαιώσω πως τα προγράμματα ενίσχυσης της ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας θα ενταθούν το επόμενο διάστημα, τόσο όσον αφορά στα οχήματα όσο και στις υποδομές φόρτισης. Προφανώς το ηλεκτρικό ταξί, το ηλεκτρικό σκούτερ και το ηλεκτρικό ποδήλατο, αποτελούν μέρος της λύσης για βιώσιμες μεταφορές εντός πόλης. Ειδικά αν η ενέργεια που καταναλώνουν παράγεται από ΑΠΕ.
Για να γίνουν όλες αυτές οι αλλαγές, χρειάζεται αλλαγή νοοτροπίας και κουλτούρας. Τα βήματα είναι απλά: Πρέπει να φύγουμε από τη λογική του ιδιωτικής χρήσης αυτοκινήτου για την μετακίνηση στην πόλη. Ως κράτος οφείλουμε πρωτίστως να αποθαρρύνουμε τη χρήση των παλιών ρυπογόνων οχημάτων εφαρμόζοντας το νόμο. Κακά τα ψέματα η χρήση τους είναι οικονομικά ασύμφορη και καθίσταται εφικτή γιατί δεν συντηρούνται, δεν συμμορφώνονται με τις υποχρεώσεις τους και δεν πληρούν τις απαραίτητες προδιαγραφές ασφαλείας. Ως κράτος οφείλουμε να μειώσουμε τα όρια ταχύτητας εντός πόλης στα 30km/h μειώνοντας αντίστοιχα τους ρύπους και βελτιώνοντας την Οδική Ασφάλεια Εν συνεχεία θα δοθεί προτεραιότητα στους ευάλωτους χρήστες της Οδού έναντι των αυτοκινήτων. Ως κράτος οφείλουμε να βελτιώσουμε την υπηρεσία των ΜΜΜ. Με την επέκταση του Μετρό, τον εξηλεκτρισμό του στόλου των ταξί τον εκσυγχρονισμό του στόλου των λεωφορείων με νέα ηλεκτρικά οχήματα αλλά και επενδύσεις σε φιλικές προς το περιβάλλον τεχνολογίες όπως το πράσινο υδρογόνο. Περιμένουμε με επιστημονικό ενδιαφέρον την παρουσία των πρώτων υδρογονοκίνητων λεωφορείων στην Ελλάδα την επόμενη πενταετία. Για τη χώρα μας είναι σημαντική η μείωση των εκπομπών ρύπων και η ολοένα και μεγαλύτερη ενεργειακή αυτονόμησή της. Όπως πιθανόν γνωρίζετε φέτος υπήρξαν μήνες όπου η προερχόμενη από ΑΠΕ ενέργεια πλησίαζε το 50% της συνολικής κατανάλωσης. Αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι η παραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ μέσω αιολικής ενέργειας, ηλιακής ενέργειας ή δυναμικής ενέργειας του νερού δεν συνοδεύεται άμεσα από εκπομπές ρύπων. Τα πρωτογενή αυτά στοιχεία υπάρχουν στη χώρα μας σε αντίθεση με το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο που είναι εισαγόμενα, τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Όσο ανεβαίνει η παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ, τόσο λιγότεροι ρύποι εκπέμπονται και τόσο λιγότερο εξαρτόμαστε από εισαγόμενη ενέργεια και τις συνέπειες αυτής στο προϋπολογισμό του κράτους και το εμπορικό ισοζύγιο συναλλαγών. Οι ΑΠΕ μας προσφέρουν τη δυνατότητα να απεξαρτηθούμε από τον ορυκτό άνθρακα.
Υπό αυτό το πρίσμα είναι λογικό και ζητούμενο το επόμενο βήμα όσον αφορά στην αξιοποίηση της καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας. Το υδρογόνο μπορεί να συμβάλει στην περαιτέρω μείωση των ρύπων. Δεδομένου ότι η ηλεκτροκίνηση είναι αδήριτα το μέλλον των μεταφορών λόγω της αποδοτικότητας του ηλεκτροκινητήρα και της ραγδαίας εξέλιξης της τεχνολογίας, πιθανότατα το υδρογόνο ως καύσιμο θα βρει τη θέση του στις μεταφορές. Ειδικά στα μεγάλα οχήματα όπου το βάρος των μπαταριών είναι απαγορευτικό, είναι λογικό η ηλεκτροκίνηση να προχωρήσει μέσω του πράσινου υδρογόνου. Για να γίνει αυτό πρέπει να διασφαλίσουμε την αποδοτικότητα και τις τρεις φάσεις: Ηλεκτρόλυση με ηλεκτρική ενέργεια από ΑΠΕ, αποθήκευση του αέριου υδρογόνου και μετατροπή του εκ νέου σε ηλεκτρική ενέργεια. Είναι σημαντικό να μειωθεί η εκπομπή των ρύπων εκεί που ζούμε στο κέντρο της πόλης.
Μια ακόμη επιλογή για το μέλλον που ανοίγεται από την παραγωγή πράσινου υδρογόνου είναι τα συνθετικά καύσιμα που δεν βασίζονται σε ορυκτό άνθρακα. Βασίζονται σε άνθρακα που υπάρχει ήδη στο περιβάλλον σε μορφή διοξειδίου μέσω του οποίο συντίθεται η ανθρακική αλυσίδα και παίρνουμε καύσιμα πανομοιότυπα με τη βενζίνη, το ντίζελ ή την κηροζίνη που βασίζονται στον ορυκτό άνθρακα. Με την καθοριστική όμως διαφορά ότι τα καύσιμα αυτά δεν έχουν ανθρακικό αποτύπωμα. Πιθανόν αυτή να είναι η λύση για τα εκατομμύρια οχημάτων με θερμικό κινητήρα που βρίσκονται στη χώρα μας. Εμείς ως Πολιτεία οφείλουμε να παρακολουθούμε την εξέλιξη της τεχνολογίας που μας φέρνει πιο κοντά στο στόχο της απανθρακοποίησης αλλά και της ελαχιστοποίησης των εκπομπών ρύπων. Οφείλουμε να δημιουργήσουμε όπου χρειάζεται το νομικό πλαίσιο για την ομαλή ανάπτυξη του δικτύου παραγωγής πράσινου υδρογόνου, αποθήκευσης και αξιοποίησής του. Την ίδια στιγμή εμείς ως μηχανικοί οφείλουμε να ενημερώσουμε για τα οφέλη αυτής της επένδυσης, να εκπαιδεύουμε τον κόσμο στην χρήση του και να διασφαλίσουμε ότι αυτή θα γίνει σύμφωνα με τα υψηλότερα στάνταρ ασφαλείας. Η παρουσία μου εδώ σήμερα δεικνύει την πολιτική βούληση της Κυβέρνησης για την προώθηση πράσινων τεχνολογιών αλλά και την πεποίθηση πως η ενεργειακή αυτονομία και η μείωση των ρύπων είναι βασικές στρατηγικές για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης και των συνεπειών της. Είναι καθοριστικής σημασίας για την βελτίωση της ποιότητας ζωής μας στο αστικό περιβάλλον. Σας ευχαριστώ πολύ για την πρόσκληση».