Στις αρχές Δεκεμβρίου του 2023 υπογράφηκε Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Εσωτερικών (Τομέα Μακεδονίας και Θράκης) και του Οργανισμού Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής (ΟΦΥΠΕΚΑ) με αντικείμενο, μεταξύ άλλων, την υλοποίηση σύμβασης για την παροχή υπηρεσιών περισυλλογής επιπλεόντων αντικειμένων και κηλίδων και την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης του Θερμαϊκού κόλπου.
Αν και το σχετικό δελτίο Τύπου του ΟΦΥΠΕΚΑ κάνει λόγο για τακτική και μόνιμη χρηματοδότηση του επιφανειακού καθαρισμού του Θερμαϊκού κόλπου, το εν λόγω Μνημόνιο αφορά τη διαδικασία σύναψης, εκτέλεσης και πληρωμής της σύμβασης από τον ΟΦΥΠΕΚΑ, ο οποίος αναλαμβάνει ως φορέας χρηματοδότησης και υλοποίησης του έργου για τα έτη 2024-2025. Αναφέρεται βέβαια ότι, μετά την πάροδο των δύο αυτών ετών, το Μνημόνιο θα ανανεώνεται αυτόματα.
Εκτός όμως από τον επιφανειακό καθαρισμό του Θερμαϊκού κόλπου, δε γίνεται γνωστό ποιο είναι το συνολικότερο πλαίσιο συνεργασίας όσον αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος και της βιώσιμης ανάπτυξης του περιβάλλοντος του Θερμαϊκού κόλπου που, σύμφωνα με το σχετικό δελτίο Τύπου περιλαμβάνεται στο Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΥΠΕΣ και ΟΦΥΠΕΚΑ.
Αν και σαφώς ο επιφανειακός καθαρισμός είναι αναγκαίος, δεν επαρκεί για την αναβάθμιση της ποιότητας του παράκτιου οικοσυστήματος -χερσαίου και θαλάσσιου- του Θερμαϊκού Κόλπου.
Εξάλλου, ήδη από την 1η Αναθεώρηση των Σχεδίων Διαχείρισης Λεκανών απορροής Ποταμών του Υδατικού διαμερίσματος ΥΔ-10 (EL-10): Κεντρική Μακεδονία (ΦΕΚ Β 4676/29.12.2017), εκκρεμεί η υλοποίηση του μέτρου Μ10Σ0504: «Masterplan για τον Κόλπο της Θεσσαλονίκης». Παρά τη δεδομένη σπουδαιότητα του Θερμαϊκού Κόλπου, οικονομική και περιβαλλοντική, τη “βιτρίνα της Θεσσαλονίκης” όπως κάποιοι θέλουν να την καλούν, τοMasterplanαν και έχει προταθεί εδώ και έξι (6) χρόνια ουδέποτε έως σήμερα έχει υλοποιηθεί. Και παρά το γεγονός ότι με βάση την 1η Αναθεώρηση η ταξινόμηση της ποιότητας του παράκτιου υδατικού συστήματος του Θερμαϊκού Κόλπου ήταν “μέτρια”.
Επειδή τα επιπλέοντα απορρίμματα δεν είναι η μόνη πηγή ρύπανσης ή μόλυνσης του κόλπου, είναι σαφές ότι ο περιστασιακός επιφανειακός καθαρισμός του δεν επαρκεί για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του Θερμαϊκού Κόλπου,
Ερωτώνται οι Υπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Εσωτερικών:
- Γιατί ενώ το δελτίο Τύπου του ΟΦΥΠΕΚΑ κάνει λόγο για μόνιμη λύση του επιφανειακού καθαρισμού του Θερμαϊκού Κόλπου το Μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ ΟΦΥΠΕΚΑ και ΥΠΕΣ καλύπτει μόνο τα έτη 2024 και 2025:
- Ποιο είναι το ακριβές περιεχόμενο του εν λόγω Μνημονίου Συνεργασίας; Τι περιλαμβάνει δηλαδή το συνολικότερο πλαίσιο συνεργασίας όσον αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος και της βιώσιμης ανάπτυξης του θαλάσσιου περιβάλλοντος του Θερμαϊκού κόλπου που αναφέρεται στο δελτίο Τύπου του ΟΦΥΠΕΚΑ;
- Γιατί δεν υλοποιείται το μέτρο Μ10Σ0504: «Masterplan για τον Κόλπο της Θεσσαλονίκης»; Αν δε, όπως αναφέρεται στην 1η αναθεώρηση, η ευθύνη για την υλοποίηση του μέτρου ανήκει στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης και στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τι προτίθεται να κάνει το Υπουργείο;
- Τι επιπλέον σχεδιάζει το Υπουργείο το θέμα αυτό; Έχει εξασφαλίσει τους απαραίτητους πόρους;
Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων
-Να κατατεθεί το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπογράφηκε στις 5 Δεκεμβρίου 2023 μεταξύ ΥΜΑΘ και ΟΦΥΠΕΚΑ.
Οι ερωτώντες βουλευτές
Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)
Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)
Ζεϊμπέκ Χουσεΐν
Οζγκιούρ Φερχάτ
Τζούφη Μερόπη
Φωτίου Θεανώ