Το Μεξικό δήλωσε τη Δευτέρα ότι θα αγοράσει το μερίδιο 50% της Shell στο από κοινού διυλιστήριο Deer Park κοντά στο Χιούστον του Τέξας για περίπου 600 εκατομμύρια δολάρια.
Πρόκειται για μία κίνηση ως μέρος της κεντρικής πολιτικής του Προέδρου Andres Manuel Lopez Obrador για την κατασκευή, απόκτηση ή ανακαίνιση διυλιστηρίων πετρελαίου, σε μια εποχή που οι περισσότερες χώρες προσπαθούν να μειώσουν την εξάρτησή τους από τα ορυκτά καύσιμα.
«Θα σταματήσουμε να αγοράζουμε καύσιμα από το εξωτερικό ... θα είμαστε αυτάρκης μέχρι το 2023", δήλωσε ο Lopez Obrador, ο οποίος ξοδεύει περίπου 9 δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή νέου διυλιστηρίου παρόμοιου μεγέθους στην πατρίδα του στο Ταμπάσκο.
Σε μια δήλωση, η Shell ανέφερε ότι: «Η Shell Chemical L.P. θα συνεχίσει να λειτουργεί το 100% της ιδιόκτητης εγκατάστασης Deer Park Chemicals που βρίσκεται δίπλα στην τοποθεσία».
«Η Shell δεν σχεδίαζε να πωλήσει τα ενδιαφέροντά της στο διυλιστήριο του Deer Park», δήλωσε ο Huibert Vigeveno, Διευθυντής Κατάντη της Shell. «Ωστόσο, μετά από μια αυτόκλητη προσφορά από την Pemex, καταλήξαμε σε συμφωνία να μεταφέρουμε το ενδιαφέρον μας στη συνεργασία σε αυτούς».
Ο μεξικανός πρόεδρος είχε παραπονεθεί πρόσφατα ότι το Deer Park δεν απέδωσε οφέλη για το Μεξικό από το 1993, προφανώς επειδή τα περισσότερα από τα κέρδη είχαν επανεπενδυθεί. Ωστόσο, αναγνώρισε ότι το διυλιστήριο επεξεργάζεται 340.000 βαρέλια αργού την ημέρα, μεγάλο μέρος του μεξικάνικου αργού.
Ο Lopez Obrador βλέπει τη βιομηχανία πετρελαίου ως κλειδί τόσο της κυριαρχίας του έθνους όσο και του οικονομικού της μέλλοντος, και έχει θεσπίσει κανόνες που περιορίζουν τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια. Οι επικριτές λένε ότι είναι μια νοσταλγική θέση που πίσω στη δεκαετία του 1970, όταν το πετρέλαιο ήταν βασιλιάς στην ακτή του κόλπου του Ταμπάσκο, και δεν έχει νόημα με την όλο και αυξανόμενη στροφή του κόσμου προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Ενώ 600 εκατομμύρια δολάρια για το μισό διυλιστήριο φαίνεται να είναι καλή συμφωνία για το Μεξικό, εγείρει επίσης ερωτήματα σχετικά με τη σοφία της απόφασης της χώρας να επενδύσει 9 δισεκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή μιας παρόμοιας, νέας εγκατάστασης.
Η απόφαση της Shell φαίνεται να αποτελεί μέρος μιας ευρύτερης, διεθνούς στρατηγικής για την ενοποίηση των διυλιστηρίων πετρελαίου και τη μετάβαση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Ο στόχος είναι τα διυλιστήρια να είναι πιο ολοκληρωμένα με τα χημικά σύμπλοκα και να παράγουν περισσότερα βιοκαύσιμα, υδρογόνο και συνθετικά καύσιμα.
Πηγή: ΑΡ