Τις πλέον αισιόδοξες προσδοκίες επιβεβαίωσε η έκβαση του διαγωνισμού για την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς με την ιδιωτικοποίηση η εταιρεία «περνά» σε έναν από τους ισχυρότερους πανευρωπαϊκά «παίκτες» του κλάδου, την ιταλική Italgas, η οποία και μόνο από την προσφορά που υπέβαλε αποδεικνύει έμπρακτα την ισχυρή της πεποίθηση στις προοπτικές ανάπτυξης της ελληνικής εταιρείας.
Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, η Italgas είχε «δηλώσει» τις προθέσεις της από την αρχική προσφορά που υπέβαλε, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες άγγιζε ήδη τα 700 εκατ. ευρώ, ξεπερνώντας κατά πολύ πίσω την πρόταση του έτερου διεκδικητή, δηλαδή της EPH από την Τσεχία. Στο πλαίσιο βελτίωσης της προσφοράς, που ζήτησαν ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ από την ιταλική εταιρεία, το προσφερόμενο τίμημα ανέβηκε κατά 30 εκατ. ευρώ περίπου.
Με βάση ανθρώπους της αγοράς, το τίμημα αυτό από την Italgas αντικατοπτρίζει την αξία της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης των τριών θυγατρικών της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΔΕΔΑ), προσθέτοντας ένα σημαντικό premium. Επομένως, κλείνει με επιτυχία το πρώτο «κεφάλαιο» ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, εν αναμονή των αποφάσεων για τον διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας.
Εξαιρετικά ισχυρός μέτοχος
Από κυβέρνηση και ΕΛΠΕ εκπέμπεται κλίμα ικανοποίησης τόσο για το προφίλ του αγοραστή, και το ύψος στο οποίο «έκλεισε» η ιδιωτικοποίηση, όσο και για τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται για τη ΔΕΠΑ Υποδομών. Ενδεικτική ήταν η χθεσινή δήλωση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, ο οποίος σημείωσε πως η ιδιωτικοποίηση θα έχει σημαντικά πολλαπλασιαστικά οφέλη, τόσο για την εθνική οικονομία όσο και για τους πολίτες.
«Η Ελλάδα προσελκύει έναν από τους μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους στην Ευρώπη και η ΔΕΠΑ Υποδομών αποκτά έναν εξαιρετικά ισχυρό μέτοχο. Η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ Υποδομών, αποτελεί εξασφάλιση ότι η εταιρεία θα έχει απρόσκοπτη πρόσβαση σε χρηματοδότηση, προκειμένου να προχωρήσει στις μεγάλες επενδύσεις που πρέπει να γίνουν τα επόμενα έτη για την επέκταση του δικτύου διανομής φυσικού αερίου», συμπλήρωσε.
Από την άλλη πλευρά, κύκλοι των ΕΛΠΕ εξέφραζαν την ικανοποίηση του Ομίλου τόσο για την έκβαση του διαγωνισμού, όσο και για το ύψος του τιμήματος. Την επιτυχημένη ολοκλήρωση του διαγωνισμού σχολίασε με μήνυμά του στο Twitter και ο υπουργός Ενέργειας, Κωστής Χατζηδάκης, επί της θητείας του οποίου στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ξεκίνησε η ιδιωτικοποίηση. «Η ΔΕΠΑ Υποδομών ενισχύεται από ένα μεγάλο ευρωπαϊκό στρατηγικό επενδυτή, την Italgas. Η εταιρία ανεβαίνει κατηγορία!», αναφέρεται στο μήνυμα.
Κεφαλαιακή επάρκεια και εμπειρία
Πέρα από τα ποσά που θα εισρεύσουν στα ταμεία του Δημοσίου και των ΕΛΠΕ, τα οποία κατέχουν το 65% και το 35% αντίστοιχα της εταιρείας, πρώτο «κέρδος» από την ιδιωτικοποίηση είναι ότι στη θέση του αγοραστή δεν βρίσκεται κάποιο fund, το οποίο μπορεί να τοποθετηθεί βραχυπρόθεσμα σε κάποιο ενεργειακό asset, αλλά ένας Ευρωπαίος Διαχειριστής δικτύων διανομής, για τον οποίο επομένως η απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών είναι τμήμα της οργανικής του ανάπτυξης.
Στην πράξη, αυτό σημαίνει πως η Italgas «ήρθε για να μείνει», συνδέοντας την περαιτέρω αναπτυξιακή της πορεία, με την ανάπτυξη της ΔΕΠΑ Υποδομών. Ανάπτυξη στην οποία η ιταλική εταιρεία μπορεί να εισφέρει σε κεφάλαια αλλά και σε εμπειρία, με δεδομένο «κουβαλά» ιστορία 180 ετών στην ανάπτυξη υποδομών αερίου και αποτελεί τον τρίτο μεγαλύτερο διαχειριστή δικτύων στην Ευρώπη, λειτουργώντας 70.000 χιλιόμετρα δικτύων διανομής και εξυπηρετώντας περισσότερους από 1.800 δήμους στη γειτονική χώρα.
«Στοίχημα με τον χρόνο» για τα ελληνικά δίκτυα
Η «εισφορά» σε κεφαλαιακή επάρκεια, αλλά ακόμη περισσότερο σε εμπειρία, αποτελεί το δεύτερο «κέρδος» από την ιδιωτικοποίηση, καθώς έρχεται σε μία περίοδο όπου η ΔΕΠΑ Υποδομών (μέσω της ΔΕΔΑ) πρέπει να υλοποιήσει ένα κολοσσιαίο αναπτυξιακό πρόγραμμα για τα ελληνικά δεδομένα, αναπτύσσοντας δίκτυα χιλιάδων χιλιομέτρων για να «φέρει» το φυσικό αέριο σε 39 πόλεις, σε 7 περιφέρειες της χώρας. Έργα που θα υλοποιηθούν περίπου παράλληλα και η συντριπτική πλειονότητα των οποίων θα πρέπει να ολοκληρωθεί αναγκαστικά έως τον Δεκέμβριο του 2023 με τη λήξη της Προγραμματικής Περιόδου ΕΣΠΑ 2014 -2020.
Εκτός όμως από αυτό το «στοίχημα με τον χρόνο» για την επέκταση χρήσης του φυσικού αερίου ανά την επικράτεια, τα δίκτυα διανομής θα πρέπει παράλληλα να προετοιμαστούν ώστε να υποδεχτούν ανανεώσιμα αέρια (βιομεθάνιο, συνθετικό μεθάνιο και «πράσινο» υδρογόνο), στο πλαίσιο του νέου ρόλου που καλούνται να αναλάβουν στην πορεία προς την απανθρακοποίηση.
Σε αυτή την προετοιμασία έγκειται το τρίτο «κέρδος» από την παρουσία του νέου μετόχου, καθώς η Italgas αποτελεί πρωτοπόρο στην ανάπτυξη τέτοιων λύσεων, προωθώντας παράλληλα την ψηφιοποίηση των δικτύων διανομής.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr