Με γρήγορους ρυθμούς στοχεύει σύμφωνα με πληροφορίες του Insider.gr η Gastrade να κατασκευάσει τη δεύτερη πλωτή μονάδα αερίου (FSRU) που σχεδιάζει να εγκαταστήσει στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης, ώστε το έργο να είναι έτοιμο ακόμη και το 2025.
Έτσι, μετά τη λήψη της άδειας για το έργο από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), για την οποία αιτήθηκε η εταιρεία, στόχος είναι να προχωρήσει άμεσα στην περιβαλλοντική αδειοδότησή του, ώστε να πάρει στη συνέχεια τη σκυτάλη το Market Test.
Σύμφωνα μεανακοίνωση της Gastrade, για την αίτηση χορήγησης άδειας από τη ΡΑΕ, το FSRU θα έχει παρόμοια τεχνικά χαρακτηριστικά με την πρώτη πλωτή μονάδα που ήδη κατασκευάζει η εταιρεία στην περιοχή. Το πρώτο FSRU αναμένεται να είναι έτοιμο να λειτουργήσει στα τέλη του 2023, αποτελώντας τη δεύτερη «πύλη εισόδου» LNG στη χώρα μας, μετά το τέρμιναλ του ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα.
Άμεσα ο 6ος μέτοχος στην Gastrade
Με βάση τις ίδιες πληροφορίες, στόχος είναι να διεξαχθεί το συντομότερο δυνατό το Market Test, για τη δέσμευση δυναμικότητας στην πλωτή μονάδα από υποψήφιους χρήστες. Στην περίπτωση που η έρευνα αγοράς έχει αίσια έκβαση, τότε με δεδομένη την εμπειρία που έχει αποκτήσει η Gastrade κατά την προετοιμασία της πρώτης πλωτής μονάδας, αναμένεται να τρέξουν γρήγορα τα υπόλοιπα προπαρασκευαστικά βήματα για την κατασκευή και του δεύτερου FSRU στην Αλεξανδρούπολη.
Μάλιστα, για την επίσπευση υλοποίησης της υποδομής, εξετάζεται να μην ναυπηγηθεί η πλωτή μονάδα, όπως έγινε στην περίπτωση του πρώτου FSRU. Αντίθετα, ενδεχομένως να αγοραστεί μία ήδη έτοιμη μονάδα.
Την ίδια στιγμή, διαδικαστικές λεπτομέρειες απομένουν για την «είσοδο» με 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της Gastrade της κρατικής εταιρείας NER (Εθνικοί Ενεργειακοί Πόροι) από τη Βόρεια Μακεδονία. Υπενθυμίζεται ότι οι υφιστάμενοι μέτοχοι της Gastrade είναι η κα Ελμίνα Κοπελούζου (Ιδρύτρια Μέτοχος), η Gaslog, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η βουλγαρική Bulgartransgaz και ο ΔΕΣΦΑ, με 20% κάθε ένας. Έτσι, για την «είσοδο» της NER, θα παραχωρήσει έκαστος μέτοχος ποσοστό 2% από το μερίδιό του.
Έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας
Το νέο επενδυτικό σχέδιο της Gastrade προανήγγειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη Βουλή, κατά τη χθεσινή συζήτηση με θέμα τις εξελίξεις στην Ουκρανία. Ο πρωθυπουργός ενέταξε το πρότζεκτ στις κινήσεις της χώρας για την απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο, με τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας με καύσιμο. Όπως πρόσθεσε, το ρωσικό αέριο, που διαχρονικά αποτελούσε το μεγαλύτερο ποσοστό στο μείγμα του φυσικού αερίου που εισάγει η χώρα, τον Ιανουάριο υποχώρησε για πρώτη φορά στο 33%, με την Ελλάδα να καλύπτει το 47% της εγχώριας ζήτησης με LNG από τη Ρεβυθούσα, 20% μέσω του αγωγού TAP.
Το πρότζεκτ θα αποτελέσει μία ακόμη «πύλη εισόδου» LNG που λειτουργεί ή σχεδιάζεται να κατασκευασθεί στη χώρα μας, μετά τη Ρεβυθούσα, το πρώτο FSRU στην Αλεξανδρούπολη της Gastrade και το FSRU «Διώρυγα Gas» που υλοποιείται από τη Motor Oil ανοικτά του διυλιστηρίου του πετρελαϊκού Ομίλου, στον κόλπο των Αγίων Θεοδώρων στην Κόρινθο. Ένα ακόμη FSRU, στον λιμένα του Βόλου, «ωριμάζει» η εταιρεία Mediterranean Gas, η οποία έλαβε σήμερα τη σχετική άδεια από τη ΡΑΕ.
Όπως και το πρώτο FSRU της Gastrade, έτσι και η δεύτερη υποδομή της εταιρείας θα έχει έντονα εξαγωγικό χαρακτήρα, καθώς εξίσου με την τροφοδοσία της εγχώριας αγοράς, προορίζεται να καλύψει και τις ανάγκες σε φυσικό αέριο των ευρωπαϊκών κρατών στα βόρεια σύνορα της χώρας μας, μέσω φορτίων LNG που θα καταφθάνουν ακτοπλοϊκώς στην Αλεξανδρούπολη. Ανάγκες που αναμένεται να αυξηθούν τα επόμενα χρόνια, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία πρόκειται να μεταβάλει άρδην και αμετάκλητα τις πηγές τροφοδοσίας της Ευρώπης, με τη μαζική «στροφή» στις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Αμετάκλητη η ευρωπαϊκή απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο
Ήδη η «Γηραιά Ήπειρος» έχει δείξει πως είναι αποφασισμένη να απεξαρτηθεί από τις εισαγωγές φυσικού αερίου – με μία από τις πιο χαρακτηριστικές αποδείξεις την ανακοίνωση της Γερμανίας, λίγες ώρες μετά την έναρξη της ρωσικής εισβολής, για την κατασκευή δύο τερματικών σταθμών LNG. Επομένως, στην τρέχουσα συγκυρία ξαναγράφει από την αρχή την ενεργειακή της πολιτική, αναβαθμίζοντας κατακόρυφα τον ρόλο του LNG στην προμήθεια φυσικού αερίου.
Μάλιστα, η δραστική μείωση της προμηθειών από τη Ρωσία εκτιμάται ότι είναι ένας δρόμος χωρίς επιστροφή, που χαράσσει αυτή τη στιγμή η «Γηραιά Ήπειρος». Κι αυτό γιατί θα παραμείνει για αρκετά χρόνια το ψυχροπολεμικό κλίμα που έχει πλέον δημιουργηθεί μεταξύ της Ευρώπης και της Μόσχας, παγιώνοντας επομένως την «απομάκρυνση» των ευρωπαϊκών αγορών από το ρωσικό αέριο.
Σε αυτό το πλαίσιο, προβλέπεται πως ένας μεγάλος αριθμός χωρών της Ευρώπης, οι οποίες φτάνουν βόρεια έως και την Ουκρανία, θα προμηθεύονται LNG μέσω φορτίων που θα καταφθάνουν στη Μεσόγειο. Κάτι που σημαίνει ότι για τα δύο έργα στην Αλεξανδρούπολη διανοίγεται μια τεράστια αγορά για να καλύψουν, ενώ παράλληλα ότι η Βόρεια Ελλάδα θα γίνει ένα σημαντικό ενεργειακό κέντρο ευρωπαϊκής εμβέλειας.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr