«Το LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) όπως και συνολικά το φυσικό αέριο έχει συγκεντρώσει άδικα μία αρνητική επικαιρότητα, καθώς όλα αυτά τα αρνητικά δεδομένα έχουν προκύψει από την υψηλή εξάρτηση της ΕΕ από το Ρωσικό φυσικό αέριο», δήλωσε ο κ.Γιώργο Πολυχρονίου,Executive Director, Strategy & Business Development, ΔΕΠΑ, στο πλαίσιο του 10ου συνεδρίουAthensEnergyDialogues, το οποίο ολοκληρώνει σήμερα τις εργασίες του.
Σύμφωνα με τον κ. Πολυχρονίου: «Η Ελλάδα έχει μεγάλες προοπτικές, λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης, για την κάλυψη των αναγκών της ΝΑ Ευρώπης. Το 50% της ζήτησης καλύπτεται ήδη από LNG, ενώ καλύπτονται οι ανάγκες και σε γειτονικές χώρες. Οι προοπτικές αυτές θα αυξηθούν καθώς πρόσφατα εγκαινιάστηκε το FSRU στην Αλεξανδρούπολη, πύλη σημαντικών ποσοτήτων LNG, για την κάλυψη των αναγκών. Ενώ, σημαντική η προοπτική και του Small Scale LNG, εάν ξεφύγουμε από την πρόσφατη συγκυρία».
Αναλύοντας τα δεδομένα της παγκόσμιας αγοράς, ο κ Πολυχρονίου ανέφερε ότι: «Το 2021 η ΕΕ εισήγαγε λίγο περισσότερο LNG από το μισό των εισαγωγών της σε Ρωσικό αέριο. Ουσιαστικά οι ποσότητες από τις ΗΠΑ ήταν στο ¼ του συνόλου. Το συνολικό αέριο στον κόσμο ανέρχεται σε 520bcm. Η Ευρώπη απορροφά το 20% της παγκόσμιας ζήτησης LNG, και η ΕΕ το 15%. Ενώ, οι αντίστοιχες προμήθειες της Ασίας ξεπερνούν το 70% και κυρίως της Κίνας, της Ιαπωνίας και της Κορέας». «Το LNG είναι στο προσκήνιο, αλλά η Ευρώπη πρέπει να έχει στα υπόψη της ότι για να φθάσει στους στόχους του REPowerEU πρέπει να γίνει περισσότερο ανταγωνιστική».
«Το πιο σημαντικό είναι οι διασυνδέσεις του ΔΕΣΦΑ, καθώς και τα νέα έργα που έρχονται το προσεχές διάστημα», δήλωσε απ΄ την πλευρά του ο κ. Φερνάντο Καλλιγάς, Διευθυντής Εταιρικών Υποθέσεων, ESG και Επικοινωνίας του ΔΕΣΦΑ, ESG και Επικοινωνίας του ΔΕΣΦΑ. Όπως τόνισε: «Η Ελλάδα έχει γίνει ένα Hub φυσικού αερίου για την περιοχή», επισημαίνοντας ότι: «Ιδιαίτερα υψηλής σημασίας είναι η Ρεβυθούσα για ολόκληρη την περιοχή της ΝΑ Μεσογείου».
Όπως ανέφερε ο κ. Φερνάντο Καλλιγάς, οι εισαγωγές έχουν αυξηθεί ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά σε δύο σημαντικά έργα που πρόκειται να γίνουν στη Ρεβυθούσα: Truck Loading Station, Small Scale LNG Jetty, για την αναβάθμιση των υποδομών της χώρας και την ενίσχυση του ρόλου της στη ΝΑ Ευρώπη.
Απ΄ την πλευρά του ο κ.Σοφοκλής Παπανικολάου,CEO, Blue Grid, αναφέρθηκε στις υψηλές δυνατότητες που αναδεικνύονται στο Small Scale LNG, το οποίο όπως είπε: «Ανοίγει την πόρτα σε μία μεγάλη γκάμα καταναλωτών, όπως απομακρυσμένες βιομηχανίες, ναυτιλία, και απομακρυσμένες περιοχές, που δεν έχουν άμεση σύνδεση με το δίκτυο».
«Οι υποδομές στην Ρεβυθούσα ανοίγουν την πόρτα και στην Ελλάδα και στα Βαλκάνια σε περισσότερους καταναλωτές», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι: «Από περιβαλλοντικής πλευράς τα πλεονεκτήματα θα είναι πολύ σημαντικά».
«Το LNG ήταν φθηνό για κάποια χρόνια, τώρα όμως είναι περισσότερο ακριβό», δήλωσε ο κ.Πάνος Μήτρου,Global Gas Segment Manager, Lloyd’s Register Marine & Offshore, προσθέτοντας ωστόσο ότι ήδη παρατηρείται μία αύξηση επενδύσεων για την παραγωγή. «Το φυσικό αέριο έχει μέλλον», ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε ότι: «Τα βασικά προβλήματά του είναι οι εκπομπές μεθανίου». Σύμφωνα με τον κ. Μήτρου «Θα πρέπει η ίδια η βιομηχανία να πετύχει μία γενναία μείωση των εκπομπών στην παραγωγή και τη χρήση LNG». «Οφείλουμε να χρησιμοποιήσουμε μέτρα που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις εκπομπές στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας, με έμφαση στη δέσμευση άνθρακα», είπε.
Απ΄ την πλευρά του ο κ.Δημήτρης Σαραντόπουλος, Headof Natural Gas Business Unit, HERON ENERGY τόνισε ότι: «Η 24ηΦεβρουαρίου είναι η 11ηΣεπτεμβρίου της ενεργειακής αγοράς στην ΕΕ. Η 25η, ωστόσο ήταν μία διαφορετική ημέρα, καθώς αποφασίστηκε η απεξάρτηση από την αγορά Ρωσικού αερίου. Το LNG είναι λύση ανάγκης προκειμένου να ξεπεραστεί η κρίση, η οποία ξεκίνησε ως ενεργειακή κρίση, εξελίχθηκε σε γεωπολιτική, οικονομική και μπορεί να εξελιχθεί σε επισιτιστική».
Σύμφωνα με τον κ. Σαραντόπουλο: «Το LNG είναι ένα ακριβό εναλλακτικό καύσιμο που θα χρησιμοποιηθεί για το επόμενο διάστημα και θα βοηθήσει την ενεργειακή μετάβαση, αλλά το κόστος του πρέπει να αξιολογηθεί με πολύ μεγάλη λεπτομέρεια».
Μάλιστα, ανέφερε ότι: «Πρέπει να συνδυαστεί και με την αποθήκευση» και τόνισε ότι: «Τα έργα που αναπτύσσονται είναι πολύ σημαντικά για να μας εξασφαλίσουν ασφάλεια ανεφοδιασμού».
«Το LNG δεν είναι μία οικονομική λύση. Ωστόσο το σήμερα είναι στο φυσικό αέριο, στο βιομεθάνιο. Θεωρούμε ότι όλο αυτό το πλέγμα θα εξομαλύνει την κατάσταση και θα δούμε μία πιο ήρεμη ενεργειακή αγορά», ανέφερε ο κ. Σαραντόπουλος.