Αυτό τονίστηκε, μεταξύ άλλων, κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης από τον πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ) και τον πρόεδρο της Ένωσης Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης (ΕΝ.ΒΕ.Θ).
Ο κ. Κιουρτζής (πρόεδρος ΠΟΠΟΕΚ), επεσήμανε ακόμα ότι το κόστος της παραβατικότητας που σχετίζεται με τα καύσιμα για το ελληνικό κράτος, κυρίως λόγω διαφυγής φόρων, υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε περίπου 700 εκατ. ευρώ ετησίως, χωρίς να αποκλείεται να φτάνει ακόμα και στο 1 δισ. ευρώ. Έσοδα που αν κατέληγαν στα δημόσια ταμεία, τόνισε, θα μπορούσαν να μειωθούν φόροι, προς όφελος των καταναλωτών.
Το σύστημα εισροών-εκροών
Στο επίκεντρο του προβλήματος της παραβατικότητας στα καύσιμα σύμφωνα με τον κ. Κιουρτζή βρίσκονται τα «πειραγμένα», όπως τα χαρακτήρισε, συστήματα εισροών-εκροών, που δεν παρακολουθούν όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας του καυσίμου και καταδολιεύονται από τους παραβάτες. Επιπλέον, το γεγονός ότι οι έλεγχοι δεν είναι επαρκείς, επιτρέπει στους επιτήδειους των «κλεφτομάγαζων» να δρουν ανενόχλητοι. Μπορεί, είπε ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια να κατέστη υποχρωτικό στα αστικά κέντρα το 2013 και στην υπόλοιπη χώρα το 2014, αλλά είναι τόσο διαβλητό, ώστε αδυνατεί να καταγράψει τις παραβατικές συμπεριφορές.
Ο κ.Κιουρτζής, έδωσε και μερικές χρήσιμες πληροφορίες ακόμα, λέγοντας πως οι πρατηριούχοι, σε μεγάλο βαθμό είναι οικογενειακές επιχειρήσεις και παρά το ότι συχνά εμφανίζονται να κερδοσκοπούν, στην πραγματικότητα έχουν πολύ μικρά περιθώρια κέρδους. Πιο συγκεκριμένα ανέφερε: «Στο διάστημα 1/1/2021-1/6/2022, η τιμή του αργού πετρελαίου αυξήθηκε κατά 100% και των διυλισμένων καυσίμων πάνω από 200%. Τα διυλιστήρια τριπλασίασαν το περιθώριο κέρδους τους, ενώ οι πρατηριούχοι κρατάμε άμυνα για να σώσουμε τις επιχειρήσεις μας, με περιθώριο κέρδους μόλις 3%-4%» υποστήριξε και συνέχισε λέγοντας πως την τελευταία δεκαετία 3000 πρατήρια-οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν κλείσει ή άλλαξαν χέρια, περνώντας σε πολλές περιπτώσεις, είτε σε θυγατρικές διυλιστηρίων, είτε σε ιδιοκτήτες που λειτουργούν παραβατικά. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι από τα πρατήρια, που έχουν πληγεί τα τελευταία χρόνια, μεγάλο ποσοστό βρίσκεται στη Βόρεια Ελλάδα, η οποία επηρεάζεται εξαιτίας της γειτνίασης με χώρες όπου το κόστος των καυσίμων είναι πολύ χαμηλότερο, στις οποίες κατευθύνονται πολλοί κάτοικοι για να γεμίσουν φθηνότερα τα ρεζερβουάρ τους. Ιδιαίτερα έχουν πληγεί το Κιλκίς ή οι Σέρρες, όπου το 30% των πρατηρίων εκτιμάται πως έχουν κλείσει την τελευταία δεκαετία. Μάλιστα, οι πρατηριούχοι προτείνουν τη θεσμοθέτηση «κάρτας πολίτη» για τις περιοχές της χώρας που γειτνιάζουν με τέτοιες χώρες, ώστε οι πολίτες να έχουν κίνητρο να γεμίζουν εντός των συνόρων.
Τα τρία πεδία της παραβατικότητας
Η παραβατικότητα στα καύσιμα εντοπίζεται, σύμφωνα με τον κ.Κιουρτζή, σε τρία πεδία:
- στη διακίνηση λαθραίου καυσίμου, που προορίζεται για εξαγωγή, αλλά τελικά δεν περνάει ποτέ τα σύνορα, παρά επιστρέφει στην Ελλάδα και μπαίνει παρανόμως στις δεξαμενές, με αποτέλεσμα οι επιτήδειοι κερδίζουν από τους φόρους που κανονικά επιβαρύνουν το καύσιμο (1 ευρώ/λίτρο στη βενζίνη).
- στη νοθεία με διαλύτες όπως η τολουόλη, που στοιχίζουν πολύ φθηνά -200 ευρώ/τόνο έναντι 2200 ευρώ/τόνο για τη βενζίνη- και δεν ανιχνεύονται στο καύσιμο ακόμα και αν αναμειχθούν σε μεγάλες ποσότητες.
- στην κλοπή στο σύστημα εισροών-εκροών των πρατηρίων. Με την καταδολίευση του συστήματος, μεταξύ άλλων, δηλώνεται μικρότερη ποσότητα από αυτή που αγοράζει ο καταναλωτής και το πλεόνασμα πωλείται σε άλλο άτομο ή μια ποσότητα πωλείται δις, με τους επιτήδειους να βάζουν στην τσέπη τους όλο το κέρδος, χωρίς να καταβάλουν φόρους.
Από την πλευρά τους ο γενικός γραμματέας της Π.Ο.Π.Ε.Κ, Γιάννης Μαυράκης και ο αντιπρόεδρος της ΕΝ.ΒΕ.Θ, Χρήστος Σταυράκης, υπογράμμισαν οτι στην ελληνική αγορά υπάρχουν σήμερα περίπου 35 διαφορετικά συστήματα εισροών-εκροών, τα οποία εγκαθίστανται από ιδιωτικές εταιρείες, αντί για ένα ενιαίο, γεγονός που διευκολύνει την παραβατικότητα. «Το σύστημα αυτό θα έπρεπε να φτιαχτεί από την Πολιτεία, στα πρότυπα του "MyData" και η Πολιτεία θα έπρεπε να έχει τα "κλειδιά" του. Σήμερα υποτίθεται ότι όλα τα στοιχεία πηγαίνουν σε πραγματικό χρόνο στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων. Ωστόσο, δεδομένου ότι το σύστημα δεν παρακολουθεί όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας κι ότι δεν είναι αδιάβλητο, τα στοιχεία αυτά είναι στην πραγματικότητα πλασματικά» τόνισε ο κ.Μαυράκης, ενώ ο κ.Σταυράκης αναρωτήθηκε πώς είναι δυνατόν να υπάρχουν σήμερα πρατήρια που πουλάνε στη λιανική σε τιμή χαμηλότερη από αυτή που προμηθεύονται το καύσιμο από τα διυλιστήρια, εφιστώντας την προσοχή των καταναλωτών ως προς τις αφύσικα χαμηλές τιμές.
Ζορπίδης: “Οι Έλληνες δεν μπορούμε να κάνουμε τουρισμό το καλοκαίρι”
Ο πρόεδρος του ΕΕΘ Μιχάλης Ζορπίδης τόνισε: “Οι Έλληνες δεν μπορούμε να κάνουμε τουρισμό το καλοκαίρι και αναγκάζονται να πάνε το φθινόπωρο και το χειμώνα. Οι βενζινοπώλες έχουν πολλά προβλήματα. Είναι πιο φθηνό να έρθουν τουρίστες από το εξωτερικό από ότι οι Έλληνες να ταξιδέψουν στη χώρα μας. Εγώ ως ιδιοκτήτης γραφείου ταξιδιού αναγκάζομαι να στείλω τα πούλμαν στη Σλοβακία για καύσιμα γιατί είναι πιο οικονομικά”.