Καθώς πλησιάζει η προθεσμία για τη σταδιακή κατάργηση του ρωσικού πετρελαίου η ΕΕ αυξάνει τις εισαγωγές αργού από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, ενώ το μερίδιο της Ρωσίας στις συνολικές εισαγωγές πετρελαίου της ΕΕ από 40% πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, πέφτει στο 25% τον 7ο μήνα του πολέμου.
Οι θαλάσσιες εισαγωγές αργού πετρελαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) από τη Μέση Ανατολή και την Αφρική έχουν αυξηθεί σε περίοπτη θέση, καθώς το μπλοκ προσπαθεί να τερματίσει τις θαλάσσιες εισαγωγές ρωσικού αργού πετρελαίου μέχρι το τέλος του έτους, όπως συμφωνήθηκε στο έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας.
Η δέσμη κυρώσεων της ΕΕ που εγκρίθηκε τον Ιούνιο επιβάλλει πλήρη απαγόρευση εισαγωγών σε όλο το ρωσικό θαλάσσιο αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου, καλύπτοντας το 90% των σημερινών εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία.
Η απαγόρευση υπόκειται σε μια ορισμένη μεταβατική περίοδο για να επιτραπεί στον τομέα και τις παγκόσμιες αγορές να προσαρμοστούν και σε μια προσωρινή εξαίρεση για το αργό πετρέλαιο από αγωγούς, η οποία ισχύει για τη ροή μέσω του αγωγού Druzhba που μεταφέρει περίπου 800.000 βαρέλια ημερησίως.
Οι κυρώσεις τέθηκαν σε ισχύ, καθώς η μεταβατική περίοδος διαρκεί μέχρι το τέλος του έτους για το θαλάσσιο αργό πετρέλαιο, ενώ για τα πετρελαιοειδή είναι δύο μήνες μεγαλύτερη.
Πέρυσι, η ΕΕ εισήγαγε από τη Ρωσία αργό πετρέλαιο αξίας 48 δισεκατομμυρίων ευρώ και διυλισμένα προϊόντα πετρελαίου αξίας 23 δισεκατομμυρίων ευρώ, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Το πακέτο κυρώσεων επιτρέπει επίσης την εξαίρεση ορισμένων κρατών μελών, ωστόσο τα κράτη αυτά δεν θα μπορούν να μεταπωλούν το εν λόγω αργό πετρέλαιο και τα προϊόντα πετρελαίου σε άλλα κράτη μέλη ή τρίτες χώρες.
«Λόγω της ιδιαίτερης γεωγραφικής της έκθεσης, συμφωνήθηκε ειδική προσωρινή παρέκκλιση έως το τέλος του 2024 για τη Βουλγαρία, η οποία θα μπορεί να συνεχίσει να εισάγει αργό πετρέλαιο και προϊόντα πετρελαίου μέσω θαλάσσιων μεταφορών. Επιπλέον, η Κροατία θα μπορέσει να επιτρέψει μέχρι το τέλος του 2023 την εισαγωγή ρωσικού πετρελαίου κενού αέρος, το οποίο είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του διυλιστηρίου της», ανέφερε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη δέσμη κυρώσεων.
Καθώς ο πόλεμος εισέρχεται στον έβδομο μήνα του, οι προσπάθειες της ΕΕ να μειώσει την εξάρτηση από το ρωσικό θαλάσσιο αργό αντανακλάται στους αριθμούς.
Σύμφωνα με την εταιρεία παρακολούθησης ενεργειακών φορτίων σε πραγματικό χρόνο Vortexa, το μερίδιο της Ρωσίας στις θαλάσσιες εισαγωγές αργού της ΕΕ μειώθηκε στο 10% έως τις 21 Αυγούστου, ενώ η συνολική εξάρτηση της Ευρώπης από τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία μειώθηκε στο 25% από πάνω από 40% πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ο μέσος όρος των ημερήσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της Ευρώπης για τέσσερις εβδομάδες είναι σήμερα 10,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, αυξημένος κατά 650.000 βαρέλια πετρελαίου ημερησίως σε σχέση με τον μέσο όρο του πρώτου τριμήνου, σύμφωνα με την κατάρτιση του επικεφαλής οικονομολόγου της Vortexa Ντέιβιντ Γέτς.
Η διαδικασία σταδιακής κατάργησης θα μπορούσε να δημιουργήσει αστάθεια στις τιμές του πετρελαίου
Περίπου 2,5 εκατομμύρια από την ποσότητα αυτή προέρχονται από ευρωπαϊκές εισαγωγές.
Το ρωσικό αργό προς την ΕΕ έχει μειωθεί σε 1,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, μειωμένο κατά 550.000 βαρέλια ημερησίως. Το αργό του Καζακστάν μέσω της Ρωσίας προς την ΕΕ είναι σήμερα 800.000 βαρέλια ημερησίως, μειωμένο κατά 140.000 βαρέλια.
Η Ευρώπη εισάγει περίπου 1,4 εκατομμύρια βαρέλια αργού ημερησίως από τη Μέση Ανατολή, 600.000 βαρέλια παραπάνω ημερησίως, ενώ 2,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως από την Αφρική, 200.000 βαρέλια παραπάνω ημερησίως.
Η Ευρώπη λαμβάνει 1,54 εκατομμύρια βαρέλια θαλάσσιου αργού ανά ημέρα από τη Βόρεια Αμερική, αύξηση κατά 140.000 βαρέλια, ενώ 600.000 βαρέλια από τη Νότια Αμερική, αύξηση κατά 240.000 βαρέλια ημερησίως.
Οι περισσότερες από αυτές τις εισαγωγές πηγαίνουν στην Ολλανδία και την Ιταλία, ενώ η Βουλγαρία, η Ρουμανία και η Πολωνία είναι περαιτέρω σημαντικοί αγοραστές. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ουσιαστικά σταματήσει να εισάγουν θαλάσσιο ρωσικό αργό πετρέλαιο, από 700.000 βαρέλια ημερησίως τους έξι μήνες πριν από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.
«Η αντικατάσταση των υπόλοιπων 1,1 εκατομμυρίων βαρελιών ρωσικού αργού πετρελαίου ημερησίως θα πρέπει να είναι σχετικά εύκολη, δεδομένων των άφθονων κοντινών πηγών, με τη Ρωσία πιθανότατα να αγωνίζεται περισσότερο για να βρει εναλλακτικές διεξόδους πέραν της Ινδίας και της Κίνας», δήλωσε ο Γετς.
Ο Νηλ Κρόσμπι, ανώτερος αναλυτής της OilX, δήλωσε ότι οι ρωσικές εξαγωγές προς την Ευρώπη του ΟΟΣΑ τον Αύγουστο παρουσιάζουν άνοδο από μήνα σε μήνα, αλλά ο αριθμός αυτός είναι 500.000 βαρέλια ημερησίως κάτω από τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν τον Ιανουάριο.
«Αλλά αυτό κρύβει μια περιφερειακή απόκλιση με τη βορειοδυτική Ευρώπη να εξακολουθεί να αποσύρεται σταδιακά αργά αλλά σταθερά, ενώ ορισμένοι μεσογειακοί προορισμοί έχουν δει μια σημαντική άνοδο προς το παρόν», είπε, προσθέτοντας ότι η βόρεια γραμμή Druzhba θα πρέπει επίσης να μειωθεί δραστικά.
Ο Κρόσμπι δήλωσε ότι δεν έχει υπάρξει κανένα σήμα ότι η πρόθεση για σταδιακή κατάργηση έχει αλλάξει ουσιαστικά και αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αναμένει σημαντική διαταραχή στις εμπορικές ροές και πιθανώς επίσης αστάθεια στις τιμές του πετρελαίου στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2023 καθώς η σταδιακή κατάργηση προχωρά.
«Αναμένουμε ότι θα χαθεί κάποιο ρωσικό πετρέλαιο από την αγορά καθώς προχωρά η σταδιακή κατάργηση και αναπόφευκτα θα υπάρξει κάποια επίπτωση στις τιμές ως αποτέλεσμα», υπογράμμισε.
Παρά τη μείωση των θαλάσσιων εισαγωγών αργού από τη Ρωσία, όπως συμφωνήθηκε στο πακέτο κυρώσεων, οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ στην ΕΕ αυξάνονται.
«Η ιστορία είναι πολύ διαφορετική για το ντίζελ. Μόνο η Ρωσία αντιπροσωπεύει πάνω από το 50% των εξωτερικών προμηθειών και είναι δύσκολο να αυξηθούν οι ποσότητες από εναλλακτικούς προμηθευτές όπως οι ΗΠΑ, η Μέση Ανατολή και η Ινδία», δήλωσε ο Γετς. «Όλες αυτές οι αγορές παράγουν και εξάγουν ήδη ντίζελ σε επίπεδα σχεδόν ρεκόρ, αλλά η περιφερειακή ζήτηση περιορίζει τις διαθέσιμες ποσότητες για την Ευρώπη».
Σημείωσε ότι ο μόνος τρόπος θα ήταν μια μαζική αναδιάταξη των ροών, όπου τα ρωσικά βαρέλια θα καλύπτουν τις ανάγκες στη Λατινική Αμερική, την Αφρική και τη Μέση Ανατολή, ενώ οι απελευθερωμένες προμήθειες θα μετακινούνται προς την Ευρώπη.
Έτσι, είναι αμφίβολο αν η Ευρώπη θα καταφέρει πραγματικά να παραιτηθεί από τις εισαγωγές ρωσικού ντίζελ τους πρώτους μήνες του 2023.
Οι εισαγωγές ρωσικού ντίζελ από την ΕΕ ανέρχονται σήμερα σε περίπου 700.000 βαρέλια ημερησίως.
Από την αρχή του έτους οι εισαγωγές ντίζελ είναι 220.000 βαρέλια ημερησίως υψηλότερες από τη Ρωσία σε σχέση με τις εισαγωγές από μη ρωσικές πηγές, ενώ στην προ-covid εποχή, η Ευρώπη εισήγαγε στην πραγματικότητα 65.000 βαρέλια ημερησίως περισσότερο ντίζελ