Καταιγιστικό είναι το ενδιαφέρον στη δημοπρασία του ΔΕΣΦΑ για τη δέσμευση ετήσιας δυναμικότητας στο δίκτυο φυσικού αερίου, κάτι που αποτελεί και κρίσιμο μέγεθος ως προς τις ποσότητες φυσικού αερίου που θα πρέπει να αποθηκευτούν στις αποθήκες των γειτονικών χωρών. Το μεγάλο ενδιαφέρον που προσήλκυσε η χθεσινή δημοπρασία για τη δέσμευση ετήσιας δυναμικότητας, σύμφωνα με γνώστες του θέματος έχει ως αποτέλεσμα να παραταθεί και σήμερα η λειτουργία της σχετικής πλατφόρμας. Οι ίδιες πηγές δεν αποκλείουν το γεγονός η διαδικασία των δημοπρασιών να συνεχιστεί και αύριο αν χρειαστεί.
Πρέπει να σημειωθεί ότι όσο μεγαλύτερη χωρητικότητα δεσμευτεί, τόσο λιγότερες θα είναι οι ποσότητες αερίου που θα πρέπει να αποθηκευτούν στην Ιταλία και τη Βουλγαρία από ελληνικές εταιρείες στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής πολιτικής για τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας λόγω της ενεργειακής κρίσης και της διακοπής τροφοδοσίας από την Ρωσία. Υπενθυμίζεται ότι τον προηγούμενο χειμώνα, η αχρείαστη, όπως είχε επισημάνει η ελληνική πλευρά, υποχρέωση τήρησης αποθεμάτων ασφαλείας στην Ιταλία από τους προμηθευτές φυσικού αερίου υπολογίστηκε από παράγοντες της αγοράς στα 135 εκατ. ευρώ.
Στο μεταξύ, ξεκίνησε άλλη μια διαδικασία για την επαύξηση της δυναμικότητας μεταφοράς φυσικού αερίου στα σημεία σύνδεσης του αγωγού ΤΑΡ με τον ΔΕΣΦΑ αλλά και με τον Ιταλό Διαχειριστή, την SRG (Snam Rete Gas).
Εξάλλου χθες η εταιρία που διαχειρίζεται τον αγωγό ΤΑΡ ο οποίος μεταφέρει αζέρικο αέριο μέσω Ελλάδας και Αλβανίας στην Ιταλία, μαζί με τον Ιταλό διαχειριστή SRG και τον ΔΕΣΦΑ προχώρησαν σε κοινή ανακοίνωση της έναρξης νέας διαδικασίας για την επαύξηση της δυναμικότητας του αγωγού. Οι τρεις πλευρές καλούν τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν ως τις 28 Αυγούστου Μη Δεσμευτικές Ενδείξεις Ζήτησης.
Πρόκειται για μία διαδικασία ξεχωριστή από το market test 2021, η δεσμευτική φάση του οποίου έληξε τον Ιανουάριο του 2023 και αφορούσε τη μερική αναβάθμιση της μεταφορικής ικανότητας του TAP, αλλά και από το markettest2023 που αφορά στην πλήρη επέκτασή του.
Η νέα διαδικασία επαύξησης δυναμικότητας των διασυνδέσεων του ΤΑΡ αφορά στα υφιστάμενα σημεία διασύνδεσης, στη δημιουργία νέων σημείων διασύνδεσης, καθώς και στην φυσική αναστροφή ροής σε σημείο διασύνδεσης, για το οποίο δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη στο παρελθόν.Η διαδικασία υλοποιείται στο πλαίσιο των σχετικών κανονισμών της ΕΕ και πιο συγκεκριμένα του Κανονισμού CAM και τις οδηγίες για το markettest2023για τη συνολική επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού.
Οι εταιρίες καλούνται να εκδηλώσουν κατ αρχήν ενδιαφέρον και θα έχουν την ευκαιρία να αναθεωρήσουν τις Μη Δεσμευτικές Ενδείξεις Ζήτησης που υπέβαλαν στον TAP, την SRG και τον ΔΕΣΦΑ, εντός δύο εβδομάδων από τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων κατανομής δυναμικότητας της δεύτερης Δεσμευτικής Φάσης του market test 2021 που προβλέπεται να γίνει εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2023. Μάλιστα, μετά το τέλος της δεύτερης Δεσμευτικής Φάσης του συγκεκριμένου markettestθα δημοσιευτεί η Έκθεση Εκτίμησης Ζήτησης Επαυξημένης δυναμικότητας του 2023.