Στόχος είναι το έργο να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024 και ήδη είναι σε εξέλιξη οι εργασίες στο χερσαίο τμήμα του έργου και τον Σεπτέμβριο εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί η τοποθέτηση των σωλήνων μεταφοράς αερίου. Παράλληλα, εντός των επόμενων ημερών αναμένεται να ολοκληρωθούν οι εργασίες εγκατάστασης των υποθαλάσσιων σωλήνων που θα συνδέουν την πλωτή μονάδα αποθήκευσης και αεριοποίησης με την ακτή. Οι εργασίες συγκόλλησης και πόντισης των σωλήνων του υποθαλάσσιου αγωγού σύνδεσης του FSRU γίνονται στην πλατφόρμα Castoro 10 που έχει τοποθετηθεί στα ανοικτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Το FSRU θα βρίσκεται αγκυροβολημένο σε απόσταση περίπου 18 χιλιομέτρων, μέσα στη θάλασσα, νοτιοδυτικά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης και 10 χλμ. από την κοντινότερη ακτή στη Μάκρη.
Εν τω μεταξύ το πλοίο μεταφοράς LNG, GasLog Chelsea βρίσκεται από τον περασμένο Φεβρουάριο στο ναυπηγείο Κέπελ της Σιγκαπούρης όπου γίνονται οι εργασίες μετατροπής του σε FSRU και προβλέπεται να φθάσει στην Αλεξανδρούπολη τον Νοέμβριο οπότε και θα συνδεθεί με τον αγωγό μήκους 28 χλμ που θα το ενώσει με το ΕΣΦΑ. Θα ακολουθήσει η δοκιμαστική λειτουργία του και εκτιμάται ότι θα τεθεί σε κανονική λειτουργία στις αρχές του επομένου έτους.
Η Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU), χωρητικότητας 153.500 κ.μ. LNG, θα συνδεθεί με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της ευρύτερης περιφέρειας (Ρουμανία, Σερβία, Β. Μακεδονία κ.α.) αλλά και με προοπτική να εφοδιάσει και την Ουκρανία.
Ηδη η συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης του FSRU της Αλεξανδρούπολης φθάνει στο 60% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος.Η χωρητικότητα του πλοίου θα είναι ίση με την ενέργεια που χρειάζονται επτά μεγάλοι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής.
Σημειώνεται πως το Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΑΣΦΑ) Αλεξανδρούπολης έχει ενταχθεί και χρηματοδοτηθεί από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» (ΕΠΑνΕΚ) με το ποσό της δημόσιας δαπάνης να ανέρχεται στα 166,7 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ακόμη μεγαλύτερη χωρητικότητα από το FSRU της Αλεξανδρούπολης προβλέπεται να έχει το δεύτερο FSRU που αναπτύσσει η Gastrade, το οποίο σχεδιάζεται να εγκατασταθεί στην θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Αλεξανδρούπολης, με ορίζοντα λειτουργίας το 2025. Στο νέο έργο, "ΑΣΦΑ Θράκης", το FSRU θα έχει ικανότητα αποθήκευσης 170.000 κ.μ. LNG και θα μπορεί να παραδώσει έως και 22,7 εκ. κ.μ. φυσικού αερίου ημερησίως ή 5,5 δισ. κ.μ. ετησίως. Το έργο θα περιλαμβάνει επίσης ένα σύστημα χερσαίου και υποθαλάσσιου αγωγού που θα συνδέει το FSRU με τους υφιστάμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου στην περιοχή.