Μπορεί να έχουν περάσει μόλις 14 μήνες από την κυβερνοεπίθεση που δέχθηκε ο ΔΕΣΦΑ από κυβερνοεγκληματίες που απέκτησαν πρόσβαση σε ηλεκτρονικά αρχεία του, ωστόσο οι διαδικασίες αντιμετώπισης απειλών του διαχειριστή που προβλέπονται στο νέο Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του ΔΕΣΦΑ που έχει δοθεί έως σήμερα σε διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) δεν προβλέπουν συγκεκριμένα βήματα για κυβερνοεπιθέσεις.
Το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης έχει σκοπό αφενός τον καθορισμό των αρμοδιοτήτων, υποχρεώσεων και ενεργειών των εμπλεκομένων φορέων με στόχο την αποτελεσματική αντιμετώπιση της διαταραχής του εφοδιασμού ή της εξαιρετικά υψηλής ζήτησης αερίου και αφετέρου τη θέσπιση των διαδικασιών και των μέτρων που ακολουθούνται για κάθε επίπεδο κρίσης και τη θέσπιση των υποχρεώσεων πληροφόρησης που επιβάλλονται στις επιχειρήσεις φυσικού αερίου.
Σύμφωνα με το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης κατάσταση συναγερμού 1 κηρύσσεται όταν υπάρχουν αξιόπιστες ενδείξεις για γεγονός που πιθανόν να έχει ως αποτέλεσμα την επιδείνωση της κατάστασης του εφοδιασμού της χώρας με Φυσικό Αέριο και το οποίο είναι πιθανό να οδηγήσει στην ενεργοποίηση της Κατάστασης Συναγερμού 2 ή 3. Κατάσταση συναγερμού 2 κηρύσσεται όταν εμφανίζεται διαταραχή του εφοδιασμού ή εξαιρετικά υψηλή ζήτηση φυσικού αερίου, η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη σημαντική επιδείνωση της κατάστασης του εφοδιασμού, αλλά η αγορά είναι ακόμα ικανή να διαχειριστεί αυτήν τη διαταραχή ή ζήτηση χωρίς να χρειάζεται να καταφύγει σε μέτρα που δεν στηρίζονται στην αγορά. Κατάσταση συναγερμού 3 κηρύσσεται σε περίπτωση εξαιρετικά υψηλής ζήτησης φυσικού αερίου, σημαντικής διαταραχής του εφοδιασμού και σε περίπτωση που τα μέτρα αγοράς δεν είναι επαρκή για την κάλυψη της εναπομένουσας ζήτησης φυσικού αερίου, με συνέπεια την ανάγκη λήψης πρόσθετων μέτρων που δεν στηρίζονται στην αγορά.
Και μπορεί όπως προαναφέραμε το Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης του ΔΕΣΦΑ να μην αναφέρεται ρητά στις περιπτώσεις κυβερνοεπιθέσεων, ωστόσο αναφέρει πως σε περίπτωση εμφάνισης συμβάντος που οφείλεται σε τεχνικό πρόβλημα στο Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου, το προσωπικό του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ θα πρέπει «πρωτίστως» να καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε με κατάλληλους λειτουργικούς χειρισμούς, να ελαττώσει ή να εξαλείψει τις συνέπειες του συμβάντος κατ’ εφαρμογή των προβλέψεων του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ και του επιχειρησιακού Σχεδίου Έκτακτης Ανάγκης. Σε περίπτωση όπου η ζήτηση είναι δυνατόν να εξυπηρετηθεί χωρίς να απαιτείται η λήψη μέτρων που δεν στηρίζονται στην αγορά, τότε θα κηρύσσεται κατάσταση συναγερμού 2. Σε περίπτωση όπου η ζήτηση δεν είναι δυνατόν να εξυπηρετηθεί χωρίς τη λήψη μέτρων που δεν στηρίζονται στην αγορά, τότε θα κηρύσσεται κατάσταση συναγερμού 3.