Το πράσινο φως για τον διασυνοριακό επιμερισμό του κόστους μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας, για τον διασυνδετήριο αγωγό φυσικού αερίου Βουλγαρίας-Σερβίας (σ.σ. που αποτελεί και Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος – PCI), επί της Βουλγαρικής επικράτειας, γνωστού και ως IBS, έδωσε με πρόσφατη απόφασή της η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Το σκεπτικό της απόφασης της ΡΑΕ εδράζεται στη λογική της διασυνοριακής συνεργασίας με σκοπό την επιτάχυνση της ωρίμανσης Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος, τα οποία -ως γνωστόν- είναι κομβικής σημασίας για την προώθηση της ευρωπαϊκής ενεργειακής πολιτικής.
Το παραπάνω έργο εντάσσεται στον διάδρομο προτεραιότητας «Διασυνδέσεις αερίου Βορρά-Νότου στην κεντροανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη” (NSI East Gas)», μέρος του οποίου είναι και ο διασυνδετήριος αγωγός Ελλάδας-Βουλγαρίας, ο γνωστός μας IGB, ο οποίος βρίσκεται αυτή τη στιγμή υπό κατασκευή.
Πιο συγκεκριμένα, ο κάθετος διάδρομος φυσικού αερίου NSI East Gas, περιλαμβάνει τα ακόλουθα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος:
– 6.8.1. Διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) μεταξύ Κομοτηνής και Stara Zagora και τον σταθμό συμπίεσης αερίου στους Κήπους Έβρου
– 6.8.2. Εργασίες αποκατάστασης, εκσυγχρονισμού και επέκτασης του βουλγαρικού συστήματος μεταφοράς
– 6.8.3. Διασύνδεση φυσικού αερίου Βουλγαρίας‐Σερβίας (IBS)
Αν και είναι ένα έργο που δεν διέρχεται από ελληνικό έδαφος, γίνεται αντιληπτό ότι ως τμήμα ενός ευρύτερου διαδρόμου που διατρέχει κάθετα τη ΝΑ Ευρώπη, «παίρνοντας τη σκυτάλη» από τον IGB, αποκτά προστιθέμενη αξία για τη χώρα μας, δεδομένων και των κρίσιμων ενεργειακών υποδομών που αναπτύσσονται στη βόρεια Ελλάδα, όπως ο αγωγός TAP και το FSRU Αλεξανδρούπολης, που πρόκειται να αποτελέσει ένα ακόμη ένα στρατηγικό σημείο εισόδου προς το ελληνικό σύστημα μεταφοράς.
Όπως αναφέρεται στο έγγραφο της ΡΑΕ, στη μελέτη κόστους‐οφέλους (CBA) που προσκόμισε ο φορέας υλοποίησης του έργου, Bulgartransgaz EAD, βάσει της εγκεκριμένης μεθοδολογίας του ENTSOG, προέκυψε σαφές όφελος και για τη Βουλγαρία και για την Ελλάδα, σε όλα τα εξεταζόμενα σενάρια.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης συνολικού καθαρού οφέλους για την Ελλάδα προκύπτει 15,84% και για τη Βουλγαρία 53,34,%. Για το λόγο αυτό, ο επιμερισμός κόστους (ανάλυση CBCA) πρέπει να εξεταστεί μεταξύ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας. Βάσει των ευρημάτων της μελέτης, μικρότερα θετικά οφέλη προκύπτουν επίσης για τη Σερβία, τη Ρουμανία, την Ουγγαρία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βοσνία‐Ερζεγοβίνη με τα καθαρά οφέλη για τη Βουλγαρία, τη χώρα στο έδαφος της οποίας χωροθετείται το έργο, να εκτιμώνται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ, για μία περίοδο αναφοράς 20 ετών.
Το έργο
Το έργο αφορά στην κατασκευή αγωγού φυσικού αερίου που θα συνδέσει το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου της Βουλγαρίας με αυτό της Σερβίας, με φυσική ροή από τη Βουλγαρία προς τη Σερβία.
Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 170 χλμ., από την πόλη Novi Iskar της Βουλγαρίας έως την πόλη Nis της Σερβίας, εκ των οποίων τα 62 χλμ. θα βρίσκονται στη Βουλγαρική επικράτεια. Ο αγωγός θα έχει δυναμικότητα 1,8 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ανά έτος, με δυνατότητα αμφίδρομης ροής.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται στη σχετική απόφαση το έργο, ενδεικτικού κόστους 81 εκατ. ευρώ, χαρακτηρίζεται ώριμο, καθώς έχει ολοκληρωθεί σημαντικό μέρος των μελετών και αδειοδοτήσεων, ενώ υφίσταται και αναλυτικό χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με το οποίο η κατασκευή του αγωγού δύναται να ολοκληρωθεί έως το Μάιο του 2022.
ypodomes.com /Φίλιππος Παναγόπουλος