«Η πώληση προϊόντων με το οικολογικό σήμα της ΕΕ θα πρέπει να μπορεί να κοινοποιείται εύκολα από τις ενδιαφερόμενες εταιρείες προς το καταναλωτικό κοινό, ως δέσμευση της ΕΕ για τη βιώσιμη κατανάλωση. Αυτή η πρωτοβουλία αύξησης της προσφοράς προϊόντων με οικολογικό σήμα θα προσφέρει στις επιχειρήσεις δημόσια αναγνώριση για τις προσπάθειές τους να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα και να προωθήσουν τη βιώσιμη κατανάλωση στην ελληνική αγορά.»
Αυτό σημειώνει σε δήλωσή του στο iEnergeia ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης σχετικά με την ευχέρεια χρήσης του οικολογικού σήματος της ΕΕ από τις επιχειρήσεις.
Το οικολογικό σήμα της ΕΕ έχουν σχεδόν 90.000 προϊόντα και υπηρεσίες στην Ευρωπαϊκή αγορά
Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς υπενθυμίζει πως το οικολογικό σήμα της ΕΕ, είναι εθελοντικό και προωθεί προϊόντα περιβαλλοντικής αριστείας, βασισμένα σε αξιόπιστες και επιστημονικές πληροφορίες.
Είναι η μόνη διαθέσιμη εθελοντική ετικέτα σε όλες της ευρωπαϊκές χώρες που επιβραβεύει μη διατροφικά προϊόντα και υπηρεσίες περιβαλλοντικής αριστείας από το 1992 κι αυτό, το καθιστά ιδιαίτερα σημαντικό για τις διασυνοριακές αγορές.
Η ευρεία επιλογή από χαρτί, προϊόντα καθαρισμού και καλλυντικά, μέχρι ρούχα, χρώματα και πολλά ακόμη είδη προϊόντων και υπηρεσιών, μπορούν να λάβουν πιστοποίηση.
Σημειώνεται ότι το οικολογικό σήμα της ΕΕ συνεχίζει να αυξάνεται, με σχεδόν 90.000 προϊόντα και υπηρεσίες στην Ευρωπαϊκή αγορά.
Το οικολογικό σήμα απονέμεται σε προϊόντα και υπηρεσίες με χαμηλότερο αποτύπωμα από τα συμβατικά προϊόντα σε όλο τον κύκλο ζωής τους. Αυτό σημαίνει ότι τα προϊόντα που περιέχουν λιγότερο επικίνδυνες χημικές ουσίες, είναι σχεδιασμένα να διαρκούν περισσότερο, να επισκευάζονται ευκολότερα και να κατασκευάζονται παράγοντας λιγότερα απόβλητα και CO2.
Τα κριτήρια αναπτύσσονται από την ΕΕ και τα κράτη μέλη, σε συνεργασία με τη βιομηχανία, τις οργανώσεις καταναλωτών και τις περιβαλλοντικές ΜΚΟ και σε αντίθεση με τις μη πιστοποιημένες «πράσινες» ετικέτες, οι εθνικές αρχές ελέγχουν διεξοδικά τη συμμόρφωση των παραγωγών με τις απαιτήσεις του οικολογικού σήματος της ΕΕ.
Το Ε.Β.Ε.Π. συστήνει στις ελληνικές επιχειρήσεις να το αξιοποιήσουν και συμβουλεύει τον κάθε παραγωγό και έμπορο, πως μπορεί με τη χρήση του να πετύχει πολύ περισσότερα στη προτίμηση των καταναλωτών. Συγκεκριμένα, οι πέντε βασικοί στόχοι των επιχειρήσεων είναι οι εξής:
1. Να προσφέρουν στους καταναλωτές αξιόπιστα βιώσιμα προϊόντα
Πολλοί καταναλωτές θέλουν να ψωνίζουν με βιώσιμο τρόπο. Η διάθεση περισσότερων προϊόντων με το οικολογικό σήμα της ΕΕ σημαίνει προσφορά βιώσιμων επιλογών, σε πελάτες που ενδιαφέρονται να μειώσουν το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα. Οκτώ στα δέκα άτομα που γνωρίζουν το οικολογικό σήμα της ΕΕ πιστεύουν ότι διασφαλίζει φιλικότητα προς το περιβάλλον και, σε πολλές χώρες της ΕΕ, είναι το πιο γνωστό από όλα τα διαθέσιμα οικολογικά σήματα.
2. Να παίξουν ρόλο στη διαμόρφωση βιώσιμων καταναλωτικών συνηθειών
Οι έμποροι λιανικής μπορούν να αποφασίσουν, με βάση τη δική τους στρατηγική συλλογής, ποια προϊόντα θα διαθέσουν στους καταναλωτές. Η προσφορά προϊόντων με το οικολογικό σήμα της ΕΕ και η εμφάνισή τους σε περίοπτη θέση μπορεί να παρακινήσει όλο και περισσότερους καταναλωτές να αναζητήσουν μία πιο βιώσιμη εναλλακτική στις αγορές τους. Έτσι, οι επιχειρήσεις μπορούν να συμβάλουν στην οικοδόμηση πιο βιώσιμων καταναλωτικών συνηθειών.
3. Να βρεθούν ένα βήμα μπροστά από τους μελλοντικούς κανόνες διαφήμισης
Στους καταναλωτές πρέπει να προβάλονται αξιόπιστες περιβαλλοντικές απαιτήσεις ενώ αντίστοιχα να αποφεύγονται παραπλανητικές. Για να διασφαλιστεί η εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οι υπεύθυνοι λήψης αποφάσεων της ΕΕ αυστηροποιούν τις απαιτήσεις για τον τρόπο με τον οποίο οι εταιρίες προβάλλουν τα «πράσινα πιστοποιητικά» των προϊόντων τους. Στο μέλλον δεν θα επιτρέπονται γενικές περιβαλλοντικές απαιτήσεις που δεν μπορούν να αποδειχθούν. Οποιαδήποτε ετικέτα βιωσιμότητας εμφανίζεται, θα πρέπει να βασίζεται σε ένα επαληθευμένο σύστημα πιστοποίησης. Η χρήση του είναι μια επιλογή για την υποστήριξη πράσινων αξιώσεων και λειτουργεί ως αξιόπιστος οδηγός για τους καταναλωτές στις αποφάσεις αγοράς.
4. Να πιστοποιούν την πράσινη προσφορά τους
Το σήμα αποτελεί βασικό συστατικό της Ευρωπαϊκής πολιτικής για βιώσιμα προϊόντα, η οποία έχει στόχο να καταστήσει τα αειφόρα προϊόντα ως τον κανόνα μέχρι το 2030. Υπό αυτή την έννοια, οι επιχειρήσεις μπορούν να ανατρέχουν στο οικολογικό σήμα της ΕΕ, κατά τη διαδικασία που ορίζει αρχικά τι είναι ένα προϊόν βιώσιμο. Η ετικέτα μπορεί, για παράδειγμα, να χρησιμοποιηθεί για την πιστοποίηση της ιδιωτικής- οικολογικής-επωνυμίας των επιχειρήσεων λιανικής, ώστε να διακριθούν ως πρωτοπόροι στην προσφορά βιώσιμων προϊόντων.
5. Να κάνουν πιο εύκολη την αναφορά στις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα
Σε μια εποχή που τα πρότυπα αναφοράς βιωσιμότητας γίνονται πιο αυστηρά και πιο εμφανή στις στρατηγικές του λιανικού εμπορίου, το οικολογικό σήμα της ΕΕ μπορεί να βοηθήσει να γίνει το έργο πιο εύκολο.
Το Ε.Β.Ε.Π., επίσης, συστήνει ότι, προκειμένου να δράσει επιτυχώς μια επιχείρηση με περισσότερα και πιο βιώσιμα προϊόντα, πρέπει να:
α) προσδιορίσει ποια από τα προϊόντα της είναι διαθέσιμα μέσω του ηλεκτρονικού καταλόγου προϊόντων οικολογικού σήματος ΕΕ.
β) δημιουργήσει αντίγραφα ασφαλείας της δικής της επωνυμίας με το οικολογικό σήμα της ΕΕ ή να απαιτήσει από τους προμηθευτές της να πιστοποιήσουν τα προϊόντα τους.
γ) αυξήσει την αναγνώριση των καταναλωτών για το οικολογικό σήμα της ΕΕ, μέσω της προώθησης τιμών σε συμφωνία με τους κατασκευαστές, με ειδικά ράφια για τα προϊόντα σε καταστήματα ή σε πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου.
δ) ενσωματώσει δείκτες και στόχους στη στρατηγική αειφορίας της, μέσω της προσφοράς προϊόντων οικολογικού σήματος της ΕΕ.
ε) συμμετάσχει στη Δέσμευση της ΕΕ για τη Βιώσιμη Κατανάλωση.